Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu reglementările UE privind ajutoarele de stat, planurile României de a acorda un ajutor de investiţii în valoare de 27,4 milioane de euro Portului Galaţi, cel mai mare port fluvial al ţării, se arată într-un comunicat al executivului comunitar.
În aprilie 2019, România a notificat Comisiei planul său de a acorda ajutor de investiţii Portului Galaţi. Proiectul constă în construirea unei noi platforme multimodale cu o capacitate de 150.000 TEU/an în zona "Port Bazinul Nou", transmite Agerpres.
Costul total al investiţiei se ridică la 89,9 milioane de euro. Aceasta va fi cofinanţată de statul român, vor fi alocate fonduri regionale prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM) şi din surse private, bani proveniţi din concesionările platformei, precum şi direct prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility - CEF), un instrument cheie de finanţare a UE.
Proiectul include, în special, modernizarea cheiului şi construcţia infrastructurii necesare pentru un terminal intermodal modern. Nodul logistic nou creat va promova trecerea de la transportul rutier la transportul feroviar şi transportul pe căi navigabile fluviale/maritime, pe coridorul de transport transeuropean Rin - Dunăre, îndeplinind un obiectiv de interes comun al UE.
De asemenea, Comisia a constatat că ajutorul era necesar, proporţional şi că distorsionarea concurenţei va fi limitată, având în vedere dimensiunea relativ mică spre medie a Portului Galaţi, cu volume de transport limitate la nivelul UE. Mai mult, în acord cu previziunile privind extinderea traficului, uşoara creştere a capacităţii creată de proiect ar fi compensată de majorarea cererii, provenită în special de la alte rute de transport rutier de pe teritoriul Rin - Dunăre, informează aceiaşi sursă.
Pe această bază, Comisia a ajuns la concluzia că ajutorul pentru investiţii este compatibil cu reglementările UE, care permit acordarea de ajutor de stat pentru dezvoltarea anumitor activităţi economice, cu condiţia să nu afecteze comerţul şi concurenţa pe piaţa unică.