Potrivit studiului elaborat de Boston Consulting Group (BCG), bazat pe un sondaj efectuat în rândul a peste 600 de lideri executivi din întreaga lume, există mai mult optimism cu privire la evoluţiile macroeconomice în 2024 în comparaţie cu anul trecut. 63% dintre respondenţi consideră că sunt pregătiţi să facă faţă unor şocuri globale, iar 68% cred că au suficientă vizibilitate pentru a lua decizii privind investiţiile de capital pe termen lung, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, liderii executivi rămân însă îngrijoraţi cu privire la posibilele provocări comerciale generate de inflaţie, creşterea ratelor dobânzilor şi posibilitatea unei recesiuni.
De asemenea, ei urmăresc consecinţele socio-economice şi geopolitice ale alegerilor generale din acest an din SUA, India şi UE, precum şi consecinţele conflictelor în curs din Ucraina şi Orientul Mijlociu.
Gestionarea costurilor devine o prioritate
Incertitudinile din piaţă, necesitatea remodelării operaţiunilor pentru viitor şi tehnologiile disruptive (cum ar fi AI-ul generativ) îi determină pe lideri executivi să pună gestionarea costurilor în vârful listei de priorităţi în toate regiunile analizate -
America de Nord, Europa şi Asia, precum şi în diverse industrii.
După gestionarea costurilor, priorităţile strategice principale ale liderilor pentru anul 2024 sunt creşterea şi extinderea. Modul cum îşi îndeplinesc aceste două obiective diferă în funcţie de regiune. Astfel, executivii din America de Nord şi Asia îşi propun să crească prin extinderea gamei de produse. În Europa ănsă, liderii vizează creşterea prin gestionarea preţurilor pentru a contracara inflaţia.
Liderii din sectoarele bunurilor de consum şi infrastructură şi logistică sunt deosebit de interesaţi să crească prin extinderea în noi pieţe. Cu toate acestea, interesul pentru noi pieţe regionale este într-o oarecare măsură temperat de tensiunile geopolitice în diferite părţi ale lumii.
Iniţiative de reducerea a costurilor
Liderii lansează diverse iniţiative de gestionare a costurilor, cele din domeniile producţie şi lanţul de aprovizionare, forţa de muncă, marketing şi vânzări find considerate ca "foarte importante" pentru menţinerea unui avantaj competitiv. Pentru a reduce costurile de producţie şi ale lanţului de aprovizionare, companiile pot optimiza achiziţiile, reţelele logistice şi distribuţia şi depozitarea, şi pot investi în producţia digitală eficientă şi în procese avansate de planificare.
Un început puternic nu garantează întotdeauna economii de costuri durabile.
Mai mult de opt din zece lideri care lansează programe de reducere a costurilor au declarat că îndeplinesc sau depăşesc obiectivele iniţiale de economisire. Cu toate acestea, un început puternic nu garantează schimbări durabile. Mai mult de o treime dintre liderii intervievaţi au declarat în privinţa costurilor că ele revin în cele din urmă, iar aproape la fel de mulţi au raportat că reducerile de costuri au impact asupra afacerii sau a creşterii acesteia.
Conform studiului, executivii din poziţiile de top recunosc faptul că problemele legate de costuri sunt acutizate de dificultatea găsirii de talent specializat, pe o piaţă a muncii tot mai dificitară. Atragerea şi retenţia persoanelor cu abilităţile potrivite reprezintă cea mai mare preocupare a executivilor din sănătate, tehnologie, media şi telecomunicaţii.
O abordare holistică a gestionării costurilor
Gestionarea costurilor este o muncă dificilă. Liderii pot creşte probabilitatea ca transformările lor să reuşească, adoptând o abordare holistică care depăşeşte economiile de cost realizate o singură dată şi prin stabilirea unei culturi a îmbunătăţirii continue.
Companiile pot debloca resurse prin câştiguri rapide şi le pot reinvesti în domenii care stimulează creşterea, cum ar fi digitalul şi AI-ul, modernizarea lanţurilor de aprovizionare şi excelenţa operaţională. Pentru a susţine schimbarea, liderii de top trebuie să construiască o cultură care o susţine. Pot face acest lucru implicând oamenii, transformând strategiile în acţiuni măsurabile, tratând încercările ca oportunităţi de învăţare şi oferind celorlalţi lideri din organizaţie sprijinul şi resursele de care au nevoie pentru a echilibra obiectivele de cost şi de creştere.
Tendinţele economice schimbătoare, geopolitica în evoluţie şi tehnologiile determină organizaţiile să evolueze. Prin adoptarea unei abordări holistice, organizaţiile pot debloca fonduri pentru a investi în priorităţi strategice care construiesc avantaj competitiv pentru viitor.
Raportul integral poate fi descărcat aici.