Ce va face diferenţa în acest an? Care sunt tendinţele care vor transforma peisajul economic? Cum trebuie să acţionăm ca să obţinem rezultate sustenabile şi să menţinem rezilienţa afacerii? Acestea sunt întrebările pe care şi le pun directorii executivi cu care am stat de vorbă la în această perioadă.
Dincolo de planurile şi scenariile pregătite de manageri, elementele esenţiale pentru succes sunt şi în acest an date de capacitatea de observare a noilor tendinţe şi de agilitatea în adaptarea la acestea. Pentru a susţine acest proces am pus laolaltă recomandările specialiştilor din echipa Valoria pe care găsiţi în acest articol ca răspunsuri la aceste două întrebări esenţiale:
1. Care a fost cea mai importantă transformare adusă de 2020 (în domeniul tău de expertiză)?
Marketing şi Vânzări - > Elena Badea, Managing Director: În 2020 multe companii au avut nevoie să treacă o parte sau tot procesul de vânzare în mediul online. Acolo unde era începută, această transformare a adus rezultate. Acolo unde rezistenţa la schimbare ţinea lucrurile pe lor, procesul a fost unul dificil şi dureros. Totuşi tendinţa aceasta a adus multor companii un canal nou de vânzare care va rămâne relevant şi de acum încolo. Integrarea dintre marketing şi vânzări este facilitată de tehnologie, iar acesta este un proces ireversibil. Pe de altă parte în 2020 managerii au văzut pentru prima data care este valoarea pe care o aduce un brand de business puternic, bine construit. Consumatorii au rămas alături de bandurile care şi-au comunicat mereu cu empatie, în mod transparent şi autentic valorile şi care au livrat sistematic peste aşteptări promisiunea lor de valoare.
Managementul Echipei - > George Agafiţei, Trainer & Coach: Echipele au avut parte de noi tipuri de interacţiuni în mediul online în 2020. Provocarea pentru manageri a fost să menţină nivelul de motivare şi implicare a oamenilor în condiţiile izolării şi muncii la distanţă. Cel mai puternic instrument folosit, coachingul de echipă, s-a adaptat rapid ca modalitate de interacţiune: de la preponderent faţă-în-faţă, către exclusiv online. Managerii care a apelat la un coach extern pentru sesiuni de coaching de echipă au beneficiat de rezultate în planul moralului bun, al orientării constructive spre acţiune şi adaptabilităţii. Totodată, conţinuturile, mai ales la sesiunile individuale, au fost legate de adaptarea la noile provocări, cu concentrare pe claritatea mesajului.
Îmbunătăţirea Proceselor - > Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente: Îmbunătăţirile simple şi treptat implementate, deşi sunt încă necesare, nu mai sunt suficiente. Datorită evoluţiei metodelor analitice, cum ar fi gestionarea experienţei clienţilor, tehnici precum cartografierea experienţei consumatorilor şi o mulţime de noi tehnologii digitale, cum ar fi process mining şi automatizarea robotizată a proceselor (RPA), domeniul îmbunătăţirii proceselor s-a schimbat. Cele mai multe companii îşi ajustau procesele ad-hoc sau la presiunea unor ineficienţe majore. Acum procesul a fost necesar pentru a asigura eficienţa obţinerii rezultatelor, agilitate şi sustenabilitate.
Self-Leadership - > Teodora Pohoaţă. Master NLP & Coach: Excluzând provocarea sanitară majoră cu care s-a confruntat întreaga lume, 2020 a fost un an în care s-au înregistrat progrese în multe domenii. Omenirea s-a mobilizat din foarte multe puncte de vedere şi a avansat în procesul digitalizării, dar şi în procesele mai puţin cuantificabile la nivel raţional, însă care au cel mai mare impact emoţional: pe mulţi dintre noi anul 2020 ne-a făcut să redevenim mai empatici şi mai solidari. Toate acestea s-au transpus şi în coaching, predilecţia pentru revenirea la valorile esenţiale fiind doar una dintre tendinţe. Altele, la fel de prezente şi importante, au fost: autocunoaşterea, dorinţa de a acţiona pentru a deveni persoane din ce în ce mai bune, de a maximiza potenţialul şi resursele interioare etc.
2. Ce previziuni ai pentru anul 2021? Ce e important să ştie managerii?
Marketing şi Vânzări - > Elena Badea, Managing Director: În 2021 cea mai importantă tendinţă este cea de integrare dintre marketing şi vânzări sau business development. Beneficiile acestui proces sunt multiple: lead generation, gestionarea eficientă a bugetelor, analiza datelor, personalizare, etc. Recomandarea mea este ca strategia de marketing pentru acest an să ţină cont de această tendinţă şi să interconecteze cât mai eficient iniţiativele de marketing cu partea de lead generation şi vânzări într-un proces susţinut de tehnologie. Cele mai multe companii antreprenoriale au procese de vânzări potrivite mai ales pentru mediul offline şi fac foarte puţin marketing. Această abordare va taxa masiv rezultatele obţinute în 2021 şi trebuie schimbată deoarece comportamentele de cumpărare omnichannel din B2B încep să translateze gradual şi spre B2B.
Managementul Echipei - > George Agafiţei, Trainer & Coach: În 2021 va reveni importanţa coachingului de echipa. Oamenii au nevoie să "simtă" apartenenţa, iar simpla participare le şedinţe de lucru nu e suficientă. În plus, managerii au nevoie să crească angajamentul şi să ştie că se pot baza pe oamenii din echipă. În anumite situaţii, se resimte un soi de tensiune între colegi, care dacă nu este adresată - şi cea mai bună abordare pare a fi coachingul de echipă - riscă să fie "băgată sub preş" sau să fie abordată cu îndemnuri de tipul "încetează să mai faci asta...". Evident că sunt manageri care se pot descurca singuri, dar din ce în ce mai mulţi cer ajutorul unui coach pentru abilităţile de facilitare şi o poziţionare neutră în raport cu membrii echipei. Cred că munca la distanţă a adus unele avantaje pe care managerii şi oamenii din echipe nu vor să le piardă, aşa cum cred că nu se va renunţa total la a lucra în birouri - nu la fel ca înainte, dar în formula 3-2-2 sau alta similară. Oricum ar fi, "a lucra împreună", "a colabora" capătă noi valenţe pe care echipele performante vor şi pot construi noi comportamente.
Îmbunătăţirea Proceselor - > Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente: Pentru îmbunătăţirea continuă a companiilor, tehnologia va fi adoptată pe o scară tot mai largă. Liderii recunosc că orice lucru care elimină fricţiunea din calea îmbunătăţirii performanţei este de mare valoare. Comportamentul liderilor are un impact direct asupra realizării obiectivelor strategice şi a excelenţei operaţionale. Acesta se va schimba de la încurajarea şi susţinerea ideii de îmbunătăţire continuă la angajarea proactivă în executarea îmbunătăţirii prin: conectarea muncii de îmbunătăţire la obiectivele strategice ale organizaţiei, investiţii în tehnologie de îmbunătăţire continuă, comunicarea continuă a valorii îmbunătăţirii, recunoaşterea pentru contribuţiile angajaţilor şi dedicarea resurselor formării continue a colegilor.
Self-Leadership - > Teodora Pohoaţă. Master NLP & Coach: Chiar daca in 2020 am făcut paşi mari către a ne ghida vieţile după ordinea corectă "A FI-A FACE-A AVEA", este foarte important ca acest proces să continue în 2021 şi în următorii ani. Numai în acest mod noul model va putea fi însuşit pe deplin la nivel mental, dar mai ales la nivel emoţional. Iar pentru ca (mult) prea mulţi ani am trăit mai ales după regula inversă, A AVEA-A FACE-A FI, s-ar putea ca noul proces să fie unul de reaşezare de lungă durată. Însă coachingul poate să contribuie major la scurtarea semnificativă a acestei perioade, ajutând persoanele interesate de un ritm accelerat de transformare să îşi descopere cele mai bune soluţii proprii pentru a deveni în cel mai scurt timp cele mai bune versiuni ale lor.