Cele mai mari şi circulate străzi din municipiul Buzău vor intra în primăvara anului următor într-un amplu proces de modernizare. Toate lucrările se vor face cu fonduri europene. Mai exact, se vor investi nu mai puţin de 88 de milioane de lei, accesaţi în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, AXA PRIORITARĂ 4.
Proiectul este iniţiat de Primăria Buzău şi are ca scop, în primul rând eliminarea ambuteiajelor şi a aglomeraţiei de la orele de vârf, obiectiv ce va fi atins prin crearea unor coridoare separate pentru mijloacele de transport în comun, dar şi piste pentru biciclete prin care să fie încurajată mişcarea pe două roţi.
Proiectul arată: "Prin acest proiect, se propune reabilitarea infrastructurii rutiere pe cele trei străzi din municipiul Buzău (Bulevardul Unirii, Str. Transilvaniei, şi Aleea Industriei), cu delimitarea fizică a benzilor de transport public acolo unde geometria străzii permite, reabilitarea trotuarelor, crearea de piste pentru biciclişti (inclusiv iluminatul exclusiv al acestora), amenajarea spaţiilor verzi, irigarea acestora, cât şi dotarea cu mobilier urban şi sistem de canalizaţie pentru curenţi slabi. Suprafaţa construită a proiectului este de 279.510,00 mp (cuprinde suprafaţa totală a carosabilului, a trotuarelor, a pistelor de biciclete şi a spaţiilor verzi ce se vor amenaja)".
• Ambuteiajele, eliminate de pe Bulevardul Unirii
Bulevardul Unirii va fi complet schimbat, iar pentru asta noul proiect vine cu soluţii inovative, atât în gestionarea traficului, cât şi crearea unor spaţii bine delimitate pentru mijloajele de transport în comun, autoturisme, biciclişti şi pietoni.
Proiectul mai prevede: "Pentru eliminarea disfuncţionalităţilor existente (ambuteiaje în orele de varf, viteza redusă de circulaţie) se propun următoarele lucrări. Pe tronsonul cuprins între limita administrativă a municipiului Buzău şi intersecţia cu strada Frăsinet se propune realizarea a câte unei benzi de circulaţie pe fiecare direcţie de mers, benzi dedicate exclusiv mijloacelor de transport public (lăţimea benzii fiind de 3,50 m) amplasate pe partea marginală a bulevardului. Pe tronsonul cuprins între intersecţiile cu străzile Frăsinet şi Mareşal Averescu se propune realizarea a câte unei benzi de circulaţie pe fiecare direcţie de mers, benzi dedicate exclusiv mijloacelor de transport public (lăţimea benzii fiind de 3,50 m) amplasate pe zona mediană a bulevardului. Având în vedere că liniile dedicate transportului public au fost mutate pe mijlocul bulevardului, pentru evitarea accidentelor, în staţiile mijloacelor de transport în comun s-au proiectat refugii noi pentru calatori (dimensiunile în plan ale unui refugiu pentru calatori urmând a fi 25,00 x 3,00 m) iar la capetele lor urmând a se realiza treceri pentru pietoni. Pe refugiile nou create se vor monta staţii de autobuz acoperite, dotate cu panouri de informare şi reclamă cât şi bănci de aşteptare.
Pe spaţiul rămas liber între benzile dedicate transportului public şi marginea carosabilului se va amplasa câte o banda de circulaţie cu lăţimea de 3,50 m pe fiecare sens de circulaţie cât şi spaţii de parcare amenajate conform normativelor în vigoare. Astfel se vor crea 682 locuri de parcare dintre care 32 de locuri vor fi exclusiv pentru persoanele cu dizabilitaţi (4.7% locuri pentru persoanele cu dizabilitaţi)".
• Piste de biciclete pe trotuare
Odată cu reabilitarea părţii carosabile şi trotuarele din zona Bulevardului Unirii vor fi reabilitate, iar în cadrul lăţimii lor să fie realizate piste dedicate exclusiv bicicliştilor, câte o pistă de biciclete pe fiecare
"Pistele de biciclete se vor delimita prin marcaj de zonele pietonale şi se vor incadra cu borduri 10 x 15 la marginea dinspre zonele verzi. Lăţimea pistelor de biciclete va fi de 1,40 m incluzând lăţimea marcajului şi a bordurilor de încadrare (1,20 m, aceasta laţime neincluzand lăţimea marcajului şi a bordurilor de încadrare). Pentru iluminatul pistelor de biciclete s-au prevazut 317 sisteme de iluminat care au incorporată tehnologie LED şi vor fi amplasate din 20 în 20 m urmând a fi retrase faţă de pistele de biciclete cu 0.5 m. Totodată, fiecare sistem de iluminat care deserveste pista de bicilişti va fi prevăzut cu un senzor de mişcare, montat la înălţimea de 3,5m. Acesta va trimite o comandă de creştere a fluxului luminos în momentul în care va sesiza o persoană în mişcare, în raza lui de acţiune", spune Luminiţa Colţeanu, respeonsabil proiect.
Totodată, pe Bulevardul Unirii va fi implementat şi un sistem de telegestiune.
"Prin implementarea sistemului de telegestiune se obţin reduceri semnificative ale consumului de energie electrică, ale emisiilor de CO2, şi ale costurilor de exploatare şi îmbunătăţind, în acelaşi timp, fiabilitatea sistemelor de iluminat public", a explicat Luminiţa Colţeanu.
• Bulevardul Industriei, reabilitat pe o porţiune de 2700 de metri
"Pe tronsonul studiat din Bulevardul Industriei (tronson delimitat de sensul giratoriu de la intersecţia cu Şoseaua Spătarului şi piciorul rampei pasajului peste calea ferată Buzău-Braila) în lungime de 2.700 m se propune realizarea a câte unei benzi de circulaţie pe fiecare direcţie de mers dedicate exclusiv mijloacelor de transport public (lăţimea benzii fiind de 3,50 m) amplasate pe partea marginală a bulevardului. Totodată sunt prevăzute lucrări de reabilitare a trotuarelor existente cât şi înfiinţarea de piste dedicate exclusiv bicicliştilor. Astfel, pe tronsonul cuprins între intersecţia cu şoseaua Spatarului şi până în dreptul accesului în incinta societăţii comerciale Constam, pe fiecare direcţie de circulaţie se va realiza câte un trotuar cu lăţimea de 1,50 -5,00 m şi câte o bandă pentru biciclete cu lăţimea de 1,40, iar pe tronsonul cuprins între accesul în incinta societaţii comerciale Constam şi km 2+400, se va realiza un trotuar cu lăţimea de 2,00 m şi o pistă dublă de biciclete cu lăţimea de 3,00", se arată în proiect.
Totodată, în zona kilometrului 2+100 - 2+175 se va amenaja o parcare nouă, de tip park and ride pentru 58 de autoturisme şi 15 biciclete smartbike. Dimensiunile unui loc de parcare vor fi de 2,50 x 5,00 m, iar lăţimea drumului de acces către acestea va fi de 6,00 m.
• Benzi speciale pentru autobuze şi pe Transilvaniei
Strada Transilvaniei va fi reabilitată pe o lungime de 2316 metri. Concret este vorba despre tronsonul cuprins între intersecţiile cu Str. Cărămidari şi Bulevardul Unirii.
"Pe tronsonul cuprins între strada Caramidari şi zona intersecţiei cu strada Constituţiei şi bulevardul Nicolae Titulescu, două dintre cele patru benzi existente de circulaţie să se transforme în benzi de circulaţie dedicate exclusiv mijloacelor de transport public. Benzile de circulaţie vor fi amplasate la marginea părţii carosabile", se arată în proiect.
Pe tronsonul cuprins între zona intersecţiei cu strada Constituţiei şi bulevardul Nicolae Titulescu până la Bulevardul Unirii, circulaţia mijloacelor de transport public urmează să se desfaşoare pe aceleasi benzi de circulaţie cu circulaţia turismelor.
Întregul proiect a ajuns acum la etapa licitaţiei, în faza de evaluare a ofertelor financiare. Este de precizat că licitaţia a fost o perioadă blocată din cauza unor contestaţii, dar procesul a fost căştigat la Curtea de Apel Ploieşti de Primăria Buzău, iar proiectul reluat. Din momentul în care se va declara căştigătorul licitaţiei perioada de execuţie va fi de 18 luni, ceea ce înseamnă că cel mai probabil lucrările vor începe în primăvara anului 2021.