Serviciile de plăţi online sau mobile banking nu se bucură de succes în ţara noastră, dovadă fiind nivelul redus al utilizatorilor care apelează la această modalitate de plată. Potrivit domnului Ciprian Raglean, Business Division Manager al "Orange România", mai puţin de 1% din clienţii "Orange" din ţara noastră utilizează astfel de servicii. Reprezentanţii "Vodafone" România spun că nici clienţii acestei companii nu se îngrămădesc să utilizeze alte servicii pe lângă cele de bază. Serviciile de plată on-line au fost lansate de către companii în urmă cu mai multe luni sau chiar ani. Totuşi, aceste servicii nu s-au bucurat de o promovare deosebită din partea operatorilor de telecomunicaţii.
"Utilizatorii din ţara noastră trebuie educaţi pentru folosirea serviciilor avansate, care le pot îmbunătăţi modul de viaţă", a declarat domnul Raglean.
Serviciile de plăţi online oferă posibilitatea achitării facturilor, reîncărcarea cartelelor sau achiziţia de telefoane direct de pe Internet, cu ajutorul unui card bancar. Mobile banking-ul oferă acces la conturile deschise la bănci, transferuri intra şi interbancare, plata facturilor de utilităţi şi a poliţelor de asigurare. Aşadar, cele două servicii pot scuti timpul pierdut la cozi pentru plata diferitor servicii sau bunuri.
Plata online a facturilor de telefonie mobilă costă foarte puţin sau chiar deloc, deoarece operatorii preferă să suporte ei comisioanele bancare. În cazul serviciilor de online banking, cel mai ieftin abonament este de 0,5 euro, iar tarifele de folosire sunt de ordinul câtorva cenţi.
În câţiva ani, viteza de download pe telefonul mobil va ajunge la 30 Mbps
În data de 25 iunie, "Orange România" va lansa serviciul de date 3G+, care va oferi o viteză de până la 3,6 Mbps, iar compania plănuieşte upgradarea până la 14 Mbps în viitorul apropiat. 3G+ va oferi o viteză de upload de 1,8 Mbps, care urmează să crească în perioada următoare. Până la sfârşitul anului, acest serviciu va putea fi folosit în toate reşedinţele de judeţ din ţară. 3G+ intră în categoria serviciilor de tip HSDPA, care vin ca o evoluţie firească a vechiului 3G.
De alfel, "Orange" poate oferi în ţara noastră atât servicii bazate pe HSDPA, cât şi servicii WiMax, iar Ciprian Raglean spune că operatorul va continua să dezvolte ambele tehnologii. Serviciile HSDPA se adresează segmentului firmelor mici şi mijlocii şi gospodăriilor, iar WiMax are ca ţintă sectorul corporaţiilor.
"Vodafone" România oferă deja transferuri de 3,6 Mbps în 23 de oraşe, prin serviciul 3G broadband. Vlad Creţu, director Radio Frecquency în cadrul companiei, a declarat că la sfârşitul lunii martie 2007, compania avea 400.000 de utilizatori de servicii 3G sau 3G broadband. Domnul Creţu a declarat: "La ora actuală, transferul de date prin tehnologia 3G este de peste 30 de ori mai mare decât în momentul lansării acestui serviciu".
Investiţiile operatorilor de telefonie mobilă în transferul de date va face ca vitezele de transfer să crească din ce în ce mai mult, iar potrivit specialiştilor, în câţiva ani vom asista la tranferuri făcute la 30 Mbps.