Guvernul Orban se pregăteşte să adopte o ordonanţă de urgenţă privind implementarea în legislaţia internă a directivei europene 2016/798 privind siguranţa feroviară. Proiectul de act normativ a fost iniţiat de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, care a argumentat că ţara noastră riscă să fie amendată zilnic cu sume cuprinse între 2300 de euro şi peste 137.000 de euro pentru întârzierea implementării directivei respective. Ordonanţa respectivă a fost postată pe site-ul ministerului de resort pe 16 septembrie 2019 şi a stat două săptămâni în dezbatere publică.
Iar, ieri, a ajuns pe masa Consiliului Economic şi Social, la avizare, pentru a intra spre adoptare în următoarea şedinţă a guvernului Orban. Deşi este un act normativ important pentru viitorul transportului feroviar din ţara noastră, la dezbaterea din CES de ieri nu a participat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, ci doar un director din cadrul ministerului de resort.
Membrii CES au decis să avizeze pozitiv proiectul de act normativ, dar cu amendamente în privinţa aplicării lui pentru transportul feroviar de călători. Amendamentele se referă la faptul că ordonanţa de urgenţă nu prevede o derogare a termenului ei de aplicare pentru transportul de călători pe calea ferată.
Conform membrilor CES şi potrivit opiniei sindicatelor din domeniu, derogarea se impune deoarece Autoritatea pentru Reformă Feroviară a notificat anul trecut, în luna noiembrie, Comisia Europeană, prin intermediul Jurnalului Uniunii Europene, despre faptul că toţi cei patru operatori feroviari din domeniul transportului de persoane vor beneficia, începând cu 3 decembrie 2019, de o prelungire cu patru ani a contractelor existente. Adică atât CFR Călători, cât şi OTF, Regiotrans, şi Astra vor putea desfăşura activitatea până în decembrie 2023, an în care ar urma să intre în vigoare legislaţia europeană privind liberalizarea pieţei de transport feroviar de călători.
Doar că această prelungire contractuală nu este prevăzută în ordonanţa de urgenţă ce ar urma să fie adoptată de guvernul Orban, fapt care ar impune recertificarea companiilor respective care îşi desfăşoară activitatea în trans-portul feroviar de călători şi implicit organizarea unor licitaţii privind atribuirea traseelor de pe calea ferată.
Surse din cadrul celor patru operatori susţin că ARF, deşi trebuia să îi cheme pe reprezentanţii companiilor săptămâna viitoare ca să prelungească fostele înţelegeri pe încă patru ani, a prelungit valabilitatea fostelor contracte până la data de 31 decembrie 2019.
De aceea, angajaţii operatorilor feroviari susţin că atitudinea ARF este în favoarea companiilor străine, care aşteaptă adoptarea ordonanţei de urgenţă privind siguranţa pe calea ferată, pentru a elimina din transportul de persoane actualii operatori din ţara noas-tră.
Rămâne de văzut dacă amendamentele propuse de membrii CES vor fi luate în considerare de miniştrii guvernului Orban în momentul adoptării respectivului act normativ.
1. guvernul sliga la straini
(mesaj trimis de popovici în data de 27.11.2019, 08:49)
Logic ca doar straini au ajutat ciuma neagra sa revina la putere -si transportul feroviar este eco deci si subventii