Complexul Apicol Bucureşti a realizat anul trecut o cifră de afaceri de peste 158 de miliarde de lei, în creştere cu peste 30% faţă de 2002, cînd am obţinut 108,4 miliarde lei, producţia de miere reprezentînd a-pro-ximativ 60% din cifra de afaceri, a declarat, citat de Rompres, Ştefan Săvulescu, director general la SC "Complex Apicol" SA.
Pentru 2004, conducerea societăţii estimează obţinerea unei cifre de afaceri situată în jurul a 161 miliarde lei. "Anul 2003 a adus Complexului Apicol şi un profit net de 2,5 miliarde lei, în scădere faţă de 2002 cînd s-a cifrat la 2,68 miliarde lei, dar pentru 2004 estimăm aproape o dublare a profitului net, adică cel puţin 4,4 miliarde lei", a spus domnul Săvulescu.
Societatea face parte din patrimoniul Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România (ACAR) din anul 1958, ca unitate de producţie a ACAR activitatea fiind focalizată pe şapte ateliere importante (anume atelierul de lemn, metal, mase plastice, cosmetice, oţet-polen, miere şi ceară - biostimulatori).
"Mierea de albine achiziţiona-tă de la producătorii apicoli este condiţionată şi prelucrată în atelierul societăţii, în medie de 1.500-1.700 tone anual, aproa-pe 90% din această cantitate fiind exportată în ţările UE şi SUA", a precizat Săvulescu.
Complexul Apicol SA a obţinut în 2003 din exportul produselor sale, în special miere şi ceară de albine, aproape 93 miliarde lei. Pentru acest an, marfa livrată la export ar putea aduce Complexului Apicol venituri de minim 103 miliarde lei.
Unitatea apicolă bucureştea-nă fabrică aproximativ 85 de produse, de la unelte şi utilaje apicole din lemn şi metal pentru apicultură, pînă la produse apicole şi cosmetice.
Produsele cosmetice fabricate în unitate au la bază materii prime obţinute din stupurile apicultorilor (lăptişor de matcă, propolis, ceară, miere) şi cu toate că sînt recunoscute proprietăţile acestora, pe piaţa externă este foarte greu să facă faţă firmelor de renume din domeniu. Omologarea acestora pe piaţa externă şi forma de prezentare (ambalajul) necesită cheltuieli foarte mari pentru societate. Numai secţia de cosmetice a societăţii realizează cel puţin 35 de produse (20 cosmetice şi 15 energovitalizante).
"Deşi mierea autohtonă este căutată pe piaţa europeană, circa 10% din producţia de miere nu îndeplineşte normele europene referitoare la concentraţia de antibiotice", a mai declarat Ştefan Săvulescu.
În 2002, societatea a reuşit să achiziţioneze un aparat de verificare a antibioticelor din miere ultra performant care poate depista cele mai mici urme de antibiotic din miere. Acesta este foarte util pentru societate, deoarece pe piaţa mondială este acceptată doar mierea cu un conţinut extrem de redus de antibiotice.
Anul trecut producţia de miere în România s-a cifrat la apro-ximativ 19.000 tone de miere, mai mult cu aproape 6.000 tone faţă de 2002, pentru 2004 es-timîndu-se o producţie de 16.150 de to-ne. Consumul anual de miere pe locuitor este încă extrem de redus în comparaţie cu cel din ţările europene, de circa 400 grame faţă de 1-1,5 kg pe cap de locuitor în Europa, deşi comparativ cu anul 1989 acesta a crescut de 10 ori.