Co-voiajarea (trad. carpooling) este activitatea în care un conducător auto, persoană fizică, împarte costurile unei deplasări pe o distanţă lungă, între oraşe, cu pasagerii care călătoresc către aceaşi destinaţie (exemplu: Bucureşti - Cluj Napoca). Există două precondiţii importante la activitatea de co-voiajare: 1) conducătorul auto nu face profit - împarte doar costurile deplasării; 2) conducătorul auto face deplasarea, planificată în avans, în scop personal şi călătoreşte indiferent dacă găseşte sau nu pasageri.
Co-voiajarea oferă numeroase beneficii pentru oamenii care călătoresc între oraşe. Spre deosebire de serviciile/aplicaţiile de tip taxi pe distanţe scurte, în co-voiajare conducătorii auto împart costul unei călătorii personale, planificate în avans, cu pasagerii care călătoresc in aceaşi direcţie. Pasagerii au o alternativă de călătorie ieftină şi convenabilă. Conducătorii auto şi pasagerii stiu şi aleg înaintea deplasării cu cine vor călători pe baza unor profile declarate (nume, poză, scurtă descriere, tipul maşinii) şi a evaluărilor membrilor.
Cum BlaBlaCar este cea mai mare platformă de co-voiajare (carpooling), pe distanţe lungi, din România şi din Europa, dorim să ne exprimăm opinia în legătură cu noua iniţiativă legislativă.
Noua iniţiativă legislativă îşi propune să clarifice şi să reglementeze activitatea de co-voiajare. Propunerea ia în considerare bune practici din alte ţări din Uniunea Europeană, unde co-voiajarea este deja reglementată. Această lege nu se aplică serviciilor de tip taxi.
Observăm că legea:
1. Se asigură că e doar o împarţire de costuri. Legea defineşte o sumă maximă care poate fi împărţită între conducatorul auto şi pasager, o sumă în limita costurilor deplasării, şi astfel se asigură că din această activitate conducătorul auto, persoană fizică, nu face profit;
2. Specifică faptul că activitatea de co-voiajare este recunoscută doar în situaţia în care conducătorul auto, persoană fizică, călătoreşte în scop personal, nu desfăsoară o activitate comercială, şi împarte costurile cu pasageri care merg în aceaşi direcţie;
3. Se asigură că activitatea de co-voiajare este facută într-un mod organizat şi de încredere, oferind astfel o experienţă plăcută calătorilor şi având posibilitatea să furnizeze autorităţilor, la cerere, informaţii despre călătorii.
Franţa şi Germania au adoptat deja legislaţii similare în care se defineşte clar activiatea de co-voiajare. Mai mult decât atât, Comisia Europeană chiar recomandă o definiţie separată a acestui tip de activitate de împărţire a costurilor, şi a recunoscut într-un raport din iunie 2016 beneficiile pe care co-voiajarea le aduce consumatorilor." Pentru raportul de la Comisia Europeană, vă invităm să accesaţi http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2001_ro.htm