Comerţul global s-a angajat pe o puternică tendinţă negativă în ultimele luni, conform datelor publicate de institutul olandez CPB în cadrul raportului World Trade Monitor.
În ciuda unei creşteri lunare de 2,3% în ianuarie 2019, după un declin de 2,1% în luna precedentă, impulsul comerţului global, definit ca dinamică a volumului schimburilor comerciale pentru un interval de trei luni comparativ cu cele trei luni anterioare, şi-a accelerat declinul, până la 1,8%, cea mai mare scădere din ultimele 116 luni, de la 1% în perioada anterioară (vezi graficul 1).
După cum scrie Bloomberg, aceste date susţin opinia conform căreia "economia globală trece prin cea mai dificilă perioadă de la criza financiară din urmă cu 10 ani".
Un factor suplimentar de îngrijorare îl reprezintă degradarea accelerată a indicatorului pentru economiile emergente (vezi graficul 2).
Conform datelor de la CPB, impulsul schimburilor comerciale, în termeni reali, de la nivelul economiilor emergente şi-a accelerat declinul anul până la 3,2%, de la 2,8%, în condiţiile în care declinul pentru economiile avansate s-a menţinut la 0,1%.
Factorul determinant al dinamicii negative a fost scăderea accelerată a importurilor la nivelul economiilor emergente din Asia, care a ajuns la 5,6%, de la 3,8% în intervalul de 3 luni anterior, în timp ce declinul exporturilor s-a accelerat până la 4,2%, de la 2,8%.
Pe fondul suspendării activităţii instituţiilor oficiale din SUA în cea mai mare parte a lunilor decembrie 2018 şi ianuarie 2019, datele privind volumul schimburilor comerciale ale celei mai mari economii din lume nu au fost incluse în raportul de la CPB.
Alţi indicatori arată că estimările institutului olandez ar putea înregistra puternice revizuiri negative. Conform datelor de la compania americană Cass Information Systems, indicele transportului de mărfuri a înregistrat o scădere anuală de 2,3% în februarie 2019, după un declin de 0,3% în luna anterioară (vezi graficul 3).
"Continuarea declinului în indicele Cass Freight Shipments începe să ne îngrijoreze", se arată în comunicatul de presă, în condiţiile în care dinamica indicelui pare să funcţioneze ca semnal premergător al dinamicii economice.
"Indicele Cass Freight Index a fost unul dintre indicatorii premergători ai redresării economiei Statelor Unite în octombrie 2016", se mai arată în analiza de la Cass Information Systems.
Printre motivele de îngrijorare citate de compania americană se mai află "declinul sever al volumului mărfurilor transportate pe calea aerului, în special în Asia", dar şi "volumul redus al materialelor de construcţii şi componentelor auto transportate pe calea ferată".
"Datele din săptămânile viitoare vor arăta dacă ne confruntăm doar cu o pauză a creşterii sau ne aflăm la începutul unei faze de contracţie", este concluzia raportului de la Cass Information Systems.
Bloomberg subliniază că indicii comerţului global de la CPB confirmă tendinţa negativă a economiei mondiale din cadrul analizelor de la Bloomberg Economics.
În aceste condiţii, marile bănci centrale au anunţat schimbări semnificative ale traiectoriei politicilor monetare, care se manifestă, deocamdată, prin amânări ale creşterii dobânzilor.
Agenţia de ştiri americană mai scrie că băncile centrale din economiile emergente sunt gata să treacă la o nouă etapă de relaxare monetară, prin iniţierea unui nou ciclu de scădere a dobânzilor.
Din păcate, nu există niciun fel de garanţii că situaţia se va stabiliza, iar Bloomberg subliniază că una dintre principalele semne de întrebare se referă la capacitatea de acţiune a autorităţilor în condiţiile în care situaţia se înrăutăţeşte.
Este greu de crezut că numai reducerea dobânzilor, poate chiar şi însoţită de un nou program de relaxare cantitativă, va fi suficientă pentru reluarea creşterii, deoarece există limite obiective atât pentru nivelul minim al dobânzilor cât şi pentru gradul maxim de îndatorare al agenţilor economici.