Comisia Europeană a iniţiat o investigaţie detaliată pentru a evalua dacă anumite măsuri de sprijin adoptate de România în favoarea companiei aeriene Blue Air Aviation respectă normele UE privind ajutoarele de stat, informează News.ro.
Compania aeriană română Blue Air se confrunta cu dificultăţi financiare din 2019 şi, începând din martie 2020, la fel ca alte întreprinderi active în sectorul aviaţiei, a fost grav afectată de pandemia de Coronavirus. Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcţioneze, deoarece autorităţile române i-au suspendat temporar licenţa de operare, din cauza situaţiei financiare a societăţii, arată sursa.
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, şi anume: o garanţie publică în valoare de aproximativ 28 de milioane euro pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus şi al restricţiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impuse de România şi de alte ţări şi o garanţie publică de aproximativ 34 de milioane euro aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi ale Blue Air în următoarele şase luni.
România s-a angajat să se asigure că garanţia publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după şase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.
În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanţiei aferente împrumutului pentru salvare la şase ani (perioadă în care sunt incluse cele şase luni iniţiale ale ajutorului de salvare), permiţându-se astfel rambursarea ajutorului până în 2026, prevede măsuri de restructurare şi preconizează o finanţare privată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul şi a preluat o participaţie de 75 % în societatea Blue Air, precizează sursa citată.
În această etapă, Comisia este preocupată de faptul că planul de restructurare şi măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare.
Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiţii stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru o perioadă de până la şase luni ("ajutor pentru salvare"). După această perioadă, fie ajutorul trebuie să fie rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără niciun alt sprijin din partea statului, că societatea contribuie într-o măsură suficientă la costurile de restructurare şi că denaturările concurenţei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale sau comportamentale, adaugă sursa.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.04.2023, 16:24)
Mai cumparam niste avioane militare vechi si va fi totul in ordine
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.04.2023, 16:40)
E normal.In ochii lor economia romaniei e structurata pentru consum nu pentru a face concurenta occidentului.Daramati tot ne-au spus la asazis revolutie. Gramada de fiare vechi o von transforma noi in utilaje performante.Parca asa ceva spuneau si victorosii sovietici in anii 50:Voi si bulgari veti produce cereale,noi ceilalti va vom da pluguri si tractoare.Pentru ca s-a inpotrivit ,cineva a murit.Acum nu va mai muri nimeni .Toti ce pot vorbi sunt cumparati.Si din pacate multi s-au vandut pe bani putini si se chinuie d ani si ani sa distruga ce a mai ramas sau ceea ce vor unii sa construiasca.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.04.2023, 16:45)
Pe de alta parte,statul se straduiestesa cumpere societati ajunse la faliment in loc sa le ajute pe cele viabile.Exact viceversa decat unguri -sa guvernele altor tari est europene,ce reascumpara actiunile marilor si importantelor societati vandute in-vinerea orbului-
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.04.2023, 16:50)
Fostii actionari nu sunt tare suparati ca au ramas la sol.Cat de curand vor zbura din nou cu propriile avioane.
2. fără titlu
(mesaj trimis de ggg în data de 17.04.2023, 16:49)
mergem cu wizzair, cand nu fac overbooking :))