Documentul care reglementează modalităţile de implementare a serviciului universal în domeniul comunicaţiilor electronice a intrat în vigoare la sfîrşitul săptămînii trecute, arată un comunicat al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANRC). Astfel, prin "Decizia preşedintelui ANRC privind implementarea serviciului universal în sectorul comunicaţiilor electronice" sînt stabilite condiţiile şi procedurile de desemnare a furnizorului de serviciu universal, precum şi mecanismul de compensare a costului net de furnizare a acestor servicii în condiţii de eficienţă.
Decizia ANRC identifică două soluţii pentru creşterea gradului de acces al comunităţilor izolate la posibilităţile de comunicaţii electronice. În primul caz, vor fi instalate telecentre, acestea asigurînd accesul populaţiei la o reţea publică de telefonie fixă şi la servicii de acces Internet. Cea de-a doua soluţie implică instalarea unor telefoane publice cu plată, prin intermediul cărora va fi asigurat accesul la serviciile de telefonie.
În scopul asigurării calităţii şi accesibilităţii serviciului universal, ANRC va impune furnizorilor desemnaţi obligaţia de a asigura accesul la reţeaua publică de telefonie, la un punct fix, şi accesul la telefoanele publice cu plată în localităţile stabilite de către ANRC. În acest sens, reprezentanţii Autorităţii vor realiza un studiu la nivel naţional pentru a determina localităţile eligibile. Alegerea comunităţilor în care vor fi instalate telecentre şi telefoane publice cu plată va fi condiţionată de gradul de disponibilitate a serviciilor de telefonie, numărul de locuitori şi eficienţa implementării unor astfel de proiecte.
Furnizorii vor fi desemnaţi de către ANRC prin licitaţie sau, ca o excepţie, din oficiu. La licitaţia pentru instalarea de telecentre şi amplasarea de telefoane publice cu plată pot participa toate companiile care furnizează atît reţele publice de comunicaţii electronice, cît şi servicii de telefonie destinate publicului.
În cazul desemnării prin licitaţie, suma la care s-a adjudecat constituie constul net al furnizării serviciilor, urmînd a fi virată conform mecanismului de compensare stabilit de către ANRC. În cazul desemnării din oficiu, costul net al furnizării serviciilor este reprezentat de diferenţa negativă dintre beneficiile comerciale şi costurile implicate de furnizarea accesului la reţeaua publică de telefonie prin intermediul telecentrelor, în condiţiile stabilite de către ANRC. Costul net va fi virat, la cerere, furnizorului de serviciu universal, conform mecanismului de compensare stabilit de către ANRC.