"Schiţa măsurilor fiscale pregătită de coaliţia de guvernare descrie menţinerea sistemului de impozitare a veniturilor prin cota unică, care a impulsionat atât activitatea economică în România, cât şi veniturile statului, însă include unele modificări care ar putea afecta negativ afacerile şi, implicit, bugetul statului", consideră reprezentanţii Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF).
În contextul economic actual, extrem de complicat, fiscalitatea trebuie să fie atent calibrată, pentru a nu altera activitatea micilor întreprinzători, în general mai sensibili în momente de criză. Avertizăm că majorarea poverii fiscale pentru companii şi persoane fizice poate avea un dublu efect negativ, de impulsionare a inflaţiei şi adâncire a recesiunii. Mai mult, dacă preţurile cresc, stimulate şi de fiscalitate, consumul scade, inhibat tot de majorarea poverii fiscale, iar o mare parte din afacerile mici se închid, atunci calculele statului de a încasa 1% din PIB din aceste măsuri fiscale devin o iluzie.
"Considerăm că eliminarea impozitului de 3% pentru microîntreprinderi şi generalizarea cotei de 1%, măsură condiţionată de angajarea unui salariat, stimulează activitatea acestor companii. Limitarea numărului de microîntreprinderi în care poate participa o persoană are logică fiscală, însă îngustarea sferei de aplicare va scoate din sfera microîntreprinderilor activităţi care se încadrează perfect în logica afacerilor mici. Cu unele excepţii, contabilii şi notarii, de exemplu, sunt în mod natural într-un regim de impozitare micro, iar consultanţa pe care o oferă nu poate fi calibrată la un nivel de venituri de 20% din totalul încasărilor, pentru a evita ieşirea din sfera microîntreprinderilor, deoarece alte activităţi nu intră în logica domeniului", a observat Cristina Chiriac.
În plus, poate cea mai severă penalizare fiscală este gândită în sfera activităţilor independente, acolo unde guvernul intenţionează să stabilească o normă de venit de patru ori mai mică. Persoanele cu activităţi independente vor fi afectate de diminuarea plafonului maxim pentru încadrarea la norma de venit, de la 100.000 de euro la 25.000 de euro, ceea ce ar putea avea ca efect reducerea drastică a numărului de PFA.
"Modificările ce vor a fi aduse Codului Fiscal fie ridică nivelul de taxare pentru diverse industrii fie modifică, în sensul de a înăspri filosofia fiscală, pentru altele. Nu am reuşit să identificăm o serie de măsuri menite a eficientiza, de exemplu, colectarea la bugetul statului. Maximizarea colectării pe actualul sistem fiscal este deosebit de importantă, în condiţiile în care veniturile fiscale în PIB sunt de numai 27%", afirmă Mihaela Mitroi, coordonator al Comitetului Fiscal din cadrul CONAF.
Mediul de afaceri a avertizat în repetate rânduri că menţinerea unor facilităţi fiscale în privinţa impozitului pe venit pentru anumite domenii, care sfidează cota unică, poate fi interpretată ca o temporizare, un compromis, cu scopul reintroducerii impozitului progresiv. Menţinerea sistemului de cotă unică este esenţială pentru ca economia României şi afacerile ei să facă faţă provocărilor multiple ale momentului. Iar fiscalitatea trebuie să fie atent calibrată pentru a susţine afacerile mici şi activităţile independente.