Consiliul Concurenţei efectuează verificări cu privire la concentrarea economică ilegală şi preluarea abuzivă a SIF Oltenia, aspecte reclamate de fost conducere a societăţii de investiţii financiare într-o plângere depusă în 6 ianuarie 2020 şi pentru care s-au solicitat primele clarificări în 23 iulie 2020.
Deşi au trecut aproape 15 luni de la ultima informare primită de petenţi, conform unui răspuns la o solicitare formulată de ziarul BURSA, Consiliului Concurenţei arată că aspectele semnalate de fosta conducere a SIF Oltenia sunt încă analizate de angajaţii instituţie publice.
"Consiliul Concurenţei a primit o sesizare de la fosta conducere a SIF Oltenia SA. având subiectul menţionat de dumneavoastră şi a demarat o analiză a aspectelor semnalate. Având în vedere volumul mare al datelor şi informaţiilor ce trebuie analizate, precum şi întârzierile înregistrate în obţinerea datelor din partea entităţilor implicate, analiza este în derulare", se arată în răspunsul primit de la Consiliul Concurenţei la finalul săptămânii trecute.
În plângerea înregistrată în 6 ianuarie 2020 de fosta conducere a Societăţii de Investiţii Financiare Oltenia SA se solicita constatarea de către Consiliul Concurenţei a faptului că Autoritatea pentru Supraveghere Financiară, SIF Banat-Crişana SA, SIF Muntenia SA şi fondurile de investiţii Active Plus, Active Dinamic, Certinvest Acţiuni, Certinvest XT Index, Bet-Fi Index Invest, Star Value, Star Focus, Star Next, Multicapital Invest, Optim Invest, Prosper Invest, Roumanian Strategy Fund AA şi Opus Chartered Issuances SA se fac vinovate de încălcarea dispoziţiilor articolul 5 aliniat 1 litera b, articolului 8 aliniat 1 litera b şi articolului 13 aliniat 1 şi aliniat 6 din legea concurenţei.
Autorii plângerii consideră că prin acţiunea de preluare abuzivă a conducerii SIF Oltenia de către SIF Banat-Crişana, SIF Muntenia şi fondurile de investiţii controlate de cele două SIF din patrimoniul grupării Drăgoi-Lakis s-a urmărit, pe de o parte deţinerea uneia dintre puţinele societăţi de investiţii financiare care mai plătea dividende acţionarilor prin prisma profitului înregistrat în ultimii ani şi stoparea investiţiilor făcute de fosta conducere pentru creşterea ratei profitului, iar pe de altă parte realizarea unei concentrări economice în acelaşi domeniu de activitate, concentrare care ar fi trebuit să fie notificată, în prealabil, spre aprobare Consiliului Concurenţei.
În motivarea plângerii se arată că "dat fiind obiectul de activitate, modul de constituire al portofoliului al acestor societăţi de investiţii financiare, puterea financiară a acestora şi nu în ultimul rând zona geografică în care acestea acţionează, este fără tăgadă faptul că acestea acţionează în aceeaşi piaţă relevantă, (...) fiind deci societăţi concurente".
• Comitetul Investiţional, găselniţa grupului Drăgoi-Lakis pentru impunerea voinţei sale în managementul SIF Oltenia
De aceea, conform autorilor documentului citat grupul care controlează SIF Banat-Crişana, SIF Muntenia şi fondurile enumerate mai sus - care împreună deţineau la data formulării plângerii 29,558% din capitalul social cu drept de vot al SIF Oltenia SA - a pus la cale înlăturarea concurenţei SIF Oltenia prin manevre care au dus la preluarea abuzivă a conducerii respectivei societăţi, primul demers în acest sens fiind solicitarea din 13 martie 2019 a celor două SIF-uri controlate de Bogdan Drăgoi şi Najib el Lakis de convocare a unei Adunări Generale Extraordinare a Acţionarilor pentru modificarea Actului Constitutiv al SIF Oltenia SA.
Una dintre modificările cerute de SIF Banat-Crişana şi SIF Muntenia se referea la stabilirea de către Consiliul de Administraţie (CA) a unui Comitet Investiţional, constituit din membrii conducerii superioare şi trei angajaţi ai societăţii, numirea şi revocarea membrilor acestui comitet urmând a fi făcute cu votul majorităţii membrilor CA.
Cele două SIF-uri mai arătau că viitorul Comitet Investiţional va aproba sau respinge propunerile directorului general sau directorului general adjunct al SIF Oltenia de încheiere a actelor de dobândire ori de înstrăinare a unor bunuri aflate în patrimoniul societăţii, inclusiv valori mobiliare sau alte instrumente financiare, a căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, atunci când sunt legate între ele, suma de 1 milion lei. Totodată Comitetul Investiţional urma să îndeplinească orice alte atribuţii stabilite de Consiliul de Administraţie în domeniul investiţiilor, precum şi cu privire la desfăşurarea de investigaţii referitoare la modul de executare a strategiei investiţionale aprobate de CA.
Mai mult, conform aceleeaşi propuneri de modificare a actului constitutiv al SIF Oltenia se arăta că directorul general şi directorul general adjunct nu vor putea încheia, fără aprobarea prealabilă a Comitetului Investiţional acte de dobândire ori înstrăinare a unor bunuri a căror valoare depăşeşte 1 milion lei şi că respectivii angajaţi nu vor putea încheia fără aprobarea prealabilă a Consiliului de Administraţie astfel de acte pentru bunuri a căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, 5 milioane lei.
• ASF, răspunsuri diferite în trei zile
Referitor la aceste aspecte, fosta conducere a SIF Oltenia a informat ASF, Autoritatea stabilind la 17 aprilie 2019, într-un prim răspuns, că "actul constitutiv nu poate fi modificat în sensul în care Comitetul Investiţional are ca atribuţii respingerea/aprobarea propunerilor conducerii superioare în ceea ce priveşte deciziile privind politica generală de investiţii în cadrul societăţii".
Cu toate acestea, două zile mai târziu, ASF revine şi arată că răspunsul iniţial nu vizează "propunerea acţionarilor de completare a actului constitutiv al SIF Oltenia SA în sensul înfiinţării unui Comitet Investiţional de către Consiliul de Administraţie al acestei societăţi".
Cu toate acestea, amendamentele propuse de gruparea condusă de Bogdan Drăgoi şi Najib Lakis au fost aprobate în 9 mai 2019 de AGEA, iar fosta conducere a SIF Oltenia afirmă că adoptarea modificărilor respective a fost posibilă deoarece SIF Banat-Crişana şi SIF Muntenia au eludat prevederile articolului 286 indice 1 aliniat 1 din legea 297/2004 a pieţei de capital, acţionând în mod concertat cu alte fonduri de investiţii ori societăţi comerciale.
În documentul citat se arată că, urmare a acţiunii concertate realizată de SIF Banat-Crişana şi SIF Muntenia împreună cu fondurile care, conform autorilor plângerii, sunt controlate de gruparea Drăgoi-Lakis, a fost realizată în fapt şi "o operaţiune de concentrare economică" pe care SIF-urile respective "nu au notificat-o Consiliului Concurenţei".
Mai mult, autorii plângerii arată că amendamentele privind înfiinţarea unui Comitet Investiţional, precum şi a limitelor de competenţă impuse Conducerii Superioare în ceea ce priveşte valoarea plasamentelor ce le sunt permise a fi efectuate, "sunt de natură a limita sau controla producţia, comercializarea, dezvoltarea tehnică sau investiţiile" pe care SIF Oltenia le putea efectua, fapt care încalcă dispoziţiile articolului 5 aliniat 1 litera b din legea concurenţei 21/1996.
• Scăderea profitabilităţii SIF Oltenia, motivul grupării Drăgoi-Lakis?
"În mod evident, în situaţia în care amendamentele introduse în Actul Constitutiv al SIF Oltenia ar rămâne în vigoare, comportamentul concurenţial al acesteia din urmă ar fi modificat în mod radical, în detrimentul acţionarilor săi, alţii decât membrii antantei pe care o criticăm şi care sunt principalii beneficiarei ai restricţiilor ce le-au impus prin forţa votului corupt în Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor. Reducerea sau dirijarea modului de plasare a fondurilor disponibile, în funcţie de interesele membrilor antantei, va avea ca prim efect scăderea profitabilităţii întreprinderii, respectiv a randamentului pe care un investitor rezonabil se aşteaptă să îl obţină în urma disponibilităţilor sale băneşti în acţiunile emise de SIF Oltenia SA", susţin autorii plângerii care se află de peste 18 luni pe masa Consiliului Concurenţei.
Ei arată că, în aceste condiţii, SIF Oltenia SA este într-un dezavantaj concurenţial net faţă de restul competitorilor din piaţa în care aceştia acţionează, activitatea societăţii fiind drastic diminuată, în profitul direct al concurenţilor SIF Banat-Crişana SA şi SIF Muntenia SA.
"În mod evident, investitorii SIF Oltenia SA vor fi atraşi de acele fonduri de investiţii (inclusiv societăţi de investiţii financiare) concurente ce vor fi capabile să ofere randamente superioare celor pe care întreprinderea le va putea oferi în condiţiile deformării competiţiei, având practic loc o deturnare a acestora", se precizează în documentul citat.
De aceea, fosta conducere a SIF Oltenia SA a solicitat Consiliului Concurenţei să verifice toate aspectele semnalate în plângerea înaintată, dar din păcate, la peste 18 luni de la înaintarea documentului respectiv către instituţia publică competentă, nu avem încă un răspuns definitiv. Credem că, în speţă, s-ar impune celeritatea soluţionării ei, dat fiind faptul că, aşa cum reiese din plângere, vorbim despre o societate de investiţii financiare - SIF Oltenia SA - care, la 30 iunie 2019, administra active totale în valoare de peste 2,16 miliarde lei.
1. Mai bine mai tarziu decat niciodata
(mesaj trimis de Mihai în data de 19.10.2021, 00:11)
Devine tot mai clar ca, concertatii nu vor mai avea scapare si ca pana la urma ii va ajunge bratul lung al legii.
Consiliul concurentei pare ca este singura institutie care ar putea deslusi itele acestei povesti lungi si plina de increngaturi! Cum ar fi ca sifoanele concertate sa fie obligate sa faca OPP pe la 4 lei?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 01:17)
CONCERTATI și cu ASF. Gruparea Lakis Dragoi e gruparea Lakis Dragoi Stefanoi Gradinescu ASF. Oamenii lui Stefanoiu, Sava și Copariu din ASF au promovat concertarea asta. Cu binecuvântarea lui Dragoi, Lakis, Juravle, Pana, Buica. Oamenii lor și oamenii astia sunt peste tot. O sa zică ASF ca consiliul concurentei greșește. Specialiștii asf din buzunarele frăției o sa zică ca CC nimic nu știe. Știu ei cum e corect. Nu e problema. Ca marea familie a frăției e caracatița pieței de capital cu tentacule vioaie și în asf. Și ea își numește și tine oamenii în funcții în ASF.
1.2. Deja devine amuzant (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 13:40)
Concertatii o sa fie analizati pentru "concentrare" economica.
Imi face placere sa urmaresc acest scandal dar mi se pare ca deja nu prea mai are logica, gen hai sa aruncam cu orice doar doar prinde ceva.
Sunt curios care este domeniul de concentrare economica. Cel financiar non-bancar? Ca nu cred ca exista un sector economic al SIF-urilor...
2. Hm
(mesaj trimis de Radu Mischie în data de 19.10.2021, 08:59)
Mai e mult până departe Ăștia au cazul de aproape 1 an jumătate și tot mai aduna informații, in timp ce doar dacă se încordează puțin Bursa poate pune pe masă 90% din informații...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 09:25)
Nu peste mult timp aflam ca si Papa de la Roma investigheaza concertarea la Sif 5! Ce te faci cand nu va constata nimeni nimic!? Sigur.. tragi concluzia ca toti sunt corupti… oamenii lui Dragoi!!!
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 10:11)
Realitatea si legea le cunoaștem toți .Atunci când instituțiile statului nu aplica legea singura concluzie este aceea ca funcționarii au devenit complici cu cei care incalcă legea. Motive pot să incropească o mie.
Cu toate astea eu am incredere in Consiliul Concurentei sunt diferiti de tot ceea ce vedem in jurul nostru ca instituții publice.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 10:51)
La Cooperativa va invata ca daca politia ii da drumul hotului, atunci hotul este om cinstit.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 12:52)
daca cerceteaza chiritoiu , e clar , nimic , cel mult o amenda la misto de o mie de lei !
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 13:10)
Deci, dacă nici pana în prezent nu puteți face diferența între CONCENTRARE și CONCERTARE înseamnă că aveți probleme grave de înțelegere sau mai tehnic sunteți analfabeți functionali
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 14:13)
Nu este prea multa asprime in interventia ta?
Concertarea are loc prin intelegerea prealabila a unor actionari pentru o politica comuna in deciziile din Adunarea generala.
Concentrarea presupune absorbtia unui important segment din piata dand posibilitatea controlului ei.
La concentrare se poate ajunge si prin concertare, ca in cazul SIF Oltenia.
Deci, las-o mai moale...
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 15:41)
Concertare pe piata de capital este sinonim cu antanta in dreptul concurenței. Antanta = înțelegere. Înțelegerea pentru dobandirea controlulului pe un procent semnificativ de pe o anumita piață poate duce la dobandirea unei poziții dominante. Acum zi-ne dumneata Mister, cam cat e free floatul pe SIF 1, SIF 4 si SIF 5 ca sa ne dam seama cat e gradul de concentrare? Sau mai bine taci!
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 15:46)
S-a vazut cat e gradul de concertare/ intelegere intre membrii antantei cu ocazia ofertei publice lansata de Ben Madadi care nu a putu sa adune decat 1,6 % din piață.
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 16:30)
Vă certați degeaba pe concertare si mai stiu eu ce. Și inutil. Cert este că Sifurile lui Drăgoi nu seamănă cu societățile bursiere: nu cer bani de la acționari,nu dau bani la acționari, nu cresc sau nu scad în funcție de niște rezultate deci previziuni 0,nu au o minimă lichiditate adică nu se poate ca Sif 5 de ex să se tranzactioneze zilnic de 1000 €, nu se poate ca Sif 4 să ceară dividende de la societăți unde e minoritar dar ei să nu dea dividende,nu se poate ca VUAN la Sif 1 să depindă câțiva ani de tranzacționarea a vreo 5 acțiuni ( ați citit bine 5 acțiuni!) De la o societate SIFI ce o detin!
În sfarsit nu se poate ca un om Drăgoi să nu țină măcar la 3 luni conferințe de presă pentru a răspunde la întrebări!!!???
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 16:54)
Nu.
Pentru ca ar vedea toata lumea ca nu-l duce mintea.
5.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.10.2021, 17:39)
Eu nu am nevoie de conferintele lui Dragoi. As fi interesat de o conferinta a procurorului sef DIICOT sau cine este interimar, sa ne explice daca se fac cercetari pe sesizarile pe care le-au primit. Am vazut ca o cerceteaza pe Ada Solomon pentru o factura de 200 lei si una de 2000 lei, ca ar fi fictive. Sifonariile lui Dragoi nu ii intereseaza, nu au coloana si curaj pentru asta.
6. Hm
(mesaj trimis de Radu Mischie în data de 19.10.2021, 21:05)
Deci revin si spun: nu puneti prea multe sperante in acest demers.
Adica, daca voi sperati ca astia de la SIF1 au fost atat de prosti incat sa nu se fi gandit la asta, si sa-i prinda Consiliul Concurentei, nu prea e bine.
Cand au preluat SAI Muntenia Invest, s-au dus la Consiliul Concurentei. Deci baietii stiu ca trebuie sa treaca si pe acolo, iar daca de data asta n-au trecut, inseamna ca si-au facut deja analiza si au hotarat ca n-au o problema sa nu se duca.
Totul e in cerc: daca SIF 1 si fondurile alea nu sunt concertate pe legea pietei de capital, va fi greu ca pe legea concurentei sa se spuna ca fac parte din acelasi grup si impreuna au preluat SIF5. Si nu vad eu Consiliul Concurentei mergand peste capul ASF si spunand ca astia sunt concertati. Caci, vorba aceea, la noi fiecare autoritate are competenta ei.
7. Cine ma Chiritoiu
(mesaj trimis de Gogu în data de 19.10.2021, 21:55)
Cine ma Chiritoiu sa gaseasca ceva, pai toti sunt pe mana. Se vede cu ochiul liber concentratea pe Sif-uri si cum au fost preluate de o gasca. Cu banii Sif-urilor au cumparat tot. Hotii sunt protejati, asa este in tara asta.