Cele mai recente rapoarte realizate de departamentul de achiziţii din cadrul Nestle România arată că, în ultimii ani, a scăzut foarte mult - la nivel cantitativ, dar şi la nivel de diversitate - tipul de mărfuri şi materii pe care compania le cumpără pe plan local, spune Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager în cadrul societăţii.
Domnia sa menţionează: "Trăim vremuri incredibile - am trecut printr-o pandemie, acum avem un război la graniţă, dar acestea nu schimbă traiectoria noastră ca ţară, ca producător, şi nu înseamnă că pe termen lung nu trebuie să ne gândim dacă avem resursele necesare ca să putem să construim, să avem produsele şi materiile prime necesare. Trebuie să ştim unde ne dorim să ajungem, să avem un plan de acţiune. Investiţiile sunt importante. Decarbonizarea este foarte importantă. Agricultura rămâne baza pe termen lung".
• "Avem nevoie de mărfuri şi produse dezvoltate în mod sustenabil"
În urmă cu câţiva ani, Nestle a lansat un plan ambiţios la nivel global pentru atingerea obiectivului de "zero emisii nete", spune Irina Siminenco, precizând: "Ne-am uitat la toată plaja de operaţiuni pe care o avem la nivel global. Sunt peste 180 de ţări. Este necesar un volum enorm de resurse - acum şi peste 150 de ani. Modul în care ne alegem partenerii, modul în care alegem să investim în comunităţi este dat în egală măsură de ceea ce se întâmplă la nivel global, la nivel de state, de strategii, dar în final, oamenii fac diferenţa. Trebuie să găsim parteneri locali cu care să putem crea valoare comună. Noi avem nevoie de anumite mărfuri, de materii prime şi produse care sunt dezvoltate în mod sustenabil. Am reuşit să realizăm investiţiile necesare - miliarde de franci la nivel mondial -, avem şi know how-ul necesar. Recent am lansat un Institut de ştiinţe agricole care ajută părţile interesate să dezvolte mai multe tehnici, mai multe soiuri care să fie prietenoase cu mediul pe termen lung, dar şi care să ţină cont de anumite metode ce fac facilă regenerarea pe termen lung, fie că vorbim de regenerarea ciclurilor de apă, fie de felul în care putem stoca carbon în sol, ori de rotaţia culturilor. Toate aceste elemente care, poate, în mod istoric sunt aproape de ADN-ul nostru ca români, au fost puse deoparte în timp, în încercarea de a ajunge cât mai departe din punct de vedere al dezvoltării economice. Dar, totul este ciclic, totul se întoarce".
Nestle şi-a propus ca, până în 2030, 50% din materiile prime de bază - 14 la număr - să fie dezvoltate sau obţinute în mod responsabil, mai afirmă Irina Siminenco, adăugând: "Acesta este un obiectiv care nu se poate face decât cu investiţii din partea partenerilor locali. Este o nevoie concretă la nivel de milioane, chiar miliarde de tone de produse agricole pe care noi căutăm să le cumpărăm. Aş vrea ca aceste achiziţii să fie făcute din România. Avem materii prime de care suntem dependenţi la nivel global, precum cafeaua, dar dacă vorbim de grâne, de soia, de legume, toate acestea pot fi dezvoltate în mod sustenabil pe plan local".
Conform doamnei Siminenco, în momentul în care va exista o strategie pe termen lung şi anumite facilităţi pentru domeniul menţionat, respectiv când va exista partenerul privat dispus să colaboreze pentru dezvoltarea practicilor de agricultură regenerativă, atunci "vom reuşi să avansăm ca economie, ca şi comunitate".
În acest sens, conchide Irina Siminenco, Nestle România nu vrea să fie parte din problemă, ci parte din soluţie.