Instituţia Avocatului Poporului din UE a primit recent o plângere de la organizaţia neguvernamentală Corporate Europe Observatory (CEO), referitoare la legăturile existente între membri marcanţi ai conducerii BCE şi Grupul celor Treizeci.
Grupul celor Treizeci, înfiinţat în 1978, este o organizaţie privată nonprofit formată din reprezentanţi de seamă ai sectorului public şi privat, precum şi din mediul academic, conform prezentării de pe site-ul instituţiei, iar misiunea sa este "elaborarea soluţiilor pentru îmbunătăţirea stabilităţii economice şi financiare". Preşedintele organizaţiei este Jean-Claude Trichet, fost preşedinte al Băncii Centrale Europene, iar preşedinte de onoare este Paul Volcker, fost preşedinte al Federal Reserve în anii "80.
Din G30 fac parte şi conducători ai unor importante bănci internaţionale, care au intrat sub supravegherea BCE în ultimii doi ani.
Un purtător de cuvânt al BCE a precizat că instituţia va oferi toate informaţiile cerute Avocatului Poporului, dar, în acelaşi timp, a subliniat că "în conformitate cu prevederile tratatelor UE, BCE trebuie să menţină un dialog cu persoanele interesate din afara instituţiei, iar G30 este un forum relevant în acest sens", după cum se arată într-o ştire de pe site-ul RTE, postul public de radio-televiziune din Irlanda.
În plus, oficialii BCE mai consideră că au datoria să explice investitorilor deciziile de politică monetară, iar efectele sunt benefice pentru funcţionarea canalului de transmitere a politicii monetare către economia reală.
Instituţia Avocatului Poporului din UE este condusă de Emily O'Reilly, care a primit votul Parlamentului European pentru acest post în 2013. Conform misiunii sale, Avocatul Poporului investighează plângerile referitoare la activitatea instituţiilor şi diferitelor agenţii europene.
Plângerea adresată Avocatului Poporului din UE se concentrează mai ales asupra rolului lui Mario Draghi, care este şi membru al G30.
Pe site-ul CEO se arată că "studiile noastre arată o lipsă severă a distanţei critice dintre factorii decizionali ai BCE şi bancherii care sunt membri ai G30", iar "în condiţiile în care banca centrală a Europei a primit şi sarcina reglementării sectorului financiar, orice conflicte de interese, reale sau percepute, reprezintă un risc major la adresa integrităţii BCE".
Purtătorul de cuvânt al Băncii Centrale Europene a mai precizat că "dispunem de o gamă largă de reglementări şi instrumente pentru a evita conflictele de interese aparente sau potenţiale".
Reprezentanţii CEO consideră că actualul cadru nu este suficient, deoarece "analizele noastre arată că personalul de rang superior al BCE este mult prea apropiat de reprezentanţii băncilor pe care trebuie să le supervizeze".
O plângere similară a organizaţiei neguvernamentale a fost respinsă în 2012, însă actualul Avocat, Emily O'Reilly, şi-a motivat decizia de a deschide ancheta prin faptul că "BCE şi-a asumat mai multe responsabilităţi majore în ultimii ani", după cum scrie Financial Times.
Conform articolului din FT, Avocatul Poporului din UE nu are puterea de a aplica sancţiuni, însă poate analiza documente private şi poate cere explicaţii de la oficialii băncii.
De asemenea, recomandările Avocatului Poporului nu sunt obligatorii, dar "informări cu privire la neglijarea flagrantă a acestora pot fi trimise Parlamentului European", după cum arată Financial Times.
Va ajunge Avocatul Poporului din UE la concluzia că există un conflict de interese la nivel BCE? Puţin probabil, deoarece ar introduce noi elemente de incertitudine la nivelul zonei euro într-un moment extrem de nefavorabil din punct de vedere politic.