Companiile chineze se află în fruntea clasamentului privind ofertele globale de acţiuni lansate în 2022, emisiunile acestora fiind stimulate de politica monetară relaxată din ţara asiatică, dar şi de lipsa de claritate cu privire la accesul lor pe pieţele de capital offshore.
Potrivit datelor Refinitiv, citate de Reuters, companiile chineze au strâns 71,2 miliarde de dolari din ofertele publice iniţiale (IPO) lansate pe pieţele interne şi externe, în acest an, sumă mai mică decât cea de 98,48 miliarde de dolari atrasă în aceeaşi perioadă a anului trecut. Dar, cifra este mult mai mare în comparaţie cu cea generată de emisiunile companiilor americane, de 17,3 miliarde de dolari, respective de societăţile din Europa: 16,4 miliarde de dolari.
Creşterea volumului IPO-urilor din China continentală vine în condiţiile în care companiile, dar şi aranjorii aşteaptă regulile finale de la autorităţi (China Securities Regulatory Commission şi Cyberspace Administration din China), care vor guverna listările externe, în special pentru firmele care gestionează date.
"Piaţa internă a Chinei este mai puţin afectată de volatilitatea globală", declară Mandy Zhu, şeful diviziei China Global Banking din cadrul UBS, adăugând: "Pe plan intern, China are un mediu inflaţionist mai scăzut şi o politică monetară relaxată, iar evaluarea pieţei de acţiuni este mai rezistentă".
În timp ce băncile centrale globale se confruntă cu o creştere a inflaţiei, presiunile preţurilor sunt benigne în China, ratele dobânzilor fiind reduse, conform Reuters.
Sursa citată aminteşte că Shanghai United Imaging Healthcare Co. este compania chineză care a lansat cel mai mare IPO în acest an, strângând 1,63 miliarde de dolari. Urmează Hygon Information Technology Co. şi Jiangxi Jinko Pv Material Co., care au atras 1,6 miliarde de dolari, respectiv 1,58 miliarde de dolari.
În timp ce creşterea volatilităţii a determinat investitorii globali să părăsească pieţele de acţiuni mai riscante, în ultimele câteva luni, pieţele chineze au fost relativ rezistente.
Potrivit datelor Refinitiv Lipper, fondurile de acţiuni globale au înregistrat ieşiri de 144 de miliarde de dolari din aprilie până în prezent, în timp ce fondurile de acţiuni chineze au beneficiat de intrări în valoare de 21,3 miliarde de dolari.
• Listările companiilor chineze în exterior, în declin puternic
Chiar dacă volumul listărilor societăţilor chineze, per ansamblu, a fost semnificativ anul acesta, IPO-urile lansate de acestea în exterior au scăzut brusc în 2022.
Datele Refinitiv arată că emisiunile din China continentală au scăzut cu doar 11%, în timp ce listările chineze în SUA şi Europa s-au redus cu 97%, respectiv 81%.
Analiştii spun că scăderea IPO-urilor chineze în străinătate este cauzată de îngrijorările legate de măsurile de lockdown din ţara asiatică, pe fondul Covid-19, dar şi de preocupările referitoare la creşterea economiei, de litigiile cu Statele Unite privind auditul companiilor chineze şi de incertitudinile legate de la regulile de listare offshore.
"Ne aşteptăm ca volumul emisiunilor internaţionale să se redreseze, pe fondul reevaluărilor pieţelor secundare", consideră Mandy Zhu, menţionând că în Hong Kong s-a acumulat o "conductă de IPO-uri" solidă (n.r. IPO-uri în aşteptare), astfel că listările vor fi numeroase atunci când piaţa îşi va reveni la un nivel favorabil.
Mandy Zhu concluzionează că redresarea listărilor pe piaţa din SUA va dura mai mult, având în vedere incertitudinea legată de relaţiile dintre SUA şi China.