CONSILIUL CONCURENŢEI: Comisioanele bancare, nivel foarte ridicat în România în raport cu statele UE

ANA ZIDARU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări #Jurnal Bursier / 27 noiembrie 2014

Comisioanele bancare, nivel foarte ridicat în România în raport cu statele UE

Comisioanele bancare sunt la un nivel foarte ridicat în România în raport cu celelalte state membre UE, arată un raport al Consiliului Concurenţei. Un studiu al Comisiei Europene, realizat în anul 2009, arată că România se situează pe locul patru în topul ţărilor cu cele mai mari costuri aferente unui cont de plăţi, conform sursei citate, care precizează faptul că, în ţara noastră, aceste costuri depăşesc considerabil media înregistrată la nivelul Uniunii Europene, diferenţa fiind de aproximativ 50 de euro.

În afară de Marfin Bank şi Banca Transilvania, toate celelalte bănci au taxe de cel puţin 2,5 lei/lună pentru administrarea lunară a unui cont curent de bază, confom statisticii Consiliului Concurenţei, care indică şi faptul că interogarea soldului este taxată de majoritatea băncilor, excepţie făcând Piraeus Bank, Credit Europe Bank şi Marfin Bank.

Raportul precizează: "Cele mai multe bănci nu percep comision la eliberarea unui extras de cont lunar, excepţie făcând Banca Transilvania şi Libra Internet Bank, unde fiecare extras de cont eliberat este tarifat cu 1 leu, respectiv cu 0,5 lei. În afara acestor două bănci, instituţiile de credit din România percep comisioane doar pentru eliberarea unui duplicat al extrasului de cont. Aceste tarife încep de la 1 leu (OTP Bank) şi ating maximul de 10 lei (Banca Comercială Carpatica), având o medie în valoare de aproximativ 4 lei/extras".

De asemenea, serviciul de Internet Banking, care în majoritatea statelor europene este gratis, în ţara noastră este tarifat de către bănci cu sume de aproximativ 1 euro/lună. Cel mai înalt tarif este perceput de OTP Bank în valoare de 1,5 euro/lună, dar sunt situaţii în care acest serviciu este oferit gratuit pentru clienţii Unicredit Ţiriac Bank, Banca Românească, Libra Internet Bank, Credit Europe Bank şi Marfin Bank.

Conducerea autorităţii pentru Concurenţă apreciază că analiza comparativă a evoluţiei dobânzilor cu situaţia comisioanelor pentru serviciile bancare ce acoperă cel mai mare număr de clienţi indică o putere de piaţă net superioară a băncilor, în raport cu clienţii posesori de carduri de debit, şi un grad relativ redus de concurenţă generat de nivelul uniform al comisioanelor. O cauză importantă a acestei situaţii este reprezentată de barierele ridicate pentru consumatori în privinţa schimbării furnizorului (switching costs) de servicii bancare (în special cardurile de debit). În acest context, iniţiativele care vizează creşterea caracterului pro-competitiv al reglementărilor, mai ales prin eliminarea barierelor în calea schimbării furnizorului (cum ar fi portabilitatea conturilor bancare), prezintă o importanţă deosebită din perspectiva autorităţii naţionale de concurenţă, se mai arată în raport.

Pentru retragerea de numerar de la ATM-urile proprii, doar bănci precum Banca Transilvania, ING Bank sau Marfin Bank nu percep comision. Cele mai multe bănci percep un comision de 0,2%, maximul de 0,25% fiind utilizat doar de BCR şi Bancpost, precizează raportul citat.

În ceea ce priveşte retragerea de numerar de la un ATM din afara reţelei proprii, comisioanele încasate de bănci de la clienţii persoane fizice prezintă un grad mai mare de variabilitate. Cel mai înalt comision este perceput din nou de către BCR, acesta atingând nivelul de 1% + 6 lei, în timp ce tariful celor mai multor bănci nu depăşeşte 0,5% + 2,5 lei.

Tarifele pentru tranzacţii internaţionale - retrageri de numerar în afara României - variază de la bancă la bancă: toate comisioanele depăşesc pragul de 1% din valoarea tranzacţiei, acestuia adăugându-i-se o suma fixă în lei sau valută, în funcţie de bancă. Comisionul maxim înregistrat este de 2% + 10 lei (Libra Internet Bank), remarcă specialiştii Consiliului Concurenţei.

Deşi cele mai multe bănci păstrează comisionul de 0,2% la fiecare tranzacţie, se poate observa o uşoară creştere a tarifelor în ultima perioadă de timp. Cea mai notabilă modificare se înregistrează în cazul tarifelor percepute de BCR (de la 0,2% min. 0,5 lei la 1,75% min. 5 euro), fiind urmată de Raiffeisen Bank (de la 0,2% min. 0,2 lei la 1,5% min. 1 EUR). Acestea sunt, de altfel, şi cele mai înalte tarife percepute pentru retragerea de numerar în reţeaua de ATM-uri proprii, au comentat reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

La nivel naţional, Consiliul Concurenţei a instrumentat o investigaţie sectorială în scopul identificării eventualelor practici anticoncurenţiale pe piaţa serviciilor de plăţi cu carduri şi a potenţialelor disfuncţionalităţi ale acesteia, care acţionează în detrimentul bunăstării consumatorului. Investigaţia a scos în evidenţă mai multe probleme de concurenţă, importante pe piaţa naţională a cardurilor de plată, printre care modul de determinare şi nivelul comisioanelor interbancare pe piaţa cardurilor.

În vederea găsirii celei mai bune soluţii prin care aceste comisioane interbancare să fie reduse substanţial, Consiliul Concurenţei a iniţiat discuţii, cu autorităţi guvernamentale, dar şi cu reprezentanţi ai mediului de afaceri, cu privire la necesitatea adoptării unei reglementări pentru plafonarea nivelului comisionului interbancar, reglementare care ar putea aduce beneficii pentru consumatori, prin reducerea preţurilor de vânzare (transferarea către consumatori a economiilor generate la comercianţi din reducerea comisioanelor interbancare).

Ca rezultat al acestor demersuri şi pentru a asigura consistenţa între tendinţa înregistrată la nivel european şi prevederile la nivel naţional, Ministerul Finanţelor Publice, în colaborare cu Consiliul Concurenţei, a elaborat un proiect de lege pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar, incluzând şi plafonarea comisioanelor interbancare la 0,2% pentru cardurile de debit şi 0,3% pentru cardurile de credit, potrivit raportului citat. S-a introdus şi o perioadă de graţie de şase luni până la implementare, iar aceste plafoane se aplică tranzacţiilor între băncile acceptante şi băncile emitente aflate pe teritoriul României. Cu toate acestea, sunt exceptate de la aplicare operaţiunile cu carduri comerciale, retragerile de numerar de la bancomate şi operaţiunile cu carduri emise de sisteme tripartite de plată cu cardul. Nerespectarea acestor plafoane este sancţionată cu amendă, mai precizează sursa citată.

Proiectul de lege, aprobat de Guvern (2 aprilie 2014), cu avize favorabile din partea Consiliului Legislativ şi BNR, se află acum în dezbatere în Senat. Pentru a intra în vigoare, este necesar ca proiectul să fie aprobat de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, potrivit Consiliului Concurenţei.

Procesul de creştere a rentabilităţii sistemului bancar românesc, început în anul 2013, a continuat şi pe parcursul anului 2014, iar în ultimii patru ani, rata creditelor neperformante s-a aflat într-o continuă creştere, rata creditelor neperformante ajungând în prezent la 22,3% din totalul creditelor acordate. Acest fapt se datorează, în primul rând, crizei economice, ce a făcut ca volumul ridicat de credite acordate în perioada 2005-2008 să devină neperformante, ceea ce a afectat deopotrivă populaţia şi sectorul bancar, mai notează Consiliul Concurenţei.

Documentul explică: "Din evoluţia marjelor de dobândă între creditele şi depozitele în sold şi cele noi pentru gospodării populaţie, se poate observa că diferenţa dintre marjele credite - depozite în sold şi cele noi denominate în euro se menţin mai ridicate decât valorile credite - depozite denominate în lei. În anul 2012, a avut loc o scădere puternică a acestor marje, expresie a intensificării concurenţei pe partea atragerii de resurse (depozite) la nivelul întregului sector. În ultima parte a perioadei analizate (n.r. 2013-2014), se observă o tendinţă de creştere a diferenţei dintre nivelul dobânzii la credite şi depozite în sold şi noi, denominate în euro, spre deosebire de cele denominate în lei, care manifestă o tendinţă descrescătoare, o posibilă cauză fiind politica Băncii Naţionale a României (BNR) de a stimula creditarea în monedă naţională, în detrimentul creditării în valută".

În ceea ce priveşte evoluţia marjelor de dobândă între creditele şi depozitele în sold şi cele noi pentru societăţi nefinanciare, Consiliul a remarcat că, la finalul anului 2012, a avut loc o scădere a acestor marje, expresie a intensificării concurenţei pe partea atragerii de resurse (depozite) la nivelul întregului sector, urmate de o creştere în anul 2014. În perioada 2010-2011, diferenţele de marje în euro dintre credite şi depozite au fost foarte mici, luând atât valori pozitive, cât şi negative. Începând cu ianuarie 2014, nivelul marjelor credite-depozite noi a fost mai mare decât cele aflate în sold, ceea ce poate semnifica o scădere a nivelului concurenţei din sector, conform sursei citate.

Evoluţia dobânzilor de referinţă, în special ROBOR, a condus la scăderea per ansamblu a costurilor creditării, fapt care nu a condus însă şi la o relansare a creditării, datorită persistenţei incertitudinilor macro-economice şi a unei percepţii prudente în rândul consumatorilor şi investitorilor asupra mediului economic, consideră experţii autorităţii pentru Concurenţă.

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. de dobanzile la credit din perioada 2007-2008 cum sunt? De ce nu se fac verificari la toate bancile comerciale sa vada acolo ce dezastru si din ce cauza sunt inregistrate restante foarte mari. Rusine BNR, impreuna cu dl.Cinteza care nu-si justifica salariu de mii de euro si care a permis ca aceste contracte de credit cu mii de clauze abuzive sa ajunga pe piata

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb