• "Această presiune enormă pe cash, mai devreme sau mai târziu, va face să crape cel puţin unul dintre furnizorii mari", spune Cornelia Szabo
CEZ Vânzare a anticipat presiunile financiare cu care se confruntă în prezent sectorul de furnizare de energie şi a mers către bănci înainte de amplificarea presiunilor pe cash şi când compania încă prezenta credibilitate, a afirmat, ieri, Cornelia Szabo, directorul general al companiei. Aceasta a adăugat însă că dacă CEZ Vânzare ar merge acum la bănci pentru noi împrumuturi, societatea de furnizare nu ar fi bancabilă. Szabo a avertizat că "această presiune enormă asupra cash-ului, mai devreme sau mai târziu, va face să crape cel puţin unul dintre furnizorii mari, iar dacă un furnizor mare intră în capacitate de plată" vor fi efecte pe tot lanţul.
"În prezent ne confruntăm cu o serie de dezechilibre şi presiuni cauzate pe de o parte de această desincronizare între închideri de capacităţi de producţie şi nedeschideri în acelaşi ritm de capacităţi noi, ducând la o creştere fulminantă a preţurilor. Ceea ce s-a întâmplat anul trecut a fost, istoric vorbind, o evoluţie care a pus în dificultate toţi furnizorii din România şi nu numai. Discutăm de creşteri de peste 200% (a preţului angro), iar aşa cum se cunoaşte în piaţa de furnizare marjele cu care lucrează furnizorii sunt foarte mici. Aşadar, dacă nu se reuşeşte un transfer real al costurilor către clienţi furnizorii înregistrează imediat şi semnificativ pierderi. Peste această creştere fulminantă de anul trecut a venit ordonanţa 118, ulterior ordonanţa 3, care desigur era esenţială pentru consumatorii din România şi salutăm demersurile de sprijin al consumatorilor. Însă ceea ce aş putea să spun, din perspectiva furnizorului: noi, în Oltenia, am suferit de trei ori din această ordonanţă", a spus Cornelia Szabo.
Reprezentantul CEZ Vânzare a continuat: "Dacă matematica simplă scade din plafonul maxim toate tarifele şi taxele reglementate vedem că obţinem un nivel de preţ facturat clienţilor care este mai mic decât cel plafonat prin ordonanţă. În acest fel noi am pierdut practic 50 de lei per MW doar din două cifre aşezate în această ordonanţă neţinând cont că la nivel de România tarifele de distribuţie sunt diferite de la o zonă la alta. Totodată, ca orice furnizor, la un portofoliu de 1,3 milioane de clienţi avem costuri semnificative, avem sute de angajaţi, care gestionează portofoliile de clienţi. Pentru asta plătim salarii, avem cheltuieli cu emiterea şi încasarea de facturi, avem cheltuieli semnificative cu implementările informatice ale acestor reglementări pentru că nu a fost un mecanism foarte simplu de implementat. A trebuit să se întâmple şi într-un termen foarte scurt. Asta a fost a doua pierdere pe care noi o avem. Avem costuri operaţionale relevante care nu se regăsesc nicăieri în această schemă de compensare. Sunt costuri cu dezechilibrele nerecunoscute în această perioadă şi peste toate acestea a venit presiunea extrem de mare pe cash asupra tuturor furnizorilor. Discutăm despre un decalaj de timp, în cel mai fericit caz, de 2 luni de zile până la momentul în care furnizorii pot primi compensare reprezentând diferenţa faţă de costul de achiziţie sau acea subvenţie care se acordă clienţilor casnici respectiv agenţilor economici. Ei bine, până la momentul acesta, noi nu am primit de la Ministerul Energiei, pentru agenţii economici, niciun leu. Nu avem încă încasaţi bani din plafonare, sunt furnizori care au ieşit deja din piaţa de furnizare în ultima perioadă şi sunt convins că dacă furnizori de talia CEZ Vânzare nu au ieşit până acum din piaţă este pentru că au reuşit să atragă surse de finanţare".
Cornelia Szabo a mai afirmat că aceste surse de finanţare au şi ele limitele lor, iar tocmai reglementările legislative au pus industria de furnizare într-o zonă de risc care face ca băncile să fie reticente şi să refuze să mai acorde alte finanţări pentru furnizori.
"Sper ca ordonanţa care va intra în vigoare începând cu 1 aprilie să asigure un mecanism transparent şi care să nu aducă pierderi furnizorilor şi desigur nici această presiune enormă asupra cash-ului care mai devreme sau mai târziu va face să crape cel puţin unul dintre furnizorii mari. Iar dacă un furnizor mare nu îşi va mai putea achita datoriile, intră în capacitate de plată, pe tot şirul încep să sufere distribuitorii, producătorii. Este ca un efect de domino şi de aceea consider că este important să se privească şi din perspectiva furnizorilor orice reglementare care apare", a spus oficialul CEZ.
• "Deja au crăpat foarte mulţi furnizori mici care probabil nu au fost bancabili"
Aceasta a subliniat că deja "au crăpat foarte mulţi furnizori mici", furnizori care şi-au retras licenţele.
"Probabil nu au fost bancabili, nu au avut atâta credibilitate în faţa băncilor. Noi, cu siguranţă şi ceilalţi, am anticipat aceste presiuni şi am mers către bănci înainte să se amplifice toată povestea cu legislaţia şi când încă prezentam credibilitate. Acum, însă, dacă mai mergem la bancă, nu mai obţinem alte împrumuturi", a spus Szabo.
Potrivit acesteia, angajaţii CEZ s-au confruntat cu o presiune enormă în ultima perioadă. La acest lucru au contribuit inclusiv mesajele politice cu privire la furnizori, a mai arătat Cornelia Szabo.
"De la pierderile pe care le avem, de la controalele nenumărate care sunt minim 3-4-5 simultan, de la clienţii nemulţumiţi care cumva au fost deturnaţi prin diverse mesaje către ideea că furnizorii sunt hoţi şi că furnizorii îi mint şi sunt diavolul pe pământ. Clienţii au o atitudine faţă de angajaţii noştri nu foarte prietenoasă şi acest lucru se resimte la nivelul fiecărui angajat. Comunicarea este esenţială şi le mulţumesc celor care au ieşit şi au spus că până la urmă nu furnizorii sunt vinovaţi de ceea ce se întâmplă şi că nu au fost identificate greşeli şi omisiuni intenţionate din partea furnizorilor. Sunt convins că un furnizor care are milioane de clienţi poate avea şi greşeli", a mai arătat directorul general al CEZ Vânzare.
Szabo a mai spus că CEZ îşi doreşte să atragă clienţi noi în portofoliu, dar acest blocaj pe lichidităţi nu oferă deloc predictibilitate. Compania aşteaptă ca Guvernul să clarifice legislaţia care se va aplica în restul anului şi primele luni din 2023 astfel încât să îşi facă planuri pentru buna-desfăşurare a contractelor cu clienţii existenţi.
"Să sperăm că ordonanţa care vine va aduce ceva mai multă lumină. Cu siguranţă s-au schimbat regulile jocului, cu siguranţă nu o să mai discutăm cel puţin în perioada următoare... Acum nu se mai discută despre preţuri fixe, ci despre preţuri care ţin cont de variaţia pieţei, nu se va mai discuta despre contracte garantate o perioadă şi cu siguranţă va fi nevoie de un sistem de plăţi în avans. Furnizorii participă din ce în ce mai puţin la licitaţii organizate pe diverse platforme. Chiar zilele trecute am fost sunată de un client foarte mare, cu care am colaborat în trecut, cu care mi-aş dori să colaborez, însă tocmai având în vederea dimensiunea acestui client i-am spus că ne vom auzi în câteva zile. Aşteptăm să vedem ce ne oferă această ordonanţă, câtă stabilitate, câtă predictibilitate. (...) Nu este vorba că nu suntem ONG, pur şi simplu este vorba despre supravieţuirea furnizorilor. Noi suntem responsabili pentru portofoliul pe care îl avem. Nu putem să facem oferte altor potenţiali clienţi pentru că aşteptăm să vedem cum putem să ducem în continuare contractele cu clienţii existenţi", a conchis Cornelia Szabo.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.03.2022, 12:24)
Acest interviu este elocvent pentru starea Romaniei.... recesiune, criza economica.