Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) cere anchetă în cazul poliţelor RCA cu preţuri crescute ilegal. 8 milioane de români plătesc poliţe RCA umflate artificial cu minimum 4 miliarde de lei în total, în timp ce ASF tace suspect, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Cerem anchetă, returnarea banilor, demiterea vicepreşedintelui ASF Sorin Mititelu şi trecerea autorităţii în subordinea Ministerului Finanţelor Publice, pentru a se pune capăt jafului şi haosului din sistemul de asigurări, în special din piaţa RCA.
Tragem un nou semnal de alarmă: milioane de români au fost păgubiţi în perioada 2023-2025, printr-un mecanism de majorare a tarifelor RCA care încalcă hotărârile de guvern în vigoare, cu complicitatea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Aceste fapte trebuie să fie anchetate de organele abilitate, iar banii trebuie să fie restituiţi celor care au fost obligaţi să plătească în plus.
În mod repetat, vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu a declarat că la data de 28 februarie 2023, firmele de asigurări aplicau reduceri comerciale şi că în prezent, acestea nu mai acordă reduceri de preţ, de aceea preţul RCA a crescut semnificativ, pe perioada falsei plafonări a preţului RCA. Această declaraţie este neadevărată şi înşelătoare:
• Eventuale reduceri comerciale nedovedite ale preţului RCA puteau fi acordate persoanelor fizice, doar cu titlu de excepţie si doar celor cu deficienţe locomotorii, conform Normei 20/2017. Ulterior, prin Norma 18/2022 ASF a anulat posibilitatea de a acorda reduceri persoanelor fizice cu deficienţe locomotorii.
• Chiar şi dacă ar fi existat reduceri, acestea trebuiau menţinute conform HG-urilor în vigoare la nivelul lunii februarie 2023.
"Fie vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu nu a citit legea, fie toţi proprietarii de autovehicule din România care ar fi primit reduceri ale preţului RCA sunt persoane cu deficienţe locomotorii - pentru că la asta se referă legea. Argumentul lui vine să apere interesele financiare ale multinaţionalelor din asigurări, dar sunt de râs, dacă nu ar fi de plâns, pentru cei peste 8 milioane de şoferi din România", a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
Potrivit comunicatului, COTAR a transmis Parlamentului României, Guvernului, Consiliului Concurenţei şi Direcţiei Naţionale Anticorupţie spre exemplificare un număr de 50 de poliţe RCA emise în 2023 şi 2025 pentru clasa B8, (bonus maxim) care, legal, ar fi trebuit să beneficieze de o reducere de 50% din partea asigurătorilor. În realitate, aceste poliţe sunt, în medie, cu 45% mai scumpe decât în 2023, în plină perioadă de plafonare, deşi aceşti asiguraţi sunt încadraţi în clasa de bonus maxim B8 şi ar fi trebuit săbeneficieze de reduceri de preţ şi nu de majorări ale preţului RCA".
Guvernul a emis, în 2023, două Hotărâri (HG 298 şi HG 1326) care plafonau tarifele RCA la nivelul celor din februarie 2023. Cu toate acestea, tarifele RCA au crescut în medie cu până la 45%, chiar şi pentru clienţii care nu au produs niciun accident în ultimii 8 ani. Valoarea minim estimată a prejudiciului este de 4 miliarde de lei, care reprezintă creşterea preţului RCA pentru cei 8 milioane de asiguraţi RCA, pe durata falsei plafonări a poliţei răspundere civilă auto.
ASF nu a intervenit, nu a sancţionat în anul 2024 nicio companie care vinde RCA, nu a publicat transparent tarifele de referinţă pentru a putea fi comparate de cei 8 milioane de români, iar reprezentanţii instituţiei au dezinformat - ca de obicei - în mod public şi periodic, opinia publică şi instituţiile statului. Guvernul a plafonat preţurile RCA, dar, în ciuda plafonarii, asigurătorii le-au crescut, în medie, cu 45%.
ASF a tăcut şi tace complice în continuare,în timp ce şoferii români au achitat poliţe RCA mai scumpe cu cel puţin 4 miliarde de lei în perioada falsei plafonări a preţului RCA. Prin HG 298/2023, respectiv HG 1326/2023, Guvernul României a stabilit că tarifele RCA nu pot depăşi nivelul tarifelor de primă practicate de fiecare asigurător la data de 28 februarie 2023, cu o ajustare maximă de 6,8%. Această plafonare este clară: se referă la tariful efectiv de vânzare al poliţei RCA, nu la un tarif ipotetic, "de listă".
Cu toate acestea, în perioada aprilie 2023 - aprilie 2025, tarifele RCA au crescut, în medie, cu 45%, chiar şi pentru şoferii care se află în clasa B8 - adică şoferi care nu au avut niciun accident timp de cel putin 8 ani şi care, conform legii, ar fi trebuit să beneficieze de o reducere de 50% din tariful de bază. În loc să fie recompensaţi, aceşti români au fost pedepsiţi, în dispreţul legii şi al bunului-simţ.
Cele 50 de poliţe RCA cu clasa B8 trimise ca exemplificare reprezintă doar un eşantion, dar vorbim despre milioane de cazuri identice, în decursul ultimilor 2 ani de falsă plafonare, se precizează în comunicat.
ASF a propus schimbarea factorilor de risc pe care firmele de asigurări le iau în calculul primei RCA, iar Parlamentul României a legiferat cu ochii închişi acest cadou făcut de către ASF firmelor de asigurări, în detrimentul celor peste 8 milioane de şoferi din România.
Până la apariţia Legii nr. 202/2022, companiile de asigurări stabileau tariful de primă (prima de asigurare conform definiţiei de la art. 2 pct 24 din Legea 132/2017 modificată) folosind criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale A.S.F.
Odată cu apariţia Legii nr. 202/2022, companiile de asigurări au primit "mână liberă" să facă ORICE DORESC cu preţul RCA.
Astfel, de la apariţia Legii nr. 202/2022, multinaţionalele din asigurări stabilesc tariful de primă RCA folosind criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor fără ca aceştia să mai fie reglementaţi de ASF - adică la "liber" şi după "bunul plac".
Din anul 2022, România şi-a retezat singură braţul prin care putea interveni şi avea un control asupra preţurilor RCA. De la apariţia Legii 202/2022, propusă de A.S.F. şi legiferata de Parlamentul României, instituţiile din România au ZERO CONTROL asupra modalităţilor de calcul al primelor RCA. Mai mult, ASF nu detine istoricul tarifelor de primă practicate de asigurători (deoarece firmele de asigurări nu mai au obligaţia de a aviza la ASF aceste tarife) începând cu data de 11.08.2022, deci anterior datei apariţiei HG 298/2023. În realitate, A.S.F. nu mai are nicio pârghie reală de verificare şi "înghite pe nemestecate" orice calculul al tarifului RCA transmis de firmele de asigurări.
Pornind de la aceste modificări, preţurile la R.C.A. vor creste în continuu, în mod treptat, mai ales după închiderea falsei plafonări a preţului RCA care a avut un singur scop: ELECTORAL! Toţi cei care plătesc polite RCA au fost făcuţi "pachet", oferiţi pe tava multinaţionalelor din asigurări, iar instituţia care ar fi trebuit să apere consumatorii de asigurări a devenit absolut INUTILĂ.
ASF ar fi trebuit să poată monitoriza evoluţia preţurilor la RCA pe toată perioada de plafonare a acestuia, dar nu a făcut-o. A.S.F. nu a publicat, în mod intenţionat şi ilegal, nici până în prezent, tarifele RCA practicate în februarie 2023 astfel încât cei 8 milioane de asiguraţi să poată compara tarifele la reînnoirea anuală a poliţelor RCA, se menţionează în comunicat.
Aşa-zisa plafonare a preţului RCA s-a realizat la un preţ necunoscut si nepublicat nici după 2 ani de către instituţia care ar fi trebuit să protejeze consumatorii - Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Aceasta este una dintre cele mai grave omisiuni intenţionate, vinovată fiind Autoritatea de Supraveghere Financiară, vinovăţie cu ridicat potenţial penal. Subliniem faptul că deşi au trecut peste 2 ani de la "plafonarea preţului RCA", A.S.F. nu a publicat lista tarifelor efectiv practicate de asigurători la 28 februarie 2023, deşi acest lucru era absolut necesar, pentru a permite verificarea respectării HG-urilor date de Guvernul Ciolacu.
Întrebarea firească este: cu ce poate compara un român preţul unei poliţe RCA emise în 2024 - 2025, dacă ASF refuză să-i spună cât costa acea poliţă la 28 februarie 2023?
Această lipsă de transparenţă nu este întâmplătoare. Ea a servit intereselor financiare ale asigurătorilor, ASF s-a făcut complice, iar cei 8 milioane de şoferi români scot mai mulţi bani din buzunar pentru un RCA "plafonat".Orice creştere faţă de acel nivel, prin eliminarea reducerilor sau ajustări artificiale, reprezintă o încălcare directă a legii.
ASF nu a sancţionat, în anul 2024, nicio companie de asigurări care vinde RCA.
Deşi avea obligaţia de a verifica şi sancţiona orice depăşire a plafonului legal, ASF a închis ochii, iar conducerea instituţiei s-a transformat într-un purtător de cuvânt al asigurătorilor, nu în apărător al cetăţeanului român. ASF a primit numeroase exemple de creşteri semnificative de preţ al RCA-ului, prin intermediul serviciului Petiţii şi Reclamaţii din cadrul ASF, dar nici măcar o singură companie de asigurări care vinde RCA nu a fost amendată pe tot parcursul anului 2024, deşi chiar Sorin Mititelu a admis public că au existat unele situaţii de creşteri de preţ ale RCA nejustificate şi nesancţionate deA.S.F.
Mai mult de atât, în vara anului 2024, la presiunea publică care prezenta dese exemple de creşteri semnificative ale preţului la RCA chiar în perioada falsei plafonări a acestuia, vicepreşedintele A.S.F. Sorin Mititelu a organizat controale "de formă" la 6 companii de asigurări care vând RCA in România.
Tematica de control a fost în mod deliberat erontă, echipele de control din cadrul A.S.F. primind 15 poliţe de asigurări RCA "alese pe sprânceană" pentru a fi verificată evoluţia preţului acestor poliţe RCA pe perioada plafonării. Rezultatul a fost că în cazul celor 15 poliţe de asigurări RCA "alese pe sprânceană" înainte de începerea controlului, nu au fost semnalate încălcări ale legii de către nicio firmă de asigurări care vinde RCA.
În loc ca tematica de control să cuprindă accesul la baza de date a companiilor de asigurări, verificarea şi compararea evoluţiei preţurilor RCA în perioada plafonării, sub coordonarea vicepreşedintelui ASF Sorin Mititelu au fost realizate controale de formă la cele 6 companii de asigurări, cu scopul real de sprijin şi garant al respectării legii în favoarea firmelor de asigurări care vând RCA.
În urma efectuării celor 6 controale la firmele de asigurări care vând RCA, mesajul ASF a fost că în piaţă de asigurări RCA nu sunt probleme şi nu au fost identificate încălcări ale H.G. de plafonare a preţurilor la RCA.
Reamintim faptul că în tot decursul anului 2024 nicio companie de asigurări care vinde RCA nu a fost sancţionată de către ASF, iar valoarea amenzilor aplicate întregii pieţe de asigurări - fiind amendate 4 companii care nu vând RCA - a scăzut cu 94% faţă de anul 2023, valoarea cumulată a amenzilor aplicate de către ASF pieţei de asigurări care nu vinde RCA, fiind în valoare totală cumulată de 112.900 de lei, raportandu-ne la o piaţă care a subscris în anul 2024 prime în valoare de 23,4 miliarde de lei.
"Consiliul ASF numit politic în decembrie 2023 se poate lăuda că pe tot parcursul anului 2024 a aplicat amenzi totale cumulate de 0,0000048% din cifra de afaceri a pieţei de asigurări din România, o piaţă abuzivă în relaţia cu consumatorii şi cu grave disfuncţionalităţi", a precizat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
ASF a demonstrat încă o data că este o instituţie care trebuie desfiinţată şi reorganizată urgent, sub Ministerul Finanţelor. Motivele acestei solicitări sunt următoarele:
• ASF a refuzat în mod intenţionat să publice tarifele RCA de la 28 februarie 2023;
• ASF nu a aplicat în anul 2024 nicio sancţiune firmelor de asigurări care vând RCA, deşi a primit mii de petiţii si reclamaţii despre abuzurile firmelor de asigurări;
• Nu a protejat consumatorii de asigurări, ci a garantat respectarea legii de către piaţă RCA, în condiţii evidente de nerespectare a legii a acestor companii de asigurări;
- [ ] ASF, prin refuzul a-şi îndeplini misiunea de protejare a consumatorilor de asigurări, a înlesnit scumpirea preţului la RCA de către multinaţionale din asigurari, cauzând un prejudiciu de minim 4 miliarde de lei celor 8 milioane de şoferi asiguraţi, în perioada falsei plafonări a preţurilor la RCA.
• În schimb, conducerea ASF încasează anual peste 1 milion de euro din bani publici, în timp ce firmele de asigurări intră în faliment, sub supravegherea ASF, iar consumatorii de asigurări sunt cei mai abuzaţi consumatori din Uniunea Europeană.
COTAR solicită public:
• Demiterea vicepreşedintelui ASF Sorin Mititelu - sau chiar a întregii conduceri a ASF;
• Anchetă DNA pentru posibile fapte de corupţie şi abuz în serviciu;
• Investigaţie a Consiliului Concurenţei privind o posibilă înţelegere între asigurători;
• Restituirea sumelor încasate ilegal de la cetăţeni (minim 4 miliarde de lei);
• Publicarea de urgenţă a tarifelor practicate de fiecare asigurător la 28 februarie 2023.
COTAR a transmis, totodată, câte un memoriu către Guvern, Parlament, Consiliul Concurenţei şi DNA, solicitând măsuri urgente pentru tragerea la răspundere a celor vinovaţi şi repararea prejudiciilor.
Românii nu trebuie să plătească preţul nepăsării unor instituţii care ar trebui să-i protejeze. Solicităm din nou domnului Prim-ministru Marcel Ciolacu să ia măsuri urgente, să înfiinţeze de urgenţă o structură în cadrul CEC Bank care să vândă poliţe RCA lucru promis de dumneavoastră şi PNL de câţiva ani buni, dar nerealizat nici până astăzi.
"Domnule prim-ministru Marcel Ciolacu, funcţionarii din ASF şi din subordinea directă a Guvernului v-au minţit. Minimum 4 miliarde de lei au plătit în plus cei 8 milioane de şoferi români din cauza conducerii numite politic la ASF, în perioada falsei plafonări a preţului RCA. Cele 9 persoane din conducerea ASF încasează anual peste 1 milion de euro din bani publici, iar în anul 2024 s-au achitat 31 de bilete de avion la clasa business pentru 4 membri din consiliul ASF. Un singur exemplu: un membru al consiliului ASF a beneficiat în anul 2024 de 7 bilete de avion la clasa business în valoare medie de 15.000 lei/bilet de avion clasa business. Noi, transportatorii, cu peste 20.000 de firme în organizaţia COTAR şi 1 milioan de cetateni cu drept de vot(angajati si membrii famiilor), care muncim din greu, nu ne dorim să ieşim în stradă acum, când se apropie din nou alegerile şi când ţara este deja în derivă politică şi economică. Dar dacă politicienii pe care i-am votat nu înţeleg nimic din suferinţa noastră, atunci nu avem de ales şi vom ieşi în stradă - paşnic, cu respectarea legii. Decizia şi responsabilitatea vă aparţin!", a mai precizat Vasile Ştefănescu, în comunicat.
1. Marcel Ciolacu iubește ASF
(mesaj trimis de Cicero în data de 23.04.2025, 11:30)
Nepotul lui Marcel Ciolacu lucrează în ASF, ginerele lui Paul Stănescu e secretarul general al ASF, toate persoanele din conducerea ASF sunt din PSD, PNL sau UDMR. Cui ii pasa ca pretul RCA s-a dublat pe timpul plafonarii?
Cat timp firmele de asigurari cotizează la campania electorală a lui PSD, prețul RCA poate crește oricât! Să îl votăm cu încredere pe Crin!