Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a transmis scrisori deschise către Guvernul României, Parlamentul României, Parlamentul European şi Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cerând eliminarea amendamentelor introduse în proiectul de modificare a Legii RCA care încalcă flagrant drepturile asiguraţilor, obligându-i la coplată pe păgubiţi, se arată într-un comunicat al COTAR, remis redacţiei.
Corporaţiile multinaţionale active în domeniul asigurărilor obligatorii auto (RCA) avansează intempestiv un nou proiect de modificare a legislaţiei RCA şi se pare că au găsit susţinere la nivelul conducerii ASF şi din partea unui important partid politic din România, pentru a introduce anumite amendamente catastrofale la Legea RCA nr. 132/2017, fără un studiu de impact care ar releva nocivitatea propunerilor acestora, potrivit sursei.
Având în vedere gravitatea problemelor pentru cetăţenii români şi piaţa din România, în ipoteza intrării în vigoare a unor astfel de modificări, COTAR a sesizat Parlamentul şi Guvernul României, precum şi instituţiile de la nivelul Uniunii Europene, inclusiv Excelenţa Sa, Doamna Ursula Von der Leyen, Preşedinte al Comisiei Europene, pentru oprirea acestui demers legislativ şi lansarea unor dezbateri publice şi consultări ale pieţei adecvate, la care să ia parte toţi actorii relevanţi (asociaţii de consumatori, transportatori, unităţi reparatoare, asigurători, etc), arată datele comunicatului.
În timp ce atenţia publicului era concentrată pe mini-vacanţa de Paşte şi pregătirile festive, societăţile de asigurări, cu sprijinul lui Sorin Mititelu - vicepreşedintele ASF, au reuşit, în mod surprinzător, să convingă un grup de parlamentari din Camera Deputaţilor să iniţieze modificări legislative fără precedent în legislaţia RCA. Aceste modificări ar elimina drepturi pe care păgubiţii le au conform legislaţiei naţionale şi europene în vigoare şi ar permite societăţilor de asigurări să îţi maximizeze câştigurile de la cei aproximativ 10 milioane de consumatori de asigurări români, conform sursei citate.
Astfel, prin aceste schimbări legislative care vor introduce limitări şi restricţii abusive, în defavoarea consumatorilor şi păgubiţilor din accidente auto, costurile de despăgubire suportate de firmele de asigurări ar urma să scadă de la nivelul actual de aproximativ 35% la aproximativ 20%, transmite sursa.
În prezent, din datele disponibile reiese că la fiecare 100 de lei încasaţi de firmele de asigurări din vânzarea de poliţe RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plăţile de despăgubire, dar s-ar reduce la circa 20 de lei, diferenţa de 80 de lei fiind destinată acoperirii cheltuielilor administrative ale firmelor de asigurări, plus profitului acestora.
Schimbările promovate de asigurători, care par a avea girul vicepreşedintelui ASF, dl. Sorin Mititelu, vor permite asigurătorilor RCA să reducă semnificativ costurile de despăgubire.
Legea RCA este deja încălcată în mod repetat de către societăţile de asigurări, acestea abuzând în continuare de păgubiţii RCA în caz de daune, fără a fi sancţionate punctual de autoritatea responsabilă de supravegherea pieţei de asigurări - ASF, care a dat până acum doar câteva amenzi simbolice. Aceeaşi ASF este direct responsabilă de răsunătoarele falimente ale asigurătorilor Astra Asigurări, Carpatica, City Insurance şi Euroins, eşecuri repetate care au aruncat în colaps piaţa asigurărilor.
Legea actuală protejează consumatorii de asigurări, iar peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instanţelor de judecată dau câştig de cauză asiguraţilor păgubiţi, în timp ce societăţile de asigurări nu vor să îşi asume obligaţiile de plată. Mai mult, acestea din urmă doresc modificarea legislaţiei pentru a limita accesul păgubiţilor RCA la justiţie şi pentru a submina protecţia oferită de ASF şi instanţele de judecată.
În mod evident, ca efect imediat şi direct al modificărilor legislative dorite, păgubiţii RCA nu îşi vor mai primi despăgubirile integral şi la timp şi vor avea dificultăţi sporite în litigiile împotriva asigurătorilor, dacă amendamentele intră în vigoare.
COTAR a atras atenţia şi anul trecut asupra faptului că numirea lui Sorin Mititelu în poziţia de vicepreşedinte ASF este cel puţin discutabilă şi ar putea avea efecte negative pentru cei 10 milioane de şoferi români, dar votul a fost dat politic, fără să se ţină cont de avertismente.
COTAR a demonstrat şi în trecut că a anticipat şi semnalat în mod corect problemele financiare ale Euroins şi City Insurance, soldate cu prăbuşirea acestor asigurători sub supravegherea autorităţilor române. Acum atragem atenţia asupra amendamentelor propuse pentru modificarea Legii RCA care ar consolida poziţia dominantă şi abuzivă a societăţilor de asigurări în relaţia cu asiguraţii şi consumatorii, transformând poliţa RCA mai degrabă într-o taxă plătită către societăţile de asigurări, decât într-un mecanism social de protecţie în cazul producerii unui accident guvernat de principiul despăgubirii integrale.
Principalele modificări propuse de companiile de asigurări cu privire la Legea 132/2017, care sunt susţinute de un partid politic important, includ, aşa cum arată datele COTAR:
1. Adăugarea articolului 221, referitor la "preţuri/costuri de piaţă". Prin acest articol, pagubiţii RCA, nevinovaţi de producerea unui accident, vor fi obligaţi să suporte o COPLATĂ din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparaţiilor către unităţile reparatoare, ceea ce este contrar principiului repararii integrale a prejudiciului si a asigurării RCA;
2. Modificarea articolului 14, alineatul (3), astfel încât cuantumul despăgubirii să fie stabilit DOAR prin acord între asigurator şi păgubit, însă fără ca păgubitul să aibă vreun mijloc de protecţie în relaţia cu asigurătorul. Această propunere va obliga păgubitul să accepte orice sumă oferită ca despăgubire, chiar dacă aceasta nu ar fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparaţiei vehiculului avariat. Acest lucru ar avea consecinţe negative pentru păgubit şi deţinătorilor de vehicule din România, cum ar fi utilizarea de piese aftermarket sau second-hand în reparaţii, limitarea alegerii service-ului pentru reparaţii şi acceptarea soluţiilor tehnice impuse în mod abuziv de către asigurator.
3. Introducerea a patru noi alineate la articolul 14, (31) - (34), prin care despăgubirile pentru lipsa de folosinţă (vehicul înlocuitor pe perioada cât vehiculul avariat se află în service pentru reparaţii) ar fi acordate doar în cazul în care păgubitul nu deţine sau nu are acces la alt vehicul. Această propunere urmăreşte să elimine, practic, dreptul la despăgubire pentru lipsă de folosinţă, întrucât asigurătorii vor avea grijă să invoce tot felul de pretexte pentru a argumenta că păgubitul "are acces" la un alt autovehicul.
4. Adăugarea alineatului (10) la articolul 40, conform căruia păgubitul nu ar mai avea dreptul să autorizeze alte persoane să efectueze reparaţiile vehiculului avariat sau să încaseze despăgubirea cuvenită.
Prin aceste modificări, drepturile consumatorului de RCA ar fi considerabil restrânse, acesta fiind obligat să accepte preţurile şi despăgubirile impuse de companiile de asigurări.
În prezent, consumatorul de asigurări RCA nu are nicio influenţă asupra stabilirii preţului poliţei RCA sau asupra calculării despăgubirilor. Societăţile de asigurări, apelând la sprijinul ASF şi al unui partid politic important, doresc să controleze atât preţul de vânzare al RCA, cât şi cuantumul despăgubirilor, reducându-i astfel pe păgubiţi la o poziţie vulnerabilă şi lipsindu-i de opţiuni, în scopul maximizării profitului asigurătorilor şi cu ignorarea cerinţelor de siguranţă şi calitate şi a principiilor care consacră dreptul la despăgubire integrală.
În acest context, COTAR solicită public şi direct liderilor Coaliţiei de guvernare, următoarele:
1. Respingerea tuturor propunerilor abuzive, generate de lobby-ul companiilor de asigurări, de modificare a legii RCA formulate de un număr de deputaţi ai unei formaţiuni politice importante.
2. Respectarea cadrului legal naţional şi european din care rezultă principiul despăgubirii integrale şi rapide a persoanelor prejudiciate, faţă de caracterul obligatoriu al asigurărilor RCA;
3. Reorganizarea din temelii a ASF, care ar trebui să vegheze asupra respectării drepturilor consumatorilor de asigurări şi sancţionării abuzurilor asigurătorilor, fără a îi obliga pe români să se adreseze instanţelor de judecată în sute de mii de litigii.
4. Exercitarea unui control real suplimentar al sectorului asigurări din cadrul ASF prin intermediul Ministerului de Finanţe.
Dacă autorităţile şi instituţiile competente vor refuza să acţioneze şi să protejeze cetăţenii români de catastrofa economică şi socială care li se pregăteşte, în realizarea misiunii sale de interes general, COTAR va fi nevoită să întreprindă toate demersurile pentru a sprijini interesele celor 50.000 de membri care oferă locuri de muncă pentru 1,5 milioane de români, COTAR având în vedere următoarele acţiuni:
1. publicarea listei parlamentarilor care au contribuit la eliminarea dreptului la protectie a şoferilor români în faţa multinaţionalelor din asigurări. Lista va cuprinde numele, prenumele, partidul politic şi judeţul pe care îl reprezintă.
2. transmiterea acestei liste tuturor filialelor COTAR, precum şi tuturor angajatilor şi clienţilor care repară autovehicule sau folosesc mijloace de transport în comun.
3. solicitarea autorizării unui miting de protest în faţa Guvernului României.
COTAR atrage atenţia asupra faptului că aceste atacuri constante la adresa păgubiţilor şi a celor 10 milioane de asiguraţi duc la creşterea tensiunilor care există în piaţa RCA, iar nemulţumirile pot fi exprimate de cetăţeni în mod public, prin toate mijloacele legitime, inclusiv prin votul pe care îl vor da, anul acesta, la alegerile locale, parlamentare, europarlamentare şi prezidenţiale.
"Dacă amendamentele vor fi adoptate, lobby-iştii vor obţine o situaţie fără precedent: le vom plăti obligatoriu o poliţă RCA cu tarife pe care le vor putea stabili după bunul lor plac, fără limită, iar dacă vom avea daune, ne putem lua angajementul să achităm 95% din valoarea daunei din banii noştri, în timp ce firmele de asigurări ar putea plăti doar 5%. Cu buzunarele pline, vor fi satisfăcuţi că au reuşit să-şi bată joc de noi, făcând lobby într-o ţară unde aşa ceva se pedepseşte ca faptă penală, respectiv trafic de influenţă, dar fără a avea consecinţe asupra lor", a declarant Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Ca şi cum nu ar fi fost suficiente amendamentele adăugate săptămâna trecută, din sursele pieţei reiese ca joi, 09-05-2024, dar şi astăzi, luni 13.05.2024, vicepresedintele ASF Mititelu a încercat să introducă la vot în Consiliul ASF noi amendamente privind schimbarea Legii RCA, cerând susţinerea de către ASF a propunerilor iniţiate de grupul parlamentar de la Camera Deputaţilor - amendamente nocive şi abuzive care vor afecta circa 10 milioane de asiguraţi români.
Aceste noi amendamente ar urma să fie introduse rapid, "pe sub masă", în Parlament, la Camera Deputaţilor. Nici de acestă dată, vicepreşedintele ASF nu s-a consultat decât cu societăţile de asigurări, fără să cheme la discuţii asociaţiile de consumatori, transportatori, service-uri auto şi alte asociaţii din domeniu.
Atragem atenţia domnilor Parlamentari să respingă introducerea în lege a oricăror noi propuneri, până ce acestea nu sunt discutate cu toţi actorii din piaţă - cu cei care achită obligatoriu o poliţă RCA.
Pe acestă cale solicităm Parlametului să îl demită de urgenţă pe vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu care a dovedit, de când a venit în ASF, ca lucrează doar împotriva celor 10 milioane de asiguraţi români şi este de fapt omul societăţilor de asigurări - aşa cum COTAR a atras atenţia încă înainte de a fi votat în funcţia pe care o deţine. Ca de obicei, nu ne-am înşelat.
1. Sorin Mititelu la Mititica
(mesaj trimis de Liviu în data de 13.05.2024, 14:13)
Trebuie blocate șoselele cu camioanele până se rezolvă problema. Obligatoriu demis Sorin Mititelu și trecut ASF sub tutela ministerului de Finanțe.