Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a oferit predicţii despre actuala situaţie din piaţa de asigurări în ultimii doi ani şi jumătate. Toate predicţiile de până acum au devenit realitate şi în acest moment avertizează, încă o dată, că mai există un pericol pentru piaţa de asigurări, pe care autorităţile statului român le ignoră în continuare, exact ca în cazul City Insurance. Probabil pentru a-i ajuta pe clienţii politici să câştige banii care le sunt asiguraţi prin legea falimentului, la fel ca în cazul City Insurance, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, COTAR solicită Parlamentului României să dea dovadă de minimă responsabilitate, să renunţe la bătăliile pentru funcţii, aducându-le aminte parlamentarilor români că au primit votul de încredere al cetăţenilor României, pentru a le reprezenta interesele şi nu pentru bătălia pe ciolan. Jumătate dintre şoferii cu asigurare RCA şi mii de service-uri româneşti riscă să-şi piardă banii din cauza fraudelor înregistrate la cea mai importantă societate de asigurare auto. Sectorul de Asigurari din cadrul ASF a închis ochii la fraudele înregistrate la City Insurance şi alte companii, permiţând ca banii de daune să ajungă în paradisuri fiscale. Nu este normal ca această fraudă generată cu bună ştiinţă a autorităţii să-i determine pe oameni să achite din propriile buzunare reparaţiile şi nici ca service-urile să între în faliment. Pentru ca aceste consecinţe grave să fie evitate, ASF trebuie să găsească soluţii pentru recuperarea despăgubirilor.
"În timp ce parlamentarii nostri sunt veşnic preocupaţi de funcţii si putere, cel pe care Parlamentul României l-a numit la conducerea Sectorului de Asigurari din ASF au mai dat un tun financiar care destabilizează întreaga piaţă de asigurări private din România. Vestea proastă este că mai urmează încă un tun financiar, în 6-8 luni, dacă nu se intervine urgent! Aşa cum putem observaşi în cazul City Insurance, decontul îl facem noi, românii, pentru tunurile date de firmele şi oamenii din spatele lor. Ei vor pleca şi de această dată cu banii, iar 9 milioane de şoferi vor plăti daunele", a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.
"Solicităm comisie de anchetă din partea Parlamentului României şi intervenţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie pentru frauda uriaşă de la City Insurance! De peste 2 ani am atenţionat instituţiile statului român, am oferit predicţii bazate pe documente, rapoarte şi informaţii publice, pentru a arăta că în piaţa asigurărilor din România există două bombe cu ceas: City Insurance şi Euroins.
Vărul lui Liviu Dragnea, ultracontroversatul Cristian Roşu, vicepreşedintele ASF, direct responsabil de nefuncţionarea pieţei de asigurări din România, a acoperit ani la rând toate abuzurile şi infracţiunile celor două companii de asigurări, motiv pentru care solicităm public ca ASF să facă publice următoarele documente:
- Procesul verbal de control nr. nr.37/10.01.2020 care a stat la baza sancţionării cu amenda dubios de blândă a firmei Euroins România Asigurare Reasigurare SA.
- Decizia nr. 199/20.02.2020 care a stat la baza sancţionării cu amenda dubios de blândă a societăţii Euroins România Asigurare Reasigurare SA.
- Documentele care au stat la baza scoaterii ILEGALE de sub administrare specială a firmei City Insurance, în anul 2017, fără ca societatea să îndeplinească planul de măsuri.
- Câte sesizări a primit în ultimii ani ASF, cu privire la extrasul de cont fals, prezentat de City Insurance conducerii ASF, pe care ASF l-a acceptat fără să declanşeze nicio minimă verificare a acelui document fals, în ciuda multor sesizări primite pe acest subiect?
- Cum a fost posibil ca, în loc sa protejeze interesele cetăţenilor, vicepreşedintele ASF, Cristian Roşu, să se transforme în avocatul intereselor firmelor City Insurance şi Euroins şi să dezmintă public problemele pe care cele două companii de asigurari le au?
• Pentru a înţelege şi Parlamentul României că a numit la conducere lupul paznic la oi, reamintim următoarele declaraţii publice ale vărului lui Liviu Dragnea (de la ASF):
"Nu există niciun motiv care să ducă spre o idee de faliment a City Insurance"; "City Insurance îndeplineşte toţi indicatorii de solvabilitate" (29 august 2019, Cristian Roşu - Vicepreşedinte ASF)
"Un nou caz Astra este puţin probabil să se repete" (22 noiembrie 2019, Cristian Roşu (ASF))
"Vă asigur că ASF supraveghează cu toată responsabilitatea piaţa asigurărilor şi că va lua, dacă va fi cazul, măsurile permise de lege, pentru a nu ne confrunta cu dezechilibre care să afecteze drepturile şi interesele consumatorilor. Piaţa RCA se află în echilibru." (10 octombrie 2019, Cristian Roşu (ASF))
"În anul 2019 a continuat îmbunătăţirea indicatorilor de solvabilitate la nivelul agregat al pieţei asigurărilor. La sfârşitul lunii decembrie a anului 2019, o singură societate de asigurare nu îndeplinea cerinţele necesarului de capital de solvabilitate (SCR) şi cerinţele minime de capital (MCR), compania deţinând o cotă de piaţă scăzută şi neavând expunere pe piaţa RCA" (pagina 10, Raport privind evoluţia pieţei asigurărilor - Anul 2020, publicat de ASF);
"Şi în anul 2020, indicatorii de solvabilitate la nivelul agregat al pieţei asigurărilor au continuat pe un trend ascendent. Ratele SCR şi MCR calculate la nivelul pieţei ca raportul dintre totalul fondurilor proprii eligibile să acopere cerinţele de capital şi valoarea totală a necesarului de capital au înregistrat valori supraunitare. Rata SCR la nivelul pieţei s-a situat la un nivel de 1,89, iar rata MCR la o valoare de 4,66." (Pagina 14, Raport privind evoluţia pieţei asigurărilor - Anul 2020, publicat de ASF);
"Şi iată că am fost contrazis de evenimente, de evoluţia vieţii pe parcursul anului 2020 şi am putut constata, cu foarte multă surprindere - şi o surprindere pozitivă - faptul că absolut toţi actorii acestei pieţe s-au adaptat nu bine - aş spune extraordinar de bine - acestei situaţii prin care am trecut cu toţii" (Cristian Roşu, pentru o publicaţie, 26 ianuarie 2021);
În ciuda informatiilor mincinoase transmise public de către "avocatul din ASF al firmelor de asigurări rău-patnice", Cristan Roşu, nicio instituţie din România nu a reacţionat până în prezent. Ne întrebăm retoric, ce a păzit Serviciul Roman de Informatii? Dar Direcţia Naţionala Anticoruptie, care a primit informări punctuale şi denunţuri exact pe aceste teme? Ce a păzit DIICOT, în timp ce reţelele de corupţie se dezvoltau în piaţa de asigurări private şi alte instituţii românesti cu rol de control - despre care existau şi nenumărate informaţii, analize şi predicţii în spaţiul public? Ce a păzit Oficiul National de Prevenire şi Combatere a Spălarii Banilor, în timp ce a primit zeci de sesizări legate de operaţiunile financiare desfăşurate ani la rândul de City Insurance şi Euroins? Ce a păzit Parlamentul României în ultimii doi ani, în decursul cărora atât Comisiile împotriva abuzurilor, cât şi Comisiile de buget finanţe din ambele Camere ale Parlamentului României au primit nenumărate materiale din partea COTAR, cât şi mii de petiţii din partea cetăţenilor României, care reclamau lipsa de reacţie a lui Cristian Rosu la adresa abuzurilor firmelor de asigurări care astăzi deţin, cumulat, 75% din piaţa RCA?
În 30 de ani, ANAF nu a făcut nici un control de fond la niciun asigurator. Este evident faptul că City Insurance a încălcat legea şi că nu se mai poate continua aşa, dar este esenţial ca ASF să aleagă soluţia care să protejeze interesele oamenilor, adică să nu laşi fără poliţe sute de mii de asiguraţi şi mii de service-uri în faliment. După ce au ajuns, practic, să crediteze societăţile de asigurări, luând paguba asupra lor şi aşteptând, normal, să încaseze, service-urile auto riscă să piardă tot, dacă cineva nu se apleacă onest asupra efectelor închiderii activităţii societăţii de asigurare.
Atât timp cât City Insurance încă vinde poliţe de asigurări de 2 milioane de euro pe zi, trebuie lăsată să vândă, iar FGA să achite daunele din încasări. Pe de altă parte, efectele benefice al intervenţiei Fondului de Garantare a Asiguraţilor deja se simt. În primele 3 luni de activitate, deja zeci de mii de oameni şi-au încasat despăgubirile, ceea ce arată că se poate, dacă încetează practicile frauduloase.
După încă 6 luni cu Fondul de Garantare a Asigurărilor la conducere, plata daunelor ar putea ajunge la zi. Cu banii strânşi la Fondul de Garantare şi rezilierea în paralel a poliţelor RCA emise de City Insurance, se pot achita banii înapoi clienţilor, închizând situaţia daunelor din trecut şi a celor viitoare. Dar FGA poate, legal, să stea 1 an, deci trebuie deja pregătită soluţia ulterioară. ASF ar putea încerca vânzarea activităţii şi a portofoliului către un alt asigurator, ceea ce merită încercat, în condiţiile în care City este nr. 1 pe piaţa RCA din Romania, din care deţine jumătate. O banca cu capital de stat conform legii 132 /2017 trebuia sa emita polite RCA la un an de la aparitia legii , acum Guvernul Romaniei poate dovedii ca se gandeste la toti pagubitii si sa preia activele City Insurance , asa cum de fapt este in Polonia , Cehia , asa cum Primaria din Viena este actionar la societatea de asigurari Omniasig
Ce se întâmplă daca peste noapte îi ridici licenţa lui City Insurance, care are sute de milioane de euro datorii la pagubiţi şi service-uri? Industria auto aduce, totuşi 18% din PIB-ul României. Autorităţile preferă, însă, să controleze lunar service-urile auto, sa reimpoziteze diurna transportatorilor pe ultimii 5 ani , iar asiguratorii cu practici frauduloase nu sunt deranjaţi. Dacă firmele româneşti lucrează cinstit şi îşi plătesc cu regularitate taxele şi impozitele, de ce unele verigi din lanţul de aplicare a legii favorizează grupuri de interese din zona multinaţionalelor din asigurări şi intervin în forţă, brutal şi cu spectacolul public regizat, executând firme incomode pentru interesele necurate ale unor asiguratori?
În luna martie a acestui an a existat un spectacol public în care zeci de service-uri auto din Bucureşti şi Ilfov au fost călcate, la propriu, de mascaţi însotiti de presă şi alte instituţii cu rol de control. Ştiţi ce aveau în comun toate acele unităţi reparatoare? Nu au acceptat să lucreze în condiţiile impuse de firmele de asigurări, care implicau reparaţii ieftine, cu preţuri reduse cu mult sub nivelul de siguranţă (50-60 lei/ora de manoperă) şi piese de proastă calitate. Nu au dorit să fie parte a carnagiului de pe şoselele României, unde mii de oameni mor şi mulţi alţii rămân cu traume grave, în urma unor accidente rutiere în care siguranţa oferită de maşini şi calitatea pieselor folosite la reparaţii pot face diferenţa dintre viaţă şi moarte.
Am protejat păgubiţii, în toţi aceşti ani, cu bună-credinţă, pentru ca aceştia să nu scoată bani din buzunar pentru reparaţii. Nu am notificat clienţii asiguraţi să achite din banii proprii obligaţiile neonorate de firmele de asigurare. Acum este momentul ca Autoritatea să găsească soluţii concrete. Simpla trimitere în faliment nu rezolvă problema responsabilităţilor asiguratorului şi cu atât mai puţin ale sectorului de asigurari din cadrul ASF - sub auspiciile căruia au fost acumulate aceste comportamente abuzive.
În ciuda faptului că pagubitii . indiferent ca sunt persoane fizice sau juridice ,au câştigat în instanţă mii de procese cu aceste firme de asigurări, pe această speţă, organele de cercetare penală deschid dosare penale care sfidează soluţiile instanţelor judecătoreşti care nu au convenit grupurilor de interese din piaţa de asigurări. Abaterile comise de asiguratori ar trebui să fie sancţionate prompt şi punctual de către Autoritatea de Supraveghere, aşa cum sunt sancţionate şi abaterile service-urilor de către autorităţi sau furnizori, mai ales că asiguratorii încasează pe bandă rulantă sumele obligatorii pe care le implică asigurările de răspundere civilă auto.
Cu banii asiguraţilor se plătesc salariile şi toate cheltuielile (necesare sau nu) ale societăţilor de asigurare, sedii, dividende, leasing-uri etc. Dar când asiguraţii doresc să beneficieze de acele sume, sunt lăsaţi cu ochii în soare ori umiliţi cu despăgubiri plătite de câteva ori mai mici decât costul real..
Cu actualele practici am ajuns la o rată de 5.000 de reclamaţii pe lună. Cele mai multe au fost pierdute de firmele de asigurare. Care, chiar şi în aceste condiţii, continuă să prefere să plătească preţuri subevaluate sau să aştepte 3 ani de procese la capătul cărora să beneficieze de clemenţa sau sprijinul ASF. Din păcate, doar 5 la sută dintre cele 500.000 de dosare de daune ajung în instanţă, pentru că oameni nu îşi permit cheltuielile de judecată. Spre comparaţie, în Germania, cu 80 de milioane de poliţe, abia ajung la 300 de reclamaţii pe an, în timp ce în România, media e de 30.000, adică de o mie de ori mai mare.
Avem deja trei falimente - Astra, Carpatica şi Centrasig. Acestea, împreună, abia atingeau o cotă de piaţă de 30%, iar Fondul de Garantare, cu acumulări de zece ani, a făcut faţă. Acum, perspectiva falimentului City Insurance, cu 47% cotă de piaţă, generează o nevoie uriaşă, de peste 500 de milioane de euro. Are, astăzi, FGA, capacitatea necesară?", subliniază sursa citată.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Adrian în data de 13.09.2021, 13:08)
Numai penali peste tot Asf ul e in fruntea lor , salarii nesmintite pt ce ? Ca oricum au partea lor de la asigurari in cazul de fata city si euroins , pt ca ii tin in brate de atata vreme . Sa raspuna penal Rosu cu toata gasca lui .
2. Șofer amator
(mesaj trimis de Dorel în data de 13.09.2021, 14:29)
Sunt șofer amator de 35 de ani. Nu am avut mici-un accident.
Nu am apelat niciodată la un service pentru reparații. Banii mei pe RCA unde sunt ??!!
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Madalin în data de 13.09.2021, 16:02)
Daca ASF ridica licinenta lui City sa si achite in locul lor daunele pagubitilor imediat nu dupa 6 luni de la FGA cum tot afirma. Polita RCA domnule presedinte Marcu se achita ANTICIPAT de catre asigurat, cand devine pagubit nu mai este la fel? Dumneavoastra ati incasat la timp si integral cei 15.000 de Euro/ luna?