Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută controalele ITM Bucureşti la transportatorii care exploatează şoferi fără contracte de muncă. Aceste firme sfidează, de şapte ani, transportatorii autorizaţi şi legislaţia României. Controalele ar trebui extinse în toată ţara, la toate firmele de acest fel. COTAR a atras atenţia asupra acestei anomalii încă din anul 2016, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
"Ne bucurăm că Ministerul Muncii, prin ITM Bucureşti, a-nceput să verifice contractele de muncă ale şoferilor pentru care angajatorii nu plătesc taxe şi impozite. E bine şi mai târziu, decât niciodată. Noi am atras atenţia autorităţilor, de nenumărate ori, în legătură cu bătaia de joc la adresa tuturor românilor, a statului român, a legislaţiei naţionale, prin sfidarea legislaţiei din domeniul muncii, dar nici măcar nu am fost luaţi în serios, în ultimii şapte ani. În timp ce noi, transportatorii autorizaţi, plătim taxe şi impozite, respectând legislaţia, ni s-a băgat pe gât concurenţa neloială din partea acestor firme care au intrat pe piaţa din România călcând în picioare toate legile, inclusiv legislaţia muncii. Ei îşi permit, de aproape opt ani, să lucreze cu şoferi pe care îi declară "parteneri". Ce fel de parteneri sunt angajaţii plătiţi la negru? Nu a deranjat nimeni, timp de şapte ani, aceste firme de transport care au beneficiat şi de lege specială în domeniul transporturilor, ceea ce nu e normal să se întâmple în niciun sector economic. Dar îşi bat joc inclusiv de angajaţii pe care îi plătesc şi prost, şi fără a le da drepturile garantate de legislaţia muncii. Sub pretextul că le sunt "parteneri", îşi permit să nu le plătească asigurările sociale, asigurările de sănătate şi contribuţiile pentru pensie, păcălindu-i pe oameni că astfel sunt liberi şi au avantajul că îşi pot organiza singuri timpul şi activitatea, ca parteneri în afacere. De fapt, ei păcălesc şi statul, şi angajaţii fără contract de muncă", a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.
Inspectorii ITM Bucureşti au depistat, la sfârşitul săptămânii trecute, o primă companie din domeniul transportului de persoane care avea 827 de angajaţi fără contracte de muncă. Respectiva companie a fost amendată cu 200.000 de lei. Această situaţie nu e singulară. Aceste firme de transport "alternativ" au susţinut în comunicatele de presă, că folosesc oamenii ca "parteneri", nu ca angajaţi, dar nimeni de la ITM nu a sesizat neregulile, deşi COTAR a atras atenţia asupra acestei situaţii de fiecare dată când s-a comunicat în legătură cu problemele concurenţei neloiale pe care o fac aceste firme pe piaţă, fără să înregistreze contracte de muncă pentru şoferii "parteneri", arată sursa citată.
Textul de lege pentru transportul "alternativ" care a fost impus în Parlamentul României, ca dublare a legislaţiei pentru transporturile autorizate, are o problemă: lobby-iştii nu au citit cu atenţie şi partea care ar fi trebuit să se refere la respectarea prevederilor din legislaţia muncii. I-a interesat doar să treacă legea pentru intrarea în legalitate a firmelor care deja făceau ilegal "ride sharing" de patru ani. Astfel, şoferii "parteneri" nu există în legislaţia românească, partea care ţine de Muncă. Ar fi trebuit să schimbe şi legislaţia muncii, pentru a intra şi această anomalie în legalitate, precizează reprezentanţii COTAR.
Toţi "şoferii parteneri" ai firmelor de transport "alternativ" lucrează, practic, la negru, în România, pentru că nicio astfel de firmă nu a-încheiat contracte de muncă pentru şoferi. COTAR recomandă ministrului Muncii să se ţină de cuvânt şi să intensifice controalele, mai ales pentru că are deja la dispoziţie o bază de date a şoferilor care lucrează fără contracte de muncă: este baza de date a licenţelor (copii conforme) de transport alternativ din fiecare localitate. Doar în Bucureşti sunt peste 20.000, din care ITM a descoperit doar 827, scrie sursa citată.
COTAR a subliniat, de fiecare dată când a comunicat în legătură cu transportul "alternaţiv", faptul că aceste companii nu plătesc în România aceleaşi taxe şi impozite ca toate celelalte firme. Ar trebui să se calculeze prejudiciul adus statului român de aceste companii de transport "alternativ", pe ultimii şapte ani, timp în care toate celelalte firme au plătit contribuţii, taxe şi impozite pentru angajaţi, conform legislaţiei muncii, se mai arată în comunicat.