Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) atrage atenţia asupra faptului că prelungirea plafonării tarifelor RCA alungă atât actualii investitori din piaţa de asigurări, cât şi pe cei interesaţi să intre în piaţa din România. Continuarea prelungirii plafonării tarifelor RCA reprezintă o mare greşeală.
Am transmis o scrisoare deschisă Premierului Marcel Ciolacu şi conducerii ASF, pentru a sublinia faptul că ne opunem ferm oricăror măsuri care vor adânci problemele existente în piaţa asigurărilor de răspundere civilă auto din România. O măsură pe care o vedem deosebit de periculoasă, mai ales ca aceasta polafonare nu a fost facuta la tarfele de referinta afisate de ASF .Aceasta masura va da ocazia unor jucatori din piata de asigurari de a justifica un viitor faliment care din pacate ca si precedentele va fi platit tot de catre asigurati .
Deşi pare un ajutor oferit românilor, de fapt, o asemenea măsură nu creează niciun beneficiu real consumatorilor de asigurări din România, lucru care a fost evident în perioada în care a fost aplicabilă aşa-zisa plafonare, când tarifele RCA practicate de asigurători au crescut cu zeci de procente faţă de tarifele anterioare. ASF a asistat neputincioasă la aceste creşteri.
În acelaşi timp, orice plafonare a preţurilor impusă de autorităţi dar nu la tarful de referinta calculat si afisat pe site-ul ASF , nu ajuta pe nimeni , este pentru linistea umora dar din pacate furtuna care va venii este inevitabila .
Astăzi, problema majoră a pieţei RCA din România o reprezintă numărul redus de asigurători şi concurenţa insuficientă între puţinii actori care au rămas pe piaţă. Reducerea numărului asigurătorilor RCA (cel mai mic din ultimii 15 ani) a diminuat dispersia riscurilor preluate de aceştia, cu impact semnificativ asupra tarifelor RCA.
Este prioritar pentru ASF să identifice soluţii care să încurajeze intrarea unor noi jucători serioşi pe segmentul asigurărilor RCA, cu consecinţa creşterii concurenţei sănătoase pe această piaţă, în beneficiul consumatorilor, şi nu să descurajeze potenţiali noi investitori, prin măsuri populiste care încalcă principii constituţionale şi europene.
Ne dorim cu toţii stabilitate şi predictibilitate într-o piaţă care a fost afectată de falimente răsunătoare, falimente care tot din motive populiste, greşit înţelese, nu au fost împiedicate la timp! Este timpul să prioritizăm adoptarea unor soluţii inteligente şi eficiente, care să protejeze în mod adecvat drepturile şi buzunarele şoferilor români şi consumatorilor de asigurări.
Soluţii:
În acest sens, propunem reformarea cadrului legislativ, plecând de la următoarele direcţii principale:
- Introducerea unui sistem echitabil de stabilire a preţurilor poliţelor RCA, care să reflecte cât mai bine responsabilitatea şi disciplina în trafic a fiecărui şofer; în acest sens, este imperativ să se ia în considerare istoricul rutier al şoferului (nu al proprietarului auto) şi susţinem propunerea de a aplica o reducere proporţională a claselor de malus la achiziţionarea următoarei poliţe RCA, în funcţie de daunele produse şi, după caz, de locul producerii acestora (în ţară sau în afara ţării);
- Reformarea sistemului bonus-malus în asigurările de răspundere civilă auto; astfel, conducătorii auto vinovaţi de producerea accidentelor grave, care au dus la decesul unei persoane sau la invaliditatea permanentă a unei persoane, ar trebui penalizaţi şi introduşi într-ul mallus maxim, multiplicat pe un număr mare de ani; măsuri similare de penalizare ar putea fi aplicate şi celor care produc vătămări uşoare sau medii, în funcţie de gravitatea faptelor;
- Implementarea unor reguli care să oblige conducătorul auto care provoacă daune în mod repetat să plătească o parte din poliţa RCA, indiferent de persoana juridică sau fizică având proprietatea vehiculului; asocierea daunei conducătorului auto care a produs-o este logică, iar obligarea vinovatului să suporte parte din costul de achiziţionare a următoarei poliţe va descuraja comportamentul nedisciplinat al şoferilor în trafic.
Sistemul actual discriminează şoferii care achită anual poliţe RCA fără a produce nici un accident, dar care suportă în mod constant creşteri semnificative ale tarifelor RCA, fiind practic sancţionaţi pe piaţă şi obligaţi să plătească mai mult fără a avea însă nicio vină în producerea de accidente sau de daune.
Aşa cum s-a spus în repetate rânduri, nu este corect ca românii să suporte în preţ indisciplina altora! Continuarea plafonării tarifelor RCA dar la tarfele de referinta ,ar fi justificată într-o singură situaţie: dacă statul român s-ar afla în etapa finală de autorizare a proiectului CEC Asigurări şi ar mai avea nevoie de câteva săptămâni să fie finalizat. Ţinând cont de faptul că proiectul înfiinţării unei companii de asigurări cu acţionariat al statului nu a fost dorit de către Guvernul României, continuarea plafonării preţului RCA nu are niciun temei logico-economic.
COTAR solicită Guvernului României şi ASF să respingă orice propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA pe piaţa locală dacă nu se face la tariful de referinţa afisat de ASF.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Florin Talos în data de 28.12.2023, 09:30)
Noul ASF, aceiasi Marie dar cu alta palarie. Tot politic gandesc in perspectiva electorala a anului 2024. Singurii profitori ai asigurarilor RCA sunt atelierele de reparatii auto. De adaosurile comerciale si de manoperele acestora nu s-a atins nimeni. In schimb societatile de asigurare trebuie sa despagubeasca din aceiasi bani ca si acum un an, iar noi brokerii trebuie sa functionam in aceleasi conditii legale dar cu comisioane diminuate si cu taxe fiscale marite, deci loviti de doua ori. Gandirea in scop electoral in interesul gastilor politice va adanci criza RCA si mai mult dupa aceste 6 luni din toate punctele de vedere asa cum gandirea electorala a primarilor face ca legea PAID de 13 ani sa fie inaplicabila cu o cuprindere in asigurare de doar 20%, "performanta" pentru care PAID mai si este gratulata cu diverse ocazii. Si sa va dau un exemplu personal ca sa vedeti diferenta si cum jecmanesc atelierele de reparatii societatile de asigurare. Logan din 2016, inlocuit capota portbagaj, bara spate, stop spate, cateva elemente de caroserie din porbagaj plus vopsit peste 12000 lei platiti de societatea de asigurare. Am vopsit integral plus cateva mici reparatii la caroserie un Opel vectra combi, cost pe factura 3500 lei. Judecati !!!
2. fără titlu
(mesaj trimis de Cetățean European în data de 28.12.2023, 15:48)
Opriți mafia Serviceurilor auto! Atunci vor scădea și prețurile RCA!
Asigurătorii au ajuns să fie mulțumiți sa plătească daunele în regie proprie!
Opriți furtul! Nu e normal sa ceri pentru un element de revopsit 1500 - 2000 lei!
Nu mai amăgiți oamenii cu plafonări inexistente! Tarifele s au dublat după scoatere lui Euroins din joc!
Ați băgat mana și în buzunarul brokerilor... In final toți plătim din ce in ce mai mult!