Asociaţia Credere solicită prim-ministrului şi Guvernului României adoptarea, de urgenţă, a unor măsuri eficiente care să conducă la protejarea consumatorilor de credite, se arată într-un comunicat remis, marţi, Redacţiei noastre.
Potrivit Credere, doar câteva bănci au anunţat măsuri concrete de sprijin pentru consumatori , dar care par să nu ţină cont de situaţia delicată cu care se confruntă împrumutaţii ce lucrează în domeniile afectate puternic de criza coronavirusului.
Astfel, asociaţia Credere a transmis: "Stimate domnule prim-ministru Ludovic Orban, aşa cum deja ştim cu toţii, România trece printr-o situaţie delicată, o situaţie de incertitudine, imprevizibilă, cu care cetăţenii ei nu s-au mai confruntat. Este un moment de responsabilitate maximă din partea tuturor, de solidaritate şi de înţelegere reciprocă, de reacţie promptă, pentru a putea depăşi această perioadă grea şi de a merge împreună mai departe. Apreciem măsurile pe care Guvernul condus de dumneavoastră le-a luat şi le va lua în continuare pentru controlarea şi redresarea situaţiei de criză la nivel naţional. Cu siguranţă, dincolo de problemele de ordin medical, uman, şi situaţia economică impune o atenţie deosebită, pentru evitarea unei crize economice care ar afecta întreaga ţară."
Totodată, reprezentanţii Credere consideră că este prioritară sporirea protecţiei cetăţenilor, ca punct de plecare în construirea unor bariere solide în calea dezechilibrelor economice inerente unei astfel de situaţii de criză.
"În calitate de asociaţie de protecţie a consumatorilor de servicii financiar-bancare, apreciem ca urgentă aplicarea unui set de măsuri care să protejeze debitorii în raport cu partenerii financiari, instituţiile financiar-bancare şi nebancare, inclusiv societăţile de recuperare creanţe - măsuri care să asigure integritatea financiară şi personală a debitorilor: Amânarea, pe o perioadă de cel puţin 3 luni, a plăţii ratelor la toate tipurile de credite acordate consumatorilor, indiferent că este vorba de credite imobiliare, credite acordate prin programul "Prima Casă", credite de nevoi personale, carduri de credit, credite acordate de bănci sau credite acordate de IFN-uri. Identificarea de măsuri care să conducă la suspendarea executărilor silite care afectează consumatorii utilizatori de servicii financiare, indiferent de stadiul de derulare a procedurilor; Suspendarea, pentru o perioadă de cel puţin 3 luni, a activităţii de recuperare a creanţelor provenite din neplata la termen a datoriilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare; Interzicerea expresă, pe o perioadă de cel puţin 3 luni, a blocării conturilor bancare ale consumatorilor de către banci, pe motivul neactualizarii datelor personale ale acestora.
Potrivit sursei citate, acest set de măsuri, cu caracter urgent, eventual completat cu acţiuni complementare, ar trebui să protejeze debitorul de rând şi, nu în ultimă instanţă, societatea. "Ne raliem, aşadar, demersurilor realizate de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi de către alte asociaţii de protecţia consumatorilor (AURSF) care au susţinut adoptarea de urgenţă a unor măsuri de natură a asigura o protecţie efectivă consumatorilor de servicii financiare, scopul fiind acela de a evita inclusiv demararea procedurilor de executare silită. Apreciem că aceste soluţii nu trebuie lăsate exclusiv la latitudinea industriei bancare, din moment ce anumite bănci par să nu fie dispuse la concesii, în timp ce altele anunţă, în mod public, măsuri doar pentru a crea aparenţa unui real ajutor acordat consumatorilor aflaţi în dificultate în această perioadă. Privim cu mari rezerve situaţia de moment şi nu ne rămâne decât să ne întrebăm cum vor acţiona băncile pentru persoanele aflate în izolare la domiciliu sau pentru consumatorii aflaţi în dificultate, în contextul în consumatorul se află în imposibilitatea vădită de a pune la dispoziţia băncii documentele justificative solicitate. Având în vedere cele exprimate anterior, ne exprimăm încrederea că veţi ţine cont de punctul de vedere al reprezentanţilor consumatorilor, asigurându-vă de suportul şi implicarea noastră în identificarea unor soluţii viabile, deopotrivă pentru bănci şi consumatori, au precizat reprezentanţii Credere.