De la începutul anului românii au trimis către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. Menţinerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR şi IRCC, în funcţie de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit, conform unui comunicat de presă al instituţiei.
Creşteri mai mari decât în cazul numărului de cereri s-au înregistrat în ceea ce priveşte negocierile propriu-zise (cererile acceptate de bănci) şi împăcările (negocieri finalizate cu acceptarea de către consumator şi bancă a soluţiei propuse de conciliator):
Numărul dosarelor de negociere formate de la începutul anului se apropie de 600, în creştere cu 25% faţă de perioada similară din 2023;
Creşterea este şi mai mare în cazul negocierilor reuşite (+31%). Au fost peste 500 de împăcări între consumatori şi bănci de la începutul acestui an. Doar în 20 de cazuri părţile nu s-au înţeles;
Ponderea cererilor adresate băncilor a crescut faţă de anul trecut cu cinci puncte procentuale, până la 70% din totalul cererilor;
IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. În mai puţin de 100 de cazuri IFN-urile au acceptat să rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de aceştia prin intermediul CSALB, fără aportul unui conciliator.
Popriri şi executări silite, oprite în urma negocierilor cu banca
Marius D., 32 de ani, Vâlcea: "Banca mi-a pus poprire pe salariu şi sechestru pe autovehicul. Solicit băncii acceptarea unui angajament de plată".
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Având în vedere situaţia financiară a consumatorului, banca a şters în integralitate creanţa de 11.000 de lei a consumatorului şi a încetat toate formele de executare silită.
Nicolae M., 56 de ani, Bucureşti: "Întâmpin mai multe probleme medicale şi sunt în executare silită".
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca propune ştergerea a 51.000 de euro (dobânzi şi alte sume restante) şi repunerea creditului pe graficul de rambursare.
George F., 36 de ani, Bucureşti: "Solicit băncii repunerea creditului pe graficul de rambursare".
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Ştergerea parţială a datoriei în valoarea de 8.200 de lei, reactivarea creditului, cu o rata lunara în valoare de 1.272 de lei, pe care clientul o poate plăti.
Teodora V., 45 de ani, Teleorman: "Titularul creditului a decedat. În calitate de codebitor solicit băncii ajutor în vederea încetării executării silite".
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca a acceptat ştergerea integrală a datoriilor restante în cuantum de 27.500 de lei.
Bogdana S., 52 de ani, Braşov: "Am rămas un singur salariat cu doi copii în întreţinere. Solicit reducerea capitalului, astfel încât rata lunară să fie de 1.000 de lei".
Soluţie acceptată de părţi în cadrul CSALB: Banca a diminuat cu 50% soldul creditului, de la 65.500 de lei, la 32.500 Lei.
Valoarea beneficiilor obţinute din negociere se apropie de 13 milioane de euro
De la începutul activităţii CSALB consumatorii au obţinut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul CSALB. În medie, un consumator a obţinut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 şi de 3.900 de euro în 2022. În prima jumătate a acestui an beneficiile totale sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB a afirmat: "În prima jumătate a anului am observat că, odată cu creşterea numărului de cereri acceptate de bănci spre negociere, a scăzut numărul soluţionărilor directe între bănci şi consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri faţă de prima jumătate a anului trecut). Acest lucru arată că băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienţi în cadrul CSALB decât să-i cheme pe aceştia la bancă, pentru o rezolvare directă. Acest lucru demonstrează încrederea pe care au căpătat-o băncile în actul de conciliere. Atitudinea băncilor nu face decât să consolideze încrederea consumatorilor, prin faptul că problema semnalată de aceştia beneficiază de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului.
În plus, observăm o deschidere tot mai mare a băncilor de a rezolva cazurile dificile, precum cele în care consumatorii au întârzieri de peste 90 în plata ratelor. Sunt cazuri limită, multe în procedură de executare silită, în care sumele restante au ajuns la zeci de mii de euro. Chiar şi atunci, în al 12-lea ceas, se poate găsi o soluţie dacă există disponibilitatea părţilor de a se aşeza la masa dialogului. În aceeaşi categorie aş include şi procesele din instanţă care găsesc o rezolvare amiabilă în cadrul CSALB. În primele şase luni ale anului au fost închise aproximativ 70 de procese după ce părţile au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB, numărul acestor cazuri ajungând la 570, din 2021 până în prezent."
1. bula mea papala :)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.07.2024, 13:59)
singura impacare absoluta si totala a clientului cu sistemul bancar e atunci cand clientul renunta la orice serviciu si orice produs oferit de o banca.
Ban.Cher.Vali
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.07.2024, 15:49)
cand ai ciclu cu NPLuri pe minime...restrangeri artificiale..ei etc... ce fac ca noile valori de pe balanta banciloc comerciale sa fie elevate... normal ca bancile...isi permit sa face cv curatenie.... au de unde...dar simultan extind si pretind... in alte parti...
curios cat de intelegatoare sunt bancile la alt ciclu de explozie NPLuri si somaj bomba...tare curios... cu "solutionarile" atunci...in "cat timp"... mai "rapid" sau mai "lent"... banuiala mea spune ca va fi "lent" in boom NPLuri...si "rapid" in minime NPLuri...
si deci "articolul"... ori lauda CASLBului... e fortata...cand stim real cum se comporta bancile in faze diferite economice.... - daca nu intervine govul sa ii "urecheze" ori daca bancherii uita periodic ce inseamna conduita sociala chiar si "preventiva"....
DA... pt ...ca..., conduita sociala preventiva... nu se aplica doar in "trafic"... ci in toate ramurile/nisele/industriile etc sociale si economice...cat si politice si militare.... culturale...
s c c r e t