Printre tendinţele care marchează piaţa locală de eCommerce în prima jumătate a anului, reflectate in platforma MerchantPro, platforma locală de soluţii Saas pentru eCommerce, se numără investiţiile comercianţilor în soluţii de automatizare şi AI.
Potrivit unui comunicat la redacţie, aceste soluţii sunt implementate pentru a reduce intervenţia umană, a creşte productivitatea şi a minimiza erorile, dar şi a personaliza experienţa de cumpărare prin recomandări de produse bazate pe AI.
Accentul pe viteză, simplitate şi eficienţă în procesul de cumpărare sunt factori decisivi cand vine vorba de achiziţii online. Platformele rapide si usor de utilizat, procesele de check-out optimizate şi interfeţe intuitive contribuie la o rata de conversie mai mare şi la satisfacţia clienţilor. De asemenea, integrarea unor soluţii de automatizare permite optimizarea operaţională şi creşterea profitabilităţii, precum şi viteza superioară de adaptare şi o agilitate sporită.
Astfel, automatizarile implementate în eCommerce variază de la gestionarea eficienta a inventarului, unde stocurile şi preţurile sunt actualizate automat din ERP sau de la furnizori externi, pana la comenzi automate de reaprovizionare şi actualizari multichannel. In marketing şi vânzări, automatizarile includ recomandări personalizate de produse alimentate de componente AI, campanii de conversie sau winback bazate pe comportamentul utilizatorilor, email marketing automatizat şi sisteme de reduceri dinamice cu targetare specifică. Pe partea logistică, procese
precum aprovizionarea cu marfa, procesarea comenzilor, facturarea, generarea AWB-urilor şi gestionarea retururilor sunt integrate şi automatizate, iar asistenta clientilor beneficiază de
chatbots şi cereri automate de feedback. De asemenea, inteligenţa artificială generativă (GenAI) joacă un rol esenţial în crearea de conţinut, generand automat traduceri, descrieri de produse şi imagini personalizate.
"In MerchantPro, toate aceste fluxuri pot fi optimizate în mod extins prin automatizări - comenzi către furnizori trimise în cateva click-uri, descrieri de produs şi alte elemente de conţinut generate automat, preturi calculate automat şi diferenţiat în funcţie de diverşi parametri, traduceri automate dacă operăm şi cross-border, fluxuri de procesare a comenzilor care cu ajutorul unui ERP ajung să însemne un input uman redus. Bineinteles, nu toate soluţiile sunt potrivite din prima pentru orice magazin online. Recomandăm clienţilor noştri să testeze soluţiile într-un mediu controlat, să urmărească metrici clare de performanţă şi să fie pregătiţi să se adapteze din mers sau sa schimbe direcţia, dacă este necesar. Platforma noastra permite acest tip de flexibilitate, oferind acces la instrumente de analiză şi raportare pentru a lua decizii informate", precizează Arthur Radulescu, CEO MerchantPro.
Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional şi are o experienţă de peste 15 ani pe piaţă. In ultimii doi ani, MerchantPro şi-a consolidat prezenţa pe piaţa internă, cu peste 2000 de magazine active în România.
"În primul rând, pe lângă reducerea intervenţiei umane şi a sarcinilor repetitive, optimizare şi reducere a costurilor, automatizarea înseamnă implicit creştere a vitezei. Iar viteza cu care un produs ajunge la client, cu care sunt procesate comenzile, cu care sunt rezolvate problemele este extrem de importantă . Viteza, susţinută de automatizări, este un diferenţiator fantastic astăzi, când clienţii vor totul repede, este arma pe care o putem avea în lupta cu retailerii din China, de exemplu. Fiecare business trebuie să se uite la viteza cu care satisface nevoia clientului sau, la intregul proces. Să vadă cât durează fiecare etapă , unde poate integra o soluţie care să-l ajute să scadă durata şi să reducă erorile umane. Automatizarea este în primul rand despre viteză , dar şi despre creşterea calităţii şi optimizare", spune Arthur Radulescu.
De exemplu, dEpurtat a reuşit să-şi scaleze afacerea, crescând vânzările de la 15 milioane lei în 2018, la 36 milioane lei in 2023. Toate acestea, cu 15% mai puţini angajaţi şi o suită solida de automatizari.
"Desi activăm într-un sector competitiv, unde ameninţarea jucatorilor non-UE este foarte puternică , am reuşit nu numai să ne adaptăm ritmului alert în care se schimbă piaţa, dar şi să susţinem o dinamică cu rate de creştere foarte mari, plus 20-25% yoy. Pe segmentul nostru, Fashion, clienţii cer rapiditate la fiecare pas, de la comenzi la livrare şi post-vanzare. Viteza este extrem de importantă", spune Nicolae Slav, CEO dEpurtat.ro.
Un alt exemplu vine din domeniul Pharma, una dintre verticalele cu cele mai mari creşteri din ultima perioadă, deşi este caracterizată de multiple particularităţi. Acestea sunt generate atat de reglementarile legale stricte, cat şi de comportamentul distinct al consumatorilor. In acest sector, avem, pe de-o parte, functionalitati impuse prin legislaţie - cum ar fi integrarea cu un ERP aprobat de Ministerul Sănătăţii - dar si solutii care eficientizeaza procesele logistice. Nu in ultimul rand, suita de funcţionalităţi destinate asistentei clienţilor pe tot parcursul customer journey-ului optimizează experienţa de achiziţie.
"Automatizările sunt esenţiale pentru a oferi clienţilor o experienţă fluentă şi personalizată de-a lungul intregului customer journey, de la interacţiunea iniţială până la finalizarea comenzii şi suportul post- vanzare. În acelaşi timp, ne asigurăm ca soluţia noastră respectă cadrul legislativ în vigoare, domeniul farmaceutic având nişte rigori specifice," explică Loredana Goarna - Manager eCommerce Farmaceutic, FarmaciileNapofarm.ro.
Investiţia unui magazin online de pe platforma MerchantPro în automatizari este accesibilă din perspectiva costurilor şi amortizabila într-un termen scurt prin optimizarea şi creşterea business-ului. De asemenea, pachetul de automatizări este personalizabil şi configurabil în funcţie de nevoile actuale sau de dezvoltare viitoare a magazinului online.
MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România şi Europa.