Se da următoarea situaţie:
Doamnă de vârstă respectabilă, intelectual, debitor la banca X, cu domiciliul în mediul rural, posesoare a unui telefon inteligent, pe care este descărcată, ca la aproape orice muritor de rând care încearcă să supravieţuiască în era tehnologiei forţate, aplicaţia de Internet Banking.
O data pe lună vine scadenţa la bancă, iar debitorul - în cauză doamna intelectual de vârstă respectabilă - se aşează cu rabdare pe scaun, îşi deschide temătoare aplicaţia, de multe ori sună, pentru suport, la unul dintre copii - şi ei în fuga de zi cu zi, care îi determină să îşi repeadă mama adesea - şi accesează touchscreenul telefonului. Apasă pe un buton, se deschide o fereastră, dă ok, se deschide alta, introduce un cod, dar mai trebuie unul, caută notiţele prin hârtiile scrise la accesarea creditului sau la descărcarea aplicaţiei (nici ea nu ştie clar ce caută), introduce un al doilea cod, se închide ferestra, iar aplicaţia o îndeamnă să încerce din nou. Şi tot aşa, cu răbdare şi presată de gândul că, dacă nu reuşeşte, vor apărea dobânzi la rata lunară, de cele mai multe ori reuşeşte.
Ultima data a făcut un pas greşit, nu se ştie care, dar, după ce a introdus codul solicitat de mai multe ori, după ce a accesat şi butonul "am uitat", după ce a căutat fără succes prin email şi mesagerie codurile despre care aplicaţia o informa că ar trebui să fi sosit ca urmare a greşelii recunoscute precum că "a uitat", s-a blocat aplicaţia.
Într-un mesaj vechi, a identificat un număr de telefon al băncii.
S-a aşezat mai bine pe scaun şi a format numărul respectiv. O voce binevoitoare şi gata să rezolve problema i-a răspuns imediat: "Aţi sunat la Banca X. Suntem aici pentru dumneavoastră. Vă rugăm să rostiţi răspicat care este problema". A rostit: "Deblocare aplicaţie". Vocea a revenit: "Am înţeles - deblocare aplicaţie. Vă rugăm introduceţi sau rostiţi codul numeric personal!". De emoţii şi de teamă să nu greşească, doamna respectabilă s-a ridicat să-şi ia cartea de identitate din geantă.
Între timp, vocea robot a început să pară nerăbdătoare: "Nu am înţeles, vă rugăm să reintroduceţi sau să repetaţi CNP-ul!". De data aceasta rugămintea i-a fost satisfăcută. Doamna a reuşit să-şi rostească codul numeric personal în faţa telefonului inteligent. Efortul i-a fost recompensat: "Vă muţumim! Acum introduceţi ultimele patru cifre ale seriei cardului dumneavoastră!". Aceeaşi procedură - deschis geanta, scos card, identificat serie...între timp vocea robot repeta: "Nu am înţeles! Vă rugăm repetaţi". După a doua reuşită, minunea s-a întâmplat: "Aţi fost identificată cu succes!" Doamna deja se vedea cu rata plătita! Dar când să respire uşurată şi cum nicio minune nu ţine mai mult de trei zile, a urmat inevitabilul: "Vă rugăm aşteptaţi, în curând veţi fi preluată de un operator. Aşteptarea s-ar putea să dureze câteva minute, nu închideţi, ca să nu va pierdeţi prioritatea!".
Ar fi fost culmea să închidă după atât efort în drumul către un operator, de data aceasta unul adevărat, cu care cel mai probabil se poate şi discuta, nu cu o voce robot care-ti ordonă să rosteşti nişte cifre...
S-a aşezat si mai bine pe scaunul care deja devenise incomod de-a dreptul şi s-a înarmat cu speranţă şi răbdare...5 minute...10...15 minute..25....în tot acest timp vocea robot repeta neîncetat, pe un fond muzical deja supărător: "În scurt timp veţi fi preluat de un operator, vă rugăm să nu închideţi ca să vă păstraţi prioritatea!"
Prioritatea!?
În continuare ar fi fost culmea să închidă tocmai acum când poate va răspunde cineva, în caz că banca X mai are şi operatori; oricum este clar că mulţi nu mai are sau poate că toţi debitorii au scadenţa în aceeşi zi cu doamna respectabilă şi la toţi s-o fi blocat aplicaţia de plată.
Într-un final care părea că nu va mai avea loc, mai exact după 54 de minute, adevărata minune s-a petrecut: "Bună ziua, sunt (....). Cu ce vă putem ajuta?".
Problema a fost expusă, cu ultimele puteri, dar şi cu toate speranţele - blocat aplicaţie, rată la scadenţă, factura nu este disponibilă decât pe aplicaţie...
Nimic mai simplu - "Introduceţi următorul cod la utilizator, iar la autentificare vi se va indica un cod când deschideţi prima pagină a aplicaţiei Smart Token, pe care aveţi 30 de secunde să îl copiaţi în căsuţa codului de autentificare".
"Atât?"
"Da!"
"Doamne ajuta! Mulţumesc mult!", a fost recunoscătoare doamna, ca şi când l-ar fi apucat pe Dumnezeu de picior.
Zis şi făcut - deschis aplicaţie, introdus primul cod, cel indicat de doamna amabilă care s-a lăsat aşteptată 54 de minute, apoi deschis a doua aplicaţie, cea cu tokenul dar fără cod, căci niciun cod nu apărea pe prima pagină...sau poate doamna nu este atât de în ton cu tehnologia încât să îl şi zărească...
Reîncepe lupta cu butoanele, touchscreenul, indicaţiile "căutaţi pe email","intraţi în mesagerie","încercaţi din nou"...
Răbdarea a luat sfârşit...au trecut trei ore de luptă cu tehnologia şi roboţii. Doamna se uită la ceas şi îşi dă seama că dacă se îmbracă repede şi grăbeşte pasul prin zăpadă poate străbate cei trei km până la prima gară astfel încât să prindă primul tren care o va duce în cel mai apropiat oraş, aflat la 54 de km distanţă, şi mai prinde deschis la bacă să-şi plătească rata.
Numai că apare întrebarea: "Oare pot plăti fără factură? Factura este blocată în aplicaţia blocată pe care nu o pot debloca pentru că cealaltă aplicaţie este blocată..."
Pentru o secundă i-a trecut prin cap să sune din nou la bancă...
1. Dap...
(mesaj trimis de Cristian în data de 12.03.2021, 05:42)
Da..e greu cu autentificarea in doi pași și pentru noi, ăștia care mai știm cu calculatorul, că dacă ai 3 carduri, trebuie sa reții parole pentru fiecare în parte.
Dar bomboana de pe colivă sunt facturile Enel care vin parolate cu codul de client pe email și extrasele de cont la care trebuie sa compui numărul buletinului cu 3 litere din luna în care te-ai născut..te doare mintea.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.03.2021, 12:31)
Cristiane, prietene,am stat un an sclav pe plantatie la ENEL .Fugi cât poți de repede !
2.1. Neah... (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Prostu' satului în data de 12.03.2021, 19:01)
I-am mai sugerat si eu asta, si nu o data, da' nu vrea... Cum se cheama astia de le place suferinta?!?
Disclaimer. Spre deosebire de chestia cu painea, aici (in energie, adicatelea) am interese, de-aia vreau sa-l smulg pe Cristian din ghearele Enel.