"Dacia" se menţine drept cel mai cunoscut brand românesc, cu o cotă de recunoaştere spontană de 45,1% în 2005, aşa cum reiese din cercetarea "High Impact Brands 2005" realizată de compania de cercetare de piaţă Synovate.
Compania de cercetare de piaţă Synovate a realizat "Topul mărcilor româneşti" - cel mai inedit clasament dedicat brandurilor de pe piaţa românească, pentru a le identifica pe cele care se bucură de cel mai mare impact şi de o notorietate ridicată în rîndul consumatorilor. În urma cercetării calitative realizate de Synovate, rezultă că "Dacia" reprezintă o reflectare aproape fidelă a spiritului românesc: simplu, deschis cu toată lumea, colocvial şi des-curcăreţ. "Dacia" a rămas o marcă extrem de populară în rîndul românilor. Este acea maşină care nu te poate înşela - ştii exact la ce să te aştepţi de la ea - este simplă, nu are mistere şi este extrem de cunoscută celor care o conduc. Locul secund în topul celor mai cunoscute mărci româneşti este în continuare ocupat de "Arctic", cu un grad de notorietate spontană de 26,3%. Din rezultatele componentei calitative a aceluiaşi studiu reiese că "Arctic" este pentru consumatori varianta simplă şi accesibilă în alegerea unui frigider, avînd totodată o imagine conservatoare şi oarecum statică. Al treilea brand românesc între mărcile cu cea mai mare recunoaştere este Banca Comercială Română (BCR), ce a fost menţionat spontan de 18,7% dintre cei intervievaţi. Pe locul patru se situează Logan cu un grad de notorietate spontană de 14,2%, urmat de "Borsec" cu 13,5%, "Izvorul Minunilor" cu 11,2%, "Ursus" - 9,2%, "Romtelecom" 8,8%, "Frutti Fresh" - 8,4%, "Dero" - 7%, "Poiana" - 6,9%, "Farmec" - 6,4% şi "Carpaţi" - 6,4%.
"Consumatorul român aşteaptă mărci româneşti cu braţele deschise şi nu mai este reticent vis - a - vis de acestea. Situarea mărcilor < Dacia > şi < Arctic > pe primele locuri în topul mărcilor româneşti reprezintă de fapt o investiţie de speranţă şi încredere în capacitatea lor de a ajuta spiritul românesc să se afirme", concluzionează Adina Vlad, Client Service Director, Synovate.
Studiul High Impact Brands - din care face parte Topul Brandurilor Româneşti - a măsurat gradul de notorietate spontană a mărcilor româneşti. În cea de-a doua etapă cea cantitativă, a acestui studiu au fost realizate 700 de interviuri prin telefon asistate de computer (CATI), cu bărbaţi şi femei cu vîrsta cuprinsă între 18 şi 54 de ani, din 16 oraşe cu peste 100.000 de locuitori. Eşantionul a fost reprezentativ la nivel naţional pentru nivelul urban de peste 100.000 de locuitori. Respondenţii au fost invitaţi să nominalizeze brandurile româneşti care le vin în minte, indiferent de categoria din care acestea fac parte sau dacă le utilizează sau nu.