Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) ar putea interveni, prin pârghiile legale pe care le deţine, să solicite OMV PETROM să procedeze la majorarea capitalului social prin aport în natură cu contravaloarea terenurilor pentru care a obţinut titlul de proprietate de la Statul Român, potrivit unui document obţinut de ziarul BURSA trimis recent de Dan Paul, preşedintele Asociaţiei Brokerilor către Curtea de Conturi.
În document, Dan Paul, preşedintele Asociaţiei Brokerilor, spune: "Operaţiunea de majorare a capitalului este importantă deoarece statul a fost privat de acţiunile suplimentare la care era îndreptăţit şi, mai departe, de dividendele cuvenite din profitul obţinut până acum de către compania petrolieră. Este evident însă că procesul nu-i avantajează pe acţionarii privaţi, întrucât aportul în natură se contabilizează în contul statului român, iar toţi acţionarii actuali ai societăţii trebuie să vină cu bani la majorarea de capital, dacă vor să-şi menţină cota din capital. Acţionarul majoritar OMV riscă să îşi piardă cota de 51%, iar Fondul Proprietatea s-a grăbit deja să-şi micşoreze participaţia în cadrul OMV PETROM SA, având în vedere aşteptata majorare de capital social".
Ministerul Energiei ne-a transmis, recent, că a reiterat prin mai multe adrese solicitarea depunerii de către OMV Aktiengesellschaft Austria, în calitate de cumpărător şi acţionar majoritar, a tuturor diligenţelor necesare în vederea obţinerii tuturor certificatelor de atestare a dreptului de proprietate (CADP) aferente deţinute de Petrom OMV şi pentru care nu au fost obţinute CADP-uri, denumite în contractul de privatizare terenuri în curs de clarificare, în vederea efectuării celei de-a doua majorări de capital social OMV Petrom SA.
Ministerul Energiei ne-a precizat: "În acest sens OMV Petrom SA a derulat o serie de activităţi în vederea identificării, inventarierii tuturor terenurilor folosite şi obţinerii titlurilor de proprietate pentru cele care nu deţineau titluri. Cu toată complexitatea şi dificultăţile acţiunilor privind soluţionarea clauzei referitoare la terenurile în curs de clarificare, datorită măsurilor şi eforturilor întreprinse de către Societatea OMV Petrom SA, demersurilor întreprinse de către Ministerul Energiei şi, nu în ultimul rând, de către auditorii publici externi din cadrul Departamentului X Direcţia 1 de la Curtea de Conturi a României, până la acest moment s-a realizat finalizarea întocmirii documentaţiilor, prevăzute de legislaţia în vigoare, în vederea obţinerii Certificatelor de Atestare a Dreptului de Proprietate asupra acestor terenuri. La acest moment au fost obţinute CADP-uri pentru majoritatea terenurilor.
Conform prevederilor Legii nr. 555 din 2.12.2004 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Naţionale a Petrolului Petrom - SA Bucureşti, ulterior finalizării procesului de privatizare, majorările de capital social cu privire la terenurile în curs de clarificare se efectuează în două etape: cu privire la o suprafaţă de aproximativ 2000 (două mii) de hectare din terenurile în curs de clarificare, în termen de un an de la data finalizării; cu privire la toate celelalte terenuri în curs de clarificare, în termen de 3 luni de la data la care societatea notifică vânzătorului faptul că au fost obţinute toate certificatele de atestare a dreptului de proprietate.
Prima majorare a capitalului social al Petrom s-a finalizat la începutul anului 2006. Acţiunea celei de-a doua majorări a capitalului social va fi demarată, conform prevederilor contractuale, doar după ce au fost obţinute, de către OMV Petrom, toate CADP-urile terenurilor transferate Societăţii de către Statul român spre administrare sau folosinţă".
În adresa către Curtea de Conturi, Dan Paul susţine: "Dorim să vă supunem atenţiei majorarea de capital operată în perioada 2005 - 2006, când reprezentanţii OMV PETROM SA au procedat la majorarea capitalului social cu contravaloarea terenurilor pentru care compania obţinuse titlu de proprietate, fără însă să procedeze la evaluarea acestora, deşi Legea nr.31/1990 privind societăţile comerciale o cerea. Precizez că la acel moment 1mp de teren a fost apreciat, arbitrar, de reprezentanţii companiei la 0,5 euro/mp, această valoare fiind luată în calcul la atribuirea acţiunilor nou emise către Statul Român. Ne întrebăm cum de Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe atunci Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, prin Oficiul de Evidenţă a Valorilor Mobiliare ce a eliberat certificatul de înregistrare a acţiunilor nou emise, nu a observat lipsa raportului de evaluare a terenurilor ce au fost incluse în capitalul social şi, mai mult, cine a suportat eventuala pagubă creată Bugetului de Stat, evident în situaţia în care acele terenuri au fost subevaluate".
În 2014, OMV Petrom a primit un ultimatum de la autorităţile române privind majorarea de capital cu terenurile, iar Curtea de Conturi a transmis numeroase avertizări privind această neîndeplinire din contractul de privatizare.
La finalul anului trecut, Ministerul Energiei, condus la acea vreme de Victor Grigorescu, ne-a transmis că Petrom mai are de obţinut atestate de proprietate pe 0,78% din totalul terenurilor şi, abia când le va stăpâni 100%, va putea să facă majorarea.
În data de 3 august 2015, OMV a transmis o notificare în baza articolului 7.1.1. din Contractul de Privatizare privind o potenţială dispută ce derivă din, şi este în legătură cu majorarea de capital social menţionată, după cum reiese din prospectul ofertei prin care Fondul Proprietatea a vândut 6,4% din "Petrom". În prospect se arată: "Obiectul acestei potenţiale dispute se referă la mecanismul de implementare detaliat al majorării de capital social. Având în vedere că această dispută nu a fost soluţionată prin negocieri pe cale amiabilă, iar termenul de 180 de zile de la notificare a expirat, OMV ar putea cere iniţierea procedurilor de arbitraj împotriva Statului Român, conform Regulilor Camerei de Comerţ Internaţional, locul arbitrajului fiind Paris, Franţa".
Petrom preciza că majorarea de capital cu terenurile de la stat este încă în aşteptare şi nu poate fi făcută nicio estimare cu privire la data când aceasta va fi implementată.
Ziarul "BURSA" a scris, în august 2015, că miza este preţul cu care OMV îşi poate menţine cota de 51% din capitalul Petrom, întrucât aportul în natură se contabilizează în contul statului român. Unele surse spuneau, în luna august, că OMV este dispus să vină la majorarea capitalului "Petrom" cu 12,7 milioane de euro, conform valorii de piaţă a terenurilor, calculată la momentul derulării operaţiunii, în timp ce socotelile statului urcau suma la 50 de milioane de euro.
În 2014, Curtea de Conturi a constatat că statul nu a îndeplinit măsurile dispuse încă din 2009, cu privire la majorarea capitalului social al "OMV Petrom" cu valoarea terenurilor pe care societatea a obţinut atestat de proprietate.
1. iar discutati de mizilicuri :-)
(mesaj trimis de The Brute în data de 06.03.2017, 01:06)
draga domnule Paul,
nu ati avut prea mult timp la dispozitie din aprilie 2013 pana acum sa observati ca virgula capitalul social a fost micsorat de la 18 miliarde la 5 miliarde. Pentru cele 13 miliarde nu prea s-a vorbit, ele au fost practic doar o singura zi in atentia actionarilor si anume la Adunarea Generala a Actionarilor din aprilie 2013...Intrebati-l pe domnul Hassan sau cititi si dumneavoastra raportul de audit din 2005 si veti intelege de ce pana in anul 2009 doamna Gheorghe a publicat raportul anual contrar ordonantei 1606/2002 in RAS pentru a nu se observa adevarata valoare a companiei...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.03.2017, 06:07)
Acum se apropie alegerile la bvb si vrea sa le atraga atentia brokerilor cu "profesionalismul" sau. D PAUL nu face tranzactii in piata, el este un politruc- se mentine prin procese.
1.2. vezi, daca nu e domnul Isarescu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de The Brute în data de 06.03.2017, 06:40)
Sa poata spune ca prima de pensionare nu este conditionata de pensionare, conform CCM nu CCR, desi rapoartele anuale 2005-2015 spun clar ca se acorda la pensionare. Da o fi Curtea Constitutionala a Moldovei si nu Contractul Colectiv de Munca...
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Asp în data de 06.03.2017, 07:27)
Capitalul social nu s-a mai modificat din 2006
Despre ce reducere vorbesti?
1.4. Citeste hotararea IV la AGEA 2013 (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de The Brute în data de 06.03.2017, 11:00)
Atunci
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.03.2017, 18:05)
Poate cineva sa puna ce treaba are Dan Paul, in caliatate de Presedinte al AB, cu apararea, protejarea drepurilor statului?! In fapt, brokerii si investitorii vor fi diluati de majorarea cu aportul terenurilor. Sau poate este defect profesional?! Poate mai are un job?!
2.1. Raspuns (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Dan Paul în data de 06.03.2017, 22:05)
Asociatia Brokerilor are printre alte obiective si protectia investitorilor. Statul e si el investitor. In rest numai de bine...