Reporter: OTP Asset Management a lansat, recent, portofoliile individuale de investitii administrate discretionar. Care au fost motivele care au stat la baza deciziei?
Dan Popovici: Conform statisticilor EFAMA, în Europa, 43% din activele industriei de asset management reprezintă portofolii administrate discreţionar. Cele mai multe sunt ale clienţilor instituţionali, dar bineînţeles că există şi clienţi de retail. Pe primul loc se află Spania, unde sunt peste un milion de conturi ale persoanelor fizice cu portofolii administrate pe bază de mandat discreţionar. Valoarea activelor acestor portofolii este de peste 90 de miliarde de euro, iar în toată Europa se ridică la circa 559 de miliarde.
Pe altă parte, în România nu se face consultanţă, băncile nefind acreditate să construiască portofolii pentru clienţi. Noi credem că există persoane, de exemplu medici, avocaţi sau alte categorii profesionale, care au bani pe care doresc să-i investească, dar nu o fac din lipsă de timp. Sigur că există fondurile clasice, dar poate că unii îşi doresc mai mult. În Ungaria, portofoliile discreţionare de investiţii au mare succes, valoarea activelor administrate doar de către OTP fiind de câteva miliarde de euro. Prin urmare, credem că este un serviciu necesar şi în România.
Reporter: Ce diferenţe există între un astfel de portofoliu şi un fond de investiţii clasic, cu administrare activă?
Dan Popovici: Investiţia într-un fond clasic este de tipul "execution only", adică clientul doar îşi alege fondul. Or, în cazul portofoliilor administrate discreţionar, se trece mai întâi printr-un proces de profilare, prin care se încearcă identificarea soluţiei investiţionale ce se potriveşte fiecăruia.
O altă diferenţă este că, pentru client totul este mult mai transparent. În sensul că acesta va vedea toate tranzacţiile pe care le efectuăm în portofoliul său, în vreme ce în cazul unui fond vede doar evoluţia valorii activului. Nu în ultimul rând, există o barieră de intrare, suma minimă pentru deschiderea unui portofoliu individual administrat discreţionar fiind de 500.000 lei sau 100.000 euro.
Reporter: În ce constă procesul de profilare şi cum stabiliţi portofoliul adecvat pentru client?
Dan Popovici: Conform legislaţiei europene referitoare la mandatele portofoliilor administrate discreţionar, avem responsabilitatea să înţelegem cât mai bine profilul clientului. Pentru asta am creat un set de întrebări specifice prin care evaluăm cunoştinţele pe care le are clientul despre piaţa de capital, nevoile sale sau toleranţa la risc. După ce-i înţelegem profilul, putem să-i construim un portofoliu adecvat.
Am conceput patru profile de risc diferite, de la un profil conservator până la unul agresiv. Cel conservator nu implică investiţii în acţiuni, iar cel riscant investeşte numai în acţiuni. Plecând de la aceste patru profile, avem opt strategii diferite de investiţii - patru în lei şi patru în euro. Pentru strategiile în lei, investiţiile se vor face direct în acţiuni ale unor companii listate la Bursa de Valori Bucureşti şi în titluri de stat sau obligaţiuni corporative. În cazul strategiilor în euro, investim în acţiuni internaţionale, pe baza unei abordări top-down, expunerile fiind luate printr-un portofoliu de ETF-uri. Ideea este să avem o structură diversificată. În acest sens, avem o serie de limitări ale procedurilor, un management al riscului, măsurăm volatilitatea portofoliului şi a fiecărui instrument în parte.
Fiecare portofoliu are un benchmark adecvat politicii de investiţii a strategiei respective, a structurii claselor de active. De exemplu, pentru un portofoliu ce investeşte în acţiuni listate la Bursa de Valori Bucureşti, benchmark-ul este indicele BET. Bineînţeles că noi încercăm să administrăm portofoliul astfel încât să obţinem un randament superior indicelui.
Reporter: Ce relaţie va exista între client şi administratorul portofoliului?
Dan Popovici: Contractul pe care-l semnăm cu un client este pentru un an, care apoi se prelungeşte automat atât timp cât vrea clientul. Totuşi, noi avem o abordare a investiţiilor pe termen lung, lucru pe care-l explicăm clienţilor încă de la început. Investiţiile în instrumente financiare sunt volatile uneori, de aceea recomandăm să se considere o perioadă de peste trei-cinci ani. Bineînţeles că investitorul poate să încheie contractul în orice moment.
După cum spuneam, pentru noi este important să înţelegem foarte bine profilul de risc al clientului şi nevoile pe care le are. Dacă, de pildă, un client cu un profil de risc ridicat are nevoie de bani peste o perioadă scurtă de timp, să zicem un an, nu-i este potrivit un portofoliu care investeşte 100% în acţiuni, ci îi trebuie o soluţie cu un risc mult mai scăzut. În esenţă, asta înseamnă evaluarea adecvării portofoliului pentru client.
Reporter: Ce comisioane percepe OTP Asset Management pentru astfel de produse investiţionale?
Dan Popovici: Din punctul nostru de vedere, pentru client cel mai elegant este să aibă un singur cost. În realitate, există mai multe costuri - cele de custodie, pentru că noi folosim serviciile unei bănci custode, costuri de decontare şi costuri de tranzacţionare. Dar am decis să existe un singur comision de administrare, ce le include pe toate, din care noi plătim costurile ce apar. Nivelul comisionului este variabil în funcţie de suma investită.
În afara costului de administrare avem un comision de succes, care se aplică dacă performanţa portofoliului este superioară benchmark-ului. De exemplu, dacă randamentul unui portofoliu de acţiuni listate la Bursa de Valori Bucureşti este superior indicelui BET, încasăm un comision pentru diferenţa de performanţă. În general, comisionul de succes este de 20% din supra-performanţă. Bineînţeles, dacă randamentul portofoliului este sub cel al indicelui, nu se plăteşte plăteşte comision de succes.
Reporter: Ce paşi trebuie să parcurgă o persoană care doreşte să acceseze un astfel de portofoliu?
Dan Popovici: Cei interesaţi ne pot solicita o întalnire atât printr-un formular pe pagina de site, dedicată serviciului de Portofolii Individuale administrate discreţionar, prin funcţia de chat, prin telefon sau email. Ulterior, stabilim o întâlnire şi începem procesul de cunoaştere a clientului. În urma profilării, semnăm contractul şi începem activitatea de investiţii propriu-zisă.
Reporter: Vă mulţumesc!