Companiile chineze apelează din ce în ce mai mult la ofertele publice iniţiale (IPO) pe care le consideră drept o fereastră de oportunitate pentru a strânge miliarde de dolari de pe pieţele globale de acţiuni, în condiţiile în care sunt tot mai multe incertitudini la nivel mondial - de la pandemia de coronavirus până la tensiunile politice.
Un raport al companiei de consultanţă EY, citat de CNBC, arată că o cincime (20%) din listările globale din primele nouă luni ale acestui an, adică 180 dintre acestea, au avut loc la Bursa de Valori din Shanghai. În baza acestor cifre, Shanghai a atras cele mai multe IPO-uri în intervalul ianuarie-septembrie 2020, depăşind cele 119 oferte lansate la bursa americană Nasdaq. Alte 115 IPO-uri au avut loc la Bursa din Shenzhen şi 99 la cea din Hong Kong, ceea ce face ca la bursele din China continentală să fi avut loc 45% din IPO-urile globale, în primele trei trimestre ale anului, potrivit datelor EY.
De menţionat că Ant Group Co., societate controlată de Jack Ma, fondatorul gigantului chinez de e-commerce Alibaba Group Holding Ltd., urmează să îşi lanseze luna aceasta oferta publică iniţială mult aşteptată, prin care vrea să atragă aproape 35 de miliarde de dolari. Listarea sa duală la Bursa de Valori din Hong Kong şi la STAR Market din Shanghai va depăşi, astfel, recordul de 29,4 miliarde de dolari obţinut anul trecut de gigantul petrolier Saudi Aramco, devenind cea mai mare listare din toate timpurile.
• 23 de companii din China continentală s-au listat în SUA, în primele nouă luni din anul curent
Companiile chineze continuă să abodreze şi piaţa americană, în pofida presiunilor crescânde din partea administraţiei preşedintelui american Donald Trump în sensul reducerii legăturilor financiare cu ţara asiatică.
Compania de gestionare a averilor Lufax (Shanghai Lujiazui International Financial Asset Exchange Co.) intenţionează să se listeze la Bursa din New York cu o ofertă care ar putea atrage până la 2,36 miliarde de dolari, conform detaliilor de preţ anunţate săptămâna trecută. Acest IPO vine după ce 23 de companii din China continentală au devenit deja publice în SUA, în primele nouă luni ale acestui an, potrivit EY, care menţionează că jumătate din listările transfrontaliere din SUA sunt de provenienţă chineză.
• Winston Ma, fost director al China Investment Corporation: "Volumul mare al IPO-urilor reprezintă o fugă de incertitudine"
"Volumul mare al IPO-urilor din ultimele luni reprezintă o fugă de incertitudine", spune Winston Ma, fost director general şi şef pentru America de Nord al fondului suveran de investiţii China Investment Corporation (CIC), referindu-se la efectele pandemiei de Covid-19, la evoluţia economiei globale şi a pieţelor de capital, precum şi la riscurile politice.
Ma susţine că societăţile din întreaga lume aşteaptă alegerile prezidenţiale din SUA, programate să aibă loc săptămâna viitoare, întrucât acestea vor avea implicaţii pentru afacerile internaţionale.
"Companiile chineze sunt încă dornice să se listeze pe piaţa SUA, date fiind dimensiunea şi statutul lor global", a declarat Winston Ma pentru CNBC, adăugând: "Dar, cu cât firmele aşteaptă o perioadă mai lungă să devină publice, cu atât creşte riscul să fie plasate pe o listă neagră din SUA care sperie investitorii instituţionali şi băncile de investiţii ce conduc procesul global de IPO". Winston Ma mai spune: "Nicio companie chineză, în special startup-urile tehnologice, nu poate spune cu certitudine că este cruţată în acest război digital SUA-China".
• Beijing-ul sprijină IPO-urile de pe piaţa locală
De cealaltă parte în tendinţa de creştere a IPO-urilor chineze sunt noile reglementări de la Beijing, care facilitează listarea companiilor: un sistem bazat pe înregistrare, mai degrabă decât unul supus aprobării autorităţilor de reglementare, conform sursei.
După cifrele EY, peste 290 de companii s-au listat pe pieţele din Shanghai şi Shenzhen în acest an, depăşind deja cele 200 de oferte publice iniţiale lansate pe parcursul întregului an trecut.
"Din cauza pandemiei de Covid-19, guvernul chinez doreşte să susţină redresarea economică, iar piaţa de capital este o modalitate prin care companiile pot strânge fonduri fără sprijinul direct din partea statului", declară Terence Ho, lider EY pentru IPO-uri în China continentală, menţionând: "Piaţa de capital continentală a fost în general mai puţin volatilă în acest an decât alte pieţe importante, ceea ce a ajutat listările".
În plus, guvernul chinez încurajează companiile locale să se listeze pe continent sau la Hong Kong, nu în străinătate. Companiile de tehnologie JD.com şi NetEase, listate în SUA, se numără printre cele care au lansat oferte secundare în Hong Kong anul acesta.
Sursa menţioenază că investitorii străini sunt din ce în ce mai interesaţi de China, ţară despre care Fondul Monetar Internaţional (FMI) spune că va fi, probabil, singura economie majoră care va creşte în acest an, în timp ce restul lumii va scădea.
• China Renaissance: "Fondurile străine deţineau, în iunie, aproape 8% din acţiunile A disponibile la tranzacţionare în China continentală"
O analiză China Renaissance lansată la începutul acestei luni arată că, în iunie, fondurile străine deţineau aproape 8% din acţiunile A disponibile la tranzacţionare în China continentală, faţă de aproximativ 2% în urmă cu cinci ani. Acţiunile A sunt titluri denominate în yuani ale companiilor chineze cotate la bursele din Shanghai şi Shenzhen.
"Alocarea fondurilor globale în China nu este încă proporţională cu dimensiunea economică a ţării şi cu capitalizarea de piaţă a acţiunilor chineze", potrivit China Renaissance, care menţionează: "Acest lucru ar trebui să ducă la o cerere continuă de alocare a activelor în acţiuni chineze, pe termen lung".
• Preţul IPO Ant Group: 10,32 dolari/titlu la Hong Kong şi 10,26 dolari la Shanghai
Ant Group Co. a stabilit, săptămâna aceasta, preţul pentru IPO-ul său: 68,8 yuani (10,26 dolari) pe titlu pentru listarea la Star Market Shanghai şi 80 de dolari HK (10,32 dolari SUA) pentru cea de la Hong Kong Stock Exchange.
Astfel, compania are în plan să atragă 34,4 miliarde de dolari, evaluând gigantul fintech la 310 miliarde de dolari.
Ant urmează să vândă 1,67 miliarde de acţiuni la Bursa din Shanghai şi un nivel similar la Hong Kong, adică un total de 11% din capitalul social al companiei.
De IPO-ul de la Shanghai se ocupă China International Capital Corp. (CICC) şi CSC Financial Co., iar de oferta care va avea loc la Hong Kong - CICC, Citigroup Inc., JPMorgan Chase & Co. şi Morgan Stanley.
Alibaba Group Holding a decis să subscrie peste o cincime din IPO-ul Ant Group, mai precis 730 de milioane din cele aproape 1,67 miliarde de titluri de clasă A care vor fi listate la Shanghai.
Ant Group este compania care domină sectorul plăţilor mobile din China, oferind împrumuturi, operaţiuni de plăţi, asigurări şi servicii de gestionare a activelor prin intermediul aplicaţiilor mobile. Cunoscut în trecut ca Ant Financial, grupul financiar a crescut substanţial în baza platformei de plăţi Alipay, unul dintre cele două servicii majore de profil din China, care are 1,3 miliarde de utilizatori la nivel mondial. De-a lungul anilor, Ant Group şi-a extins baza de clienţi ca să-şi majoreze veniturile şi profiturile.
Aplicaţia Alipay avea 731 de milioane de utilizatori activi lunar al finele lunii septembrie, conform documentelor depuse de Ant la autoritatea de reglementare. Platforma a gestionat plăţi de 118 trilioane de yuani (17,7 trilioane de dolari) în cele 12 luni încheiate în iunie.
În primele nouă luni din 2020, Ant a obţinut un profit brut de 69,5 miliarde de yuani (10,4 miliarde de dolari), în creştere cu 74,3% faţă de intervalul similar din 2019. Vânzările companiei au sporit cu circa 43% în aceeaşi perioadă, la 118,2 miliarde de yuani (17,7 miliarde de dolari).
Compania chineză vrea să folosească banii obţinuţi din IPO pentru expansiunea serviciului său de plăţi peste hotare şi să-şi consolideze capacităţile de cercetare şi dezvoltare, potrivit prospectului de listare.