Escrocheriile online reprezintă o ameninţare în creştere şi au generat, în 2022, pierderi de peste 1 trilion de dolari, potrivit GASA (Global Anti-Scam Alliance & ScamAdviser, raportul Global State of Scams). Datele Revolut arată că acest fenomen a continuat să crească anul trecut, pe măsură ce tipologia fraudelor s-a modificat, pe fondul intensificării tehnicilor frauduloase care vizează extragerea de detalii sensibile ale contului şi informaţii personale pentru a obţine câştiguri financiare. Infractorii financiari au continuat să facă apel la tactici sofisticate, cum ar fi site-uri web înşelătoare, lanţuri de plăţi în cascadă şi atacuri de inginerie socială pentru a păcăli victimele, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit comunicatului, pentru a combate aceste ameninţări, Revolut a abordat într-un mod proactiv prevenirea fraudelor şi a implementat noi funcţionalităţi de securitate, incluzând metode precum autentificarea biometrică sau alertele pe fluxul de plată şi a acordat prioritate educării clienţilor. Anul trecut, Revolut a introdus în aplicaţie un modul de educaţie antifraudă, punând la dispoziţia clienţilor informaţii utile pentru a se proteja de escrocheriile din mediul digital.
În 2023, sistemele Revolut de detectare a fraudelor, bazate pe machine learning şi inteligenţă artificială, au reuşit să prevină fraude care ar fi produs clienţilor pagube de 475 de milioane de lire sterline, potrivit datelor interne analizate de companie pe toate pieţele unde derulează operaţiuni, inclusiv România.
Fraudă neautorizată vs. Fraudă autorizată
Revolut face distincţia între fraudele neautorizate, prin care infractorii reuşesc să aibă acces la conturile şi datele unui client fără ştiinţa şi fără permisiunea victimelor, faţă de fraudele cu autorizare (scam-uri), care se referă la practici înşelătoare prin care victimele sunt convinse de escroci să facă transferuri sau plăţi.
Potrivit datelor disponibile, ingineriile sociale continuă să fie principalul mecanism pentru ambele tipuri de fraude, dar mai ales pentru cele autorizate. Deşi 62% dintre utilizatorii Revolut care au suferit pierderi financiare în 2023 au fost vizaţi de fraude neautorizate, suma medie pierdută/ victimă a fost de 110 lire sterline, faţă de o sumă medie de 1.400 lire sterline/ utilizator, în cazul fraudelor autorizate, arată datele analizate de fintech-ul global, se arată în comunicat.
"Protejarea clienţilor noştri de ameninţarea în creştere a escrocheriilor, la nivel global, este esenţială pentru Revolut. Datele noastre exclusive fac lumină asupra peisajului în evoluţie al fraudei şi sunt un punct de plecare util pentru a informa utilizatorii şi a pune la dispoziţia lor cunoştinţele de care au nevoie pentru a rămâne vigilenţi. Cu sistemele noastre avansate de detectare a fraudelor şi angajamentul faţă de inovaţie, dăm putere clienţilor noştri să-şi protejeze finanţele şi să navigheze în lumea digitală cu încredere", a declarat Woody Malouf, Head of Financial Crime la Revolut.
Tendinţe privind fraudele neautorizate
Fraudele cu carduri reprezintă 98% din totalul cazurilor de fraudă, printre tacticile cele mai comune aflându-se atacurile de tip phishing. Utilizarea cardurilor de unică folosinţă, puse la dispoziţia clienţilor direct în aplicaţia Revolut, a oferit o protecţie superioară deoarece acestea reduc semnificativ rata de fraudă comparativ cu cardurile tradiţionale.
Furtul fizic - deşi doar 1% dintre victime au fost ţinta unor astfel de situaţii, 39% dintre toate fraudele neautorizate semnalate de clienţii Revolut s-au încadrat în această categorie de ameninţări. În zilele noastre, escrocii operează în reţele infracţionale structurate, având capacitatea să urmărească modul în care oamenii îşi folosesc telefoanele şi intră în posesia codurilor de acces, cu tehnici atent pregătite. Pentru a reduce acest risc, este important ca utilizatorii să fie mereu vigilenţi la ceea ce se află în jurul lor atunci când utilizează un cod PIN şi să nu stocheze date de conectare pe telefon.
Tendinţe privind fraudele autorizate
Scamurile cu oportunităţi de angajare (job scam) au crescut cu peste 1.200% în 2023, ţintind mai ales tinerii aflaţi în căutarea de locuri de muncă.
Scamurile cu investiţii au crescut cu 142% anul trecut în Europa. Majoritatea acestora au avut ca mecanism oferirea de Bitcoin sau criptomonede.
Scamurile cu achiziţii rămân forma de fraudă cel mai des întâlnită în toate pieţele, reprezentând 63% din totalul scamurilor raportate în 2023, dar cu mai puţin de 15% din valoarea totală a pierderilor suferite de utilizatori.
Recomandări de la Revolut pentru a evita scamurile:
Faceţi cumpărături numai de la comercianţi recunoscuţi, de renume - verificaţi întotdeauna review-urile lăsate de clienţi. Comercianţii de încredere au, în general, review-uri pozitive.
Puneţi întrebări - Fiţi atenţi dacă vânzătorul evită să vă dea informaţii complete sau vă presează să plătiţi imediat. Insistaţi să verificaţi în persoană produsele de valoare însemnată sau, prin intermediul unui apel video, solicitaţi toate documentele importante pentru a verifica dacă vânzătorul este cu adevărat proprietarul bunurilor propuse spre vânzare.
Alegeţi un mod sigur de plată, cum ar fi cardurile de unică folosinţă de la Revolut - sau un card de debit/ credit bancar. Uneori, escrocii vă pot cere să plătiţi prin transfer bancar în loc de plata cu cardul. Transferurile sunt greu de urmărit şi, în caz de înşelătorie, posibilităţile de recuperare a banilor sunt limitate.
Nu ignoraţi niciodată avertismentele din aplicaţie, mai ales dacă vânzătorul vă împinge să faceţi plata rapid.
Verificaţi autenticitatea site-ului web - introduceţi adresa acestuia în browserul dvs. web. Nu urmaţi linkurile din e-mailurile sau textele nesolicitate. Odată ce accesaţi site-ul web, verificaţi dacă arată ca unul profesional, legitim. Culorile, logo-ul sau aspectul care nu arată corect pot fi un indiciu că site-ul este fals.
Date locale pentru România
În 2023, pierderile provocate de fraudele autorizate au fost de 16 ori mai mari decât în cazul fraudelor neautorizate, printre utilizatorii din România, cu o medie de 619 lire sterline în medie per caz, faţă de 34 lire sterline per caz, pentru fraudele neautorizate.
După numărul de cazuri înregistrate, forma cel mai des întâlnită de fraude autorizate a fost cea a scamurilor de achiziţii (48%, în medie 244 de lire sterline per caz), dar tactica ce a condus la cea mai mare pierdere financiară medie per caz a fost cea a fraudelor de investiţii 1.041 lire sterline, în medie (22% din numărul total de cazuri de fraudă cu autorizare). Deseori, prin scamurile de investiţii, escrocii pun presiune pe victime şi le presează să trimită bani în conturile lor, oferind câştiguri greu de crezut. De aceea, înainte de a apăsa pe orice link sau de a trimite bani unui străin, e bine ca utilizatorii să-şi ia un timp de gândire şi să se întrebe în ce măsură respectiva ofertă ar putea fi o capcană, se precizează în comunicat.
Următoarea modalitate prin care utilizatorii au fost atraşi în capcane, în 2023, au reprezentat-o scamurile cu impersonare, care au condus la pierderi medii de 646 de lire sterline per caz (3% din numărul total al cazurilor). Scamurile cu oportunităţi de angajare au determinat pierderi medii per caz de 640 de lire sterline, afectând 19% din numărul total al victimelor, anul trecut.