Împărţirea inechitabilă a banilor pentru drumuri, prin care sînt avantajate anumite judeţe în defavoarea altora, este una din cauzele identificate de Societatea Academică Română (SAR), care a dus la criza sistemului finanţării drumurilor publice. Chiar atunci cînd exis-tă fonduri, alocarea lor nu se face conform criteriilor pre-vă-zute de lege, ci în funcţie de "legăturile speciale" pe care noua aristocraţie locală le-a stabilit cu Capitala. Raportul publicat de către SAR mai relevă, în premieră, că, şi la capitolul finanţărilor pentru drumuri, judeţele în care domnesc baronii locali au fost net avantajate. Dumitru Sechelariu, Bebe Ivanovici, Nicolae Mischie şi Marian Oprişan au reuşit să atragă, în 2002, circa 20% din totalul fondurilor destinate celor 41 de judeţe pentru lucrări în domeniul drumurilor, respectiv 360 miliarde de lei. Judeţul Bacău, care a dat ministerului transporturilor pe Sergiu Sechelariu, secretarul de stat responsabil cu infrastructura rutieră a ţării, a tras o sumă record chiar şi comparativ cu judeţele baronilor Opri-şan sau Mischie. 146,9 miliarde de lei a consumat Bacăul în 2002, faţă de circa 70 miliarde lei cîte au ajuns în judeţele lui Bebe Ivanovici (Ilfov), Marian Oprişan (Vrancea) şi Nicolae Mischie (Gorj). De altfel, primarul Bacăului a fost şi cel mai vrednic dintre primarii ţării. În 2002, Dumitru Sechelariu a reuşit să obţină de la bugetul central 40 miliarde de lei pentru infrastructura stradală din oraşul Bacău.
Raportul SAR susţine că, pînă în anul 2003, a existat un Fond Special al Drumurilor, din care 65% era folosit de către Adminis-traţia Naţională a Drumurilor pentru lucrări pe drumuri naţionale, iar 35% se distribuia consiliilor judeţene. Ideea era, conform legii, că acest 35% se împarte judeţelor pe baza a trei criterii: lungimea reţelei de drumuri, starea lor tehnică şi traficul.
În realitate, împărţirea fondurilor n-a respectat aceste criterii. Cum anume s-a făcut de fapt distribuţia nu putem şti cu siguranţă, putem face doar supoziţii. Raportul SAR susţine că nici lungimea sau starea reţelei, nici intensitatea traficului, nici sărăcia unui judeţ (adică nevoia de ajutor) n-au contat. Începînd din 2003, Fondul Special a fost desfiinţat, fiind contopit în bugetul general, deci de acum este şi mai dificil de urmărit cum şi încotro merg resursele. Însă e greu de crezut că practica instituită s-a schimbat, observă raportul SAR.
Acest mod imprevizibil şi dis-creţionar de a împărţi banii, care nu creează stimulente la nivel local pentru a face eforturi de cofinanţare şi strategii proprii-multi-anuale, încurajează pe cei din teritoriu să dezvolte "legături speciale" la centru pentru a ieşi în avantaj în detrimentul altora.