De ce vrea senatorul Daniel Zamfir să dinamiteze cu trei fraze o construcţie juridică pe care legiuitorii romani au ridicat-o în trei secole (3)

ADRIAN VASILESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 22 decembrie 2017

De ce vrea senatorul Daniel Zamfir să dinamiteze cu trei fraze o construcţie juridică pe care legiuitorii romani au ridicat-o în trei secole (3)

De ce cred că soluţiile juridice propuse de senatorul Daniel Zamfir nu sunt oportune? Fiindcă pot să ajungă sub impactul efectului de hazard moral. În sensul că, sprijinindu-i pe debitorii care nu pot să plătească, pot beneficia de efectele legii şi cei care nu vor să plătească. Se ajunge astfel la hazard moral. Ce pot gândi, deci, debitorii care plătesc "la zi"? Mă refer la cei care, datorită statutului lor social obţinut prin muncă, au avut acces la un nou stil de viaţă, de fapt la o casă cumpărată cu credit, de la "piaţa caselor", fără să repete experienţa părinţiilor lor, care au plecat de la lingură şi au aşteptat zeci de ani până să-şi vadă gata "casa familiei". Nu cumva, ca efect al riscului moral, ar simţi o amară dezamăgire? Şi nu cumva riscul moral s-ar extinde la toţi debitorii - acum în mare majoritate buni platnici? Aşadar, o lege menită să facă protecţie socială, dar ignorând tocmai protecţia socială, ar putea stimula pericolul schimbării direcţiei de acţiune. Şi la incitare la neplată chiar. Producând astfel dezechilibru pe piaţa creditelor.

Debitorii sunt cei dintâi protejaţi

Creditul e un contract între două părţi: una împrumută, alta se împrumută. Importante fiind interesele ambelor părţi.

E clar care sunt grijile părţii care se împrumută: să plătească ratele, lună de lună. Societatea beneficiind de două ori: o dată, apar stocuri de case noi sau sunt vândute mai multe bunuri de consum; a doua oară, cei care şi-au luat case sau alte bunuri pe credit având o grijă mărită să nu-şi piardă slujba. Fiindcă dacă îşi pierd slujba îşi pierd bunurile. Ceea ce înseamnă că vom avea mai multă muncă şi mai multă performanţă.

Criza a schimbat, în cele mai multe cazuri, tabloul creditelor ipotecare.

Dacă au fost ipotecate locuinţe, inevitabil preţurile lor actuale, de piaţă, sunt cu mult mai mici decât preţurile de dinainte de criză, când au avut loc tranzacţiile. Astăzi, este posibil ca preţul casei să se fi redus la jumătate sau mai mult, în timp ce creditul - în mod firesc - nu a suferit nicio modificare. Din suma contractată, debitorului i se scade lună de lună cât a achitat. Dar nu sunt puţine cazurile în care cei care au luat împrumuturi înainte de criză au de plătit acum o sumă mai mare decât valoarea actuală a imobilului ipotecat. Consecinţa? O parte din credit nu se mai recuperează. În timp ce în contul băncii se înregistrează un risc de pierdere. Obligatoriu, acest risc urmează să fie contracarat cu un surplus de capital.

Aşa cere legea. În acest caz, un act normativ sub titulatura de "Regulamentul nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului Uniunii Europene. Un document de însemnătate cardinală, întemeiat pe Tratatul Uniunii Europene şi pe alte acte normative, pe Declaraţia G20 din aprilie 2009, pe avize ale BCE, ale Comitetului Economic şi Social European şi pe alte norme de prim rang. Regulamentul privind (atenţie!) amortizoarele de risc sistemic şi măsurile pe care statele Uniunii Europene sunt obligate să le adopte pentru a apăra băncile şi, mai cu seamă, capitalul bancar de riscuri. Toate dispoziţiile conţinute în cele 337 de pagini se aplică obligatoriu în toate statele, fără ca acest regulament să fie transpus în legi interne.

Potrivit prevederilor şi calculelor impuse de regulament, este improbabil ca debitorul să-şi poată acoperi întreaga valoare a creditului prin contrapartida imobilului ipotecat. Şi atunci, care e soluţia? Pentru acele credite a căror valoare e mai mare decât valoarea imobilului ipotecat se conturează un risc de creditare.

Directiva Europeană nr. 17/2014, care se adresează tuturor celor (încă) 28 de state ale Uniunii Europene, impune o cerinţă de maximă stringenţă. Şi anume: implicarea moralei, lângă drept, în piaţa creditelor. E deci nevoie de un pachet de legi. Fiind o cerinţă stringentă a Directivei, şi nicidecum un moft, ca România să dobândească repede un pachet de legi prin care toţi consumatorii de servicii financiare să fie protejaţi. Un pachet, nu câteva articole.

Revine, în documentul european, ca un laitmotiv, cuvântul rezonabil. Un cuvânt-cheie al Directivei 17/2014. Venind să sublinieze că statele membre, prin acte normative complexe, au obligaţia să imprime în întregul sistem bancar - ca expresie a implicării judecăţilor morale şi piaţa creditelor - o atitudine sănătoasă, raţională, cumpănită.

Ca izvor de drept, "Directiva Europeană 2014/17/UE" are în vedere echilibrul balanţei creditori-debitori-depunători. Şi, în ultimă instanţă, creditarea însăşi. NU e deloc simplu să aduci doritul echilibru în raporturile dintre bănci şi cei care au luat împrumuturi garantate cu un "pachet" de bunuri imobiliare, între care şi o casă. Cred aşadar că, în continuare, statul va fi nevoit să intervină - în litera şi spiritul Directivei 17/2014 a UE - cu un pachetul de legi bine gândite, care să reorganizeze piaţa serviciilor financiare, dacă va dori să nu avem parte de o perturbare a creditului, ca factor relevant de bunăstare.

Dar pe creditor cine îl protejează?

Este nevoie de judecată sănătoasă şi de acţiuni pe termen lung. Şi, mai cu seamă, este nevoie de un pachet de legi înţelepte, care să nu fie împilate de o teologia exclusivistă, dar care să fie extrem de riguroase. Şi mai avem nevoie de un respect deosebit faţă de drept. Pentru că numai puterea dreptului şi obişnuinţa de a-i respecta întocmai regulile, în litera şi spiritul lor, îi pot da societăţii tăria să fie la înălţimea cerinţelor contractului social propriu veacului XXI.

De la ce porneşte această judecată? De la adevărul că griji mari are şi partea care împrumută. Mai întâi, e nevoie să aibă ce să împrumute. Să fie finanţată, pentru ca mai departe să poată finanţa. Apoi, i se cere să fie cu ochii în patru în selectarea clientelei. Ca să nu-şi piardă banii acordând credite unor persoane ori unor familii care ar putea deveni la un moment dat insolvabile. Şi, în egală măsură, să nu dea bani unor visători, unor persoane cu viitor profesional incert, care ar putea cândva să-şi piardă sursa de venit şi, în consecinţă, să-şi piardă bunurile cumpărate pe datorie ori chiar casa.

Aici se impune o explicaţie. "Cerinţa de capital", indicator de maximă importanţă în complexul deciziilor de prudenţă bancară, nu este măsurată la voia întâmplării. Indicatorul exprimă rezultatul unui calcul, care nu poate fi făcut decât aşa cum cere expres Regulamentul European 575/2013, la care m-am referit deja. Aşadar, "cerinţa de capital" este calculată potrivit unor reguli stricte şi reprezintă un reper: nivelul efectiv la care raportăm capitalul unei bănci.

Prin urmare, "capitalul unei bănci urcă sau scade nu faţă de însăşi valoarea pe care o are în sine, ci faţă de acest reper: "cerinţa de capital". Reper care reprezintă expresia valorică a tuturor riscurilor cuantificabile - de creditare, de piaţă, operaţionale -, în calea cărora i se cere băncii să ridice un stăvilar.

Se impune, aici, o adnotare legată de noţiunea de risc. Astăzi, nici ţările, nici guvernele, nici firmele, nici gospodăriile populaţiei şi, înainte de toate, nici băncile nu mai pot fi în siguranţă fără să aibă o percepere reală a tabloului riscurilor ce le-ar putea lovi, la un moment dat, şi fără să proiecteze şi să ridice sisteme de apărare eficiente. Iar băncile, pretutindeni în lume, sunt supuse celor mai dure şi sofisticate reglementări, motivul fiind acela că sunt instituţii care fac intermedieri financiare cu banii firmelor şi ai populaţiei.

În România, bunăoară, din rândurile populaţiei, zece milioane de persoane îşi ţin banii în bănci, având cincisprezece milioane de conturi bancare. Întreaga creditare este acum susţinută de bănci cu bani din economisirea internă. Iar aceşti bani, reprezentând agoniseala unei mase critice a populaţiei ţării, nu pot fi lăsaţi la întâmplare în bătaia riscurilor de tot felul. Este obligatoriu să ne raportăm la un tablou al riscurilor - şi Banca Naţională face acest tablou folosind evaluări multidisciplinare: calcule ale probabilităţilor, modelări bazate pe analize macroeconomice, statistice, sociologice, psihologice, istorice.

În general, este analizată realitatea în care băncile îşi desfăşoară în acest moment activitatea, sunt identificate şi clasificate riscurile posibile, este calculată forţa cu care ar putea fi lovite anumite bănci sau întregul sistem. Şi, mai presus de toate, sunt proiectate sistemele de contracarare a riscurilor de toate felurile, cu deosebire cele asociate activelor bancare. În această categorie ( de active bancare) fiind incluse creditele date de bănci, care la noi, în prezent, deţin în jur de 60 la sută din total; plasamentele în titluri de stat, la Banca Naţională, în alte bănci; banii din casierii; clădirile care asigură funcţionarea băncii; tezaurul, cu sisteme sofisticate de siguranţă; reţelele informatice etc., etc. E nevoie, stăvilarelor ridicate de bănci în calea riscurilor. Experienţa dovedind că riscurile de creditare fiind cele mai periculoase.

*

Pretutindeni, în lumea de astăzi, piaţa creditelor este ocrotită. Iar când lucrurile o iau razna, cum s-a întâmplat în criza izbucnită în 2008, intervin statele. Care îndreaptă lucrurile când intervin cu legi înţelepte sau ...agravează stricăciunile când aplică legi nepotrivite. Legi în dezacord cu ordinea de drept şi cu legităţile economice.

Desigur, în această zonă dominată de pragmatism, care este protecţia consumatorilor de servicii financiare în relaţiile cu instituţiile de credit, îşi fac loc şi mesaje emoţionale. Dar realitatea a impus ca intervenţiile în materie să se facă respectând norme de drept. Şi principii de drept.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. In ce hal minte acest individ... Este ca posirca de Dragasani: cu cat trece timpul, cu atat este mai acru si il digeri mai greu...

    1. Domnul Vasilescu face un lucru mult mai periculos , acela de a ELUDA esenta pachetului legislative BASEL III.Regulamentul 575 din 2013 este insotit de directiva 36 din 2013, care este implementata in legislatia romanesc. Unde se mentioneaza in articol? Ni se povesteste in articol de aceasta faimoasa directiva 17 din 2014. Sa ne arate domnul consilier unde in Europa se aduce in discutie in contractul BASELU III ;-) aceasta faimoasa directiva 17 in defavoarea nr.36 din 2013. Si ca metoda der invaluire sa fie complete nu se mentioneaza deloc faptul ca Riscul der Credit poate fi calculatorului prin doua metode: Standard si Internal Rating Modelll Approach. Ester cunoscut oare cititorilor Bursa ca BNR nu are in anul 2017 un Model de calcul intern pe care sa-l fi aprobat pentru ca BCR sa- l utilize si astfel in concernul Erste Romania este singura tara din Uniunea Europeana unde se folosesc metoda KSA Kreditrisikostandardansatz in defavoarea IRMA Internal Rating Modell Approach, fiindca astfel nevoie de o cerinta mai mare de capital. Cum poti sa reduci cel mai simply aceasta cerinta este cunoscut Domnului Consiliul si anume prin amortizarea componentei de active numita GOODWILL.insa cum poti face acest lucru cand la nivel macroeconomic ai crestere de 2,5 la 100 ca in 2011.Simplu , mutand sediul institutiei financiare in afara UE cum ar fi Moldova.Astfel ca baietii destepti am amortizat intregul Goodwill si alte active imateriale. Cea mai valoroasa realizare este insa evolutia capitalu propriu care scadea cu 5,5 miliarde EUR ca rezerva de capital KAPITALRÜCKLAGE, adica bani de la actionarii, si creates cu 5,5 miliarde la rezerva de profit GEWINNRÜCKLAGE, adica bani obtinuti din castigul institutiei financiare. Declaratia catre Reuters din 2014, de ziua Comandantului I potrivit careia prin dizolvarea societatilor EGB Ceps Holding si EGB Ceps Beteiligungen nu va avea consecinte asupra rezultatelor financiare este un BOOLSHEET , ca sa ma exprim politicos. Poate de Craciun o sa ne faceti un cadou si o sa va lasati timp der gandire pentru a aproba pe domnul Michael Persil Ariel Beitz in funcia der Chief Risk Officer al BCR Chisinau, Moldawien

      In continuarea mesajului tau se impun si cateva adaugiri.

      Nen-tu Vasilescu nu stie cum este cu riscul. Este simplu. Ori nu faci activitatea aceea riscanta, ori te asiguri. 

      Tot musteriul nostru cu tricou manipuleaza: Titlu executoriu nu primeste orice SRL. Dar cum astia de la BNR se dau scule cu tot felul de reglementari, cea mai importanta si cea mai restrictiva este "uitata". Chiar au degradat reglementarea, mutand din lege in regulament BNR prevederile legate de riscuri. 

      Purtatorul de tricou "uita" faptul ca nu poti cere comisioane in calitate de SRL decat daca te-a autorizat institutia numita BNR. 

      Tot tricou-man uita ca SRL-ul neautorizat nu poate cere mai mult decat dobanda legala si, in caz ca intarzii, dobanda legala penalizatoare. El centreaza, el da cu capul, el rateaza. Fratica, og13 este de baza pentru neica nimeni SRL. 

      Pentru restul (autorizatii) functioneaza OUG 99/2006 + OG 13/2011. 

      Dar asa este cand porti tricou, nu te acopera pe toata mana, dardai...

      The Brute, am remarcat si eu ca astia de la BNR "au uitat" sa publice modelul standard, cam de prin 2007. 

      avem nevoie de personal specializat pentru evaluare risc strategic . Precis stiti ca BNR ca a fost prima banca la care s-a implementat programul de raportare prudential's si care datorita acestor lacune pe care le descrieti este un bin candidate pentru a fi imbunatatit. Cu stima, va urez un Craciun Fericit

      Va multumesc frumos pentru oferta. Suna foarte interesant.

      Dar mai este mult pana departe. Desi nativ "miros" slabiciunile, simturile mele nu sunt antrenate pentru o asemenea munca, mai ales pentru evaluarea de riscuri. Asta nu inseamna ca nu sunt dispus sa studiez mai mult si sa evoluez. 

      Daca doriti sa discutam, ma gasiti si pe facebook sau pe e-mail. Cei din redactie va pot da adresa mea. 

      Ganduri bune si multa sanatate. Sarbatori linistite si Craciun Tihnit! 

      Si purtatorului de tricou, de asemenea, ca noua nu ne lipseste omenia! 

      Craciun Fericit si celor care ne-au permis comunicarea, intregii redactii Bursa!

    Si de la hazard moral la "risc sistemic" e doar un pas, nu-i asa?

    Pretutindeni, în lumea de astăzi, piaţa creditelor este ocrotită. Iar când lucrurile o iau razna, cum s-a întâmplat în criza izbucnită în 2008, intervin statele. Care îndreaptă lucrurile când intervin cu legi înţelepte sau ...agravează stricăciunile când aplică legi nepotrivite. Legi în dezacord cu ordinea de drept şi cu legităţile economice

    Încă odată paragraful de sus ne prezintă ceea ce se întâmplă nu ceea ce ar trebui sa se intample. Creșterea preturilor pe imobiliară este susținută și dorita de creditori in strânsă relatie cu dezvoltatorii. Creșterea artificială si ne-sistemul economic ă prețurilor si mărirea duratei de creditare ne-au dus la bila imobiliară din 2008. Băncile continuă acest joc riscant si periculos pentru ca stiu ca, autoritățile vor interveni pentru salvarea lor.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb