OMV Petrom Aviation este în mijlocul unui scandal, legat de contractul colectiv de muncă, care a fost semnat cu Sindicatul Naţional Petrom, în condiţiile în care societatea mai are încă un sindicat reprezentativ Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România.
Cele două sindicate se contestă reciproc, iar, în aceste condiţii, Inspecţia Muncii şi Inspectoratul Teritorial de Muncă Ilfov (ITM Ilfov) susţin că nu pot înregistra contractul colectiv de muncă, până când instanţa nu stabileşte care este sindicatul reprezentativ, din cauză că o societate nu poate avea două sindicate reprezentative simultan.
Viorel Popescu, preşedintele Sindicatului Operatorilor de Handling Aeronautic din România, acuză compania OMV Petrom Aviation SA, că nu a negociat contractele individuale de muncă cu angajaţii săi, în vederea transferului contribuţiilor sociale de la angajator la angajat, şi nici contractul colectiv de muncă, deşi acesta nu mai este valabil din ultima zi a anului trecut.
În replică, oficialii OMV Petrom Aviation, ne-au transmis că, în decembrie 2017, compania a negociat şi a încheiat un nou contract colectiv de muncă, cu Sindicatul Naţional Petrom (SNP), sindicat constituit la nivelul societăţii şi reprezentativ, conform documentelor transmise anterior iniţierii negocierii colective şi analizei din punct de vedere juridic.
Reprezentanţii Inspecţiei Muncii şi ai Inspectoratului Teritorial de Muncă Ilfov (ITM Ilfov) ne-au precizat că, la nivelul societăţii OMV Petrom Aviation SA, în perioada decembrie 2017-ianuarie 2018, perioada depunerii spre înregistrare a contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate, erau două sindicate legal constituite şi reprezentative, cu hotărâri de reprezentativitate, pronunţate de instanţele judecătoreşti: Sindicatul Naţional Petrom şi Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România şi ambele sindicate au contestat în instanţă reprezentativitatea celuilalt.
Întrucât existenţa simultană a două sindicate reprezentative în aceeaşi unitate nu este practic posibilă, instanţele de judecată urmează să stabilească care dintre cele două sindicate îndeplineşte condiţiile de reprezentativitate, mai notează documentul transmis de către autorităţi.
• Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România: "OMV Petrom Aviation, sprijinit de instituţiile statului, a generat o situaţie gravă la nivelul unităţii"
Viorel Popescu arată, în sesizarea transmisă: "Angajatorul (n.r. OMV Petrom Aviation), sprijinit de instituţiile statului, a generat o situaţie gravă la nivelul unităţii OMV Petrom Aviation S.A. (...) La data de 31.12.2017 a expirat contractul colectiv de muncă, iar nici până în prezent nu a fost negociat, unitatea funcţionând ilegal, prin încălcarea prevederilor art. 129 alin (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011. (...) Tot în legea sus menţionată, la art. 129 alin (2) şi (3) se menţionează că iniţiativa declanşării negocierilor aparţine angajatorului respectiv, cu cel puţin 45 zile calendaristice înaintea expirării contractului existent.
Ţinând cont că la data de 17.11.2017 s-a intrat sub incidenţa celor 45 de zile, sindicatul pe care îl reprezint avea dreptul să iniţieze declanşarea negocierilor contractului de muncă conform art. 129 alin (4).
La data de 20.11.2017, am notificat angajatorul cu privire la declanşarea negocierilor. În urma acestei adrese de iniţiere, angajatorul avea termen imperativ de zece zile calendaristice pentru a începe negocierile. În baza art. 130 alin (1), angajatorul era obligat în cinci zile calendaristice de la data declanşării procedurilor de negociere - prevăzute de art. 129. alin (4) - să convoace toate părţile îndreptăţite în vederea negocierii contractului colectiv de muncă.
În urma expirării termenului prevăzut la art. 130 alin (1) am sesizat Inspectoratul Teritorial de Muncă Ilfov (inspectorat la care OMV Petrom Aviation S.A. este arondat) cu privire la încălcarea prevederilor legale de către angajator depunând adresa înregistrată sub nr. 17298 din 28.11.2017 la Inspectoratul Teritorial de Muncă Ilfov.
Sindicatul pe care îl reprezint este afiliat la Federaţia Sindicatelor Libere Independente «Energetica», federaţie reprezentativă la nivel de sector de activitate «energie, petrol - gaze şi minerit energetic».
În urma situaţiei create de directorul general al OMV Petrom Aviation, Ticu Dragoş-Ovidiu, la nivelul unităţii, federaţia la care sindicatul pe care îl reprezint este afiliat a intervenit prin adresele 608 şi 610, înregistrate la registratura OMV Petrom Aviation S.A. la data de 29.11.2017, adrese prin care se solicită conducerii unităţii deblocarea situaţiei create la nivel de unitate".
Sindicalistul mai precizează: "Menţionăm că angajatorul a ignorat, în totalitate, prevederile art. 130 alin. (1) din Legea dialogului social, acesta făcând abuz cu privire la declanşarea negocierilor cu un sindicat care nu are nicio legătură juridică cu unitatea OMV Petrom Aviation SA.
Angajatorul făcând abstracţie de prevederile legale privind sentinţa civilă, având obligaţia imperativă faţă de menţiunea definitivă pentru ca aceasta să-şi producă efecte. Directorul general Ticu Dragoş-Ovidiu, neţinând cont de prevederile legale, a negociat cu un sindicat care nu are legătură cu această unitate şi a obţinut o reprezentativitate nelegală la nivelul unităţii".
Acelaşi text mai notează: "La data de 10.01.2018, Inspectoratul Teritorial de Muncă Ilfov trimite răspunsul la adresele înaintate de Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România, prin care ne informează că CCM-ul negociat şi înaintat spre înregistrare nu a fost înregistrat (n.r. contractul colectiv de muncă negociat cu sindicatul care nu are legături juridice cu OMV Petrom Aviation).
Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă Ilfov nu ţin cont de menţiunile din notificări cu privire la conflictul de muncă declanşat la nivel de unitate, aceştia din urmă nedând curs concilierii solicitate de sindicatul pe care îl reprezint, menţionând că nu am dovedit că angajatorul refuză să negocieze CCM-ul la nivel de unitate, obstrucţionând voit sindicatul pe care îl reprezint".
Sursa citată ne-a spus că Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România revendică atât negocierile colective privind transferul contribuţiilor sociale de la angajator la angajat, în baza Ordonanţei de Urgenţă nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative (art.7 alin. 2), cât şi negocierile privind contractul colectiv de muncă al angajaţilor, care a expirat la data de 31 decembrie 2017.
Sursa citată ne-a declarat: "Noi am solicitat declanşarea procedurii de conciliere.
Autorităţile statului au tergiversat negocierile şi nu s-au implicat deloc. Cei de la ITM au, prin lege, nişte termene imperative ca să vină şi să facă concilierea. ITM Ilfov va trebui să vină să facă o conciliere, să cheme părţile la discuţii şi să ajungă la un consens, pentru ca noi, Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România, să putem să acţionăm juridic mai departe. Ei tergiversează special această convocare a părţilor, care teoretic, era cu termen imperativ de trei zile ca să fie desemnată o persoană din partea ITM şi să stabilească în maxim şapte zile, după desemnarea acelei persoane, data la care să aibă loc şedinţa de conciliere".
Potrivit sursei citate, Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România este singurul sindicat de la nivelul OMV Petrom Aviation.
• OMV Petrom Aviation: "În decembrie 2017, OMV Petrom Aviation a negociat şi a încheiat un nou contract colectiv de muncă la nivelul societăţii"
În replică, reprezentanţii OMV Petrom Aviation ne-au transmis că, în cadrul negocierii, cu Sindicatul Naţional Petrom (SNP), a contractului colectiv de muncă, au fost prezentate, inclusiv, documentele prin care instanţa a constatat reprezentativitatea SNP la nivelul OMV Petrom Aviation SA: "În luna decembrie 2017, cu bună credinţă şi în conformitate cu prevederile legale aplicabile, OMV Petrom Aviation SA a negociat şi a încheiat un nou contract colectiv de muncă la nivelul societăţii. În cuprinsul noului contract valabil doi ani, s-a convenit cu privire la o serie de drepturi noi, precum acordarea unor prime, creşterea salariilor de bază lunare şi alte beneficii, plus beneficiile existente în contractul anterior, care la rândul lor sunt substanţiale.
Referitor la modificările aduse Codului Fiscal privind transferul contribuţiilor sociale, la nivelul OMV Petrom Aviation SA, s-a decis să se acorde o indemnizaţie de compensare aplicată asupra tuturor drepturilor salariale pentru care se datorează contribuţii sociale, începând cu data de 1 ianuarie 2018, dată la care, în temeiul legii, contribuţiile sociale trec de la angajator la angajat.
Referitor la stadiul contractului, la data de 29 decembrie 2017, contractul acesta a fost depus spre înregistrare la ITM Ilfov. La data de 22.01.2017, OMV Petrom Aviation a primit o adresă din partea ITM Ilfov prin care aceasta notifică faptul că a refuzat înregistrarea contractului, invocând aspecte procedurale raportate la demersurile unei alte entităţi sindicale cu privire la reprezentarea salariaţilor în negociere.
OMV Petrom Aviation a contestat actul administrativ prin care ITM Ilfov a refuzat înregistrarea contractului, considerând că negocierea colectivă s-a derulat cu bună credinţă, într-un cadru legal, între părţile îndreptăţite la negociere".
Compania ne-a precizat că, momentan, aşteaptă răspunsul autorităţii cu privire la înregistrarea contractului.
• ITM Ilfov: "Adresele Sindicatului Operatorilor de Handling Aeronautic din România nu pot fi considerate sesizări privind declanşarea conflictului colectiv de muncă"
Oficialii Inspecţiei Muncii şi ai ITM Ilfov au transmis, la solicitarea ziarului "BURSA", că, în ianuarie 2018, au comunicat Sindicatului Operatorilor de Handling Aeronautic din România faptul că nu au înregistrat contractul colectiv de muncă încheiat pentru anul 2018 la nivelul SC OMV Petrom Aviation SA: "Motivul neînregistrării contractului colectiv de muncă a fost nerespectarea de către companie a prevederilor art. 140 alin. 2 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care statuează: «Neinvitarea la negocieri a tuturor părţilor îndreptăţite să negocieze contractul colectiv de muncă constituie motiv de neînregistrare a contractului colectiv de muncă negociat»".
În documentul semnat de autorităţi se mai precizează faptul că adresele Sindicatului Operatorilor de Handling Aeronautic din România nu pot fi considerate sesizări privind declanşarea conflictului colectiv de muncă, întrucât situaţia de fapt, în care acesta se află, nu îndeplineşte toate condiţiile legale pentru declanşarea conflictului colectiv de muncă.
În răspunsul autorităţilor se mai menţionează că aceste aspecte au fost comunicate Sindicatului Operatorilor de Handling Aeronautic din România prin răspunsurile formulate de instituţie cu nr. 18889;17/10.01.2018 şi nr.1008;P61/1026/12.02.2018.
"Potrivit dispoziţiilor art. 161 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, «Conflictele colective de muncă pot fi declanşate în următoarele situaţii:
a) angajatorul sau organizaţia patronală refuză să înceapă negocierea unui contract ori acord colectiv de muncă, în condiţiile în care nu are încheiat un astfel de contract sau acord ori cel anterior a încetat;
b) angajatorul sau organizaţia patronală nu acceptă revendicările formulate de angajaţi;
c) părţile nu ajung la o înţelegere privind încheierea unui contract sau acord colectiv de muncă până la data stabilită de comun acord pentru finalizarea negocierilor»", au mai afirmat sursele citate.
Reprezentanţii Inspecţiei Muncii şi cei ai ITM Ilfov ne-au comunicat că deoarece Sindicatul Operatorilor de Handling Aeronautic din România transmite petiţii care au conţinut identic, prin mai multe metode (depunere la sediul instituţiei, la sediul Inspecţiei Muncii, prin e-mail, prin portalul Inspecţiei Muncii), soluţionarea acestora se îngreunează, iar în conformitate cu prevederile art. 10 alin.2 din OG nr.27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, petiţia cu acelaşi conţinut se clasează.
1. Daca contractul expirat de 10 ani cum e?
(mesaj trimis de anonim în data de 26.02.2018, 07:48)
Justitia o da ca e buna, cea favorabila firmei?