Guvernul a aprobat, în şedinţa din această săptămână, un proiect de lege prin care abrogă aplicarea timbrului social de 1% asupra valorii maşinilor noi de import cu o capacitate cilindrică de minimum 2.000 cmc, deşi proiectul de buget pe 2008 prevede venituri din această taxă de 37,5 milioane lei.
Proiectul de Lege modifică Ordonanţa de Urgenţă nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, cu modificările şi completările ulterioare. Proiectul de Lege va fi trimis spre dezbatere şi aprobare Parlamentului.
Înmatricularea autoturismelor noi de import, din ţări terţe, cu motor de peste 2.000 cmc, presupune nu doar plata controversatei taxe de primă înmatriculare, în vigoare de la 1 ianuarie, ci şi a taxei de timbru social, reprezentând 1% din valoarea maşinii.
Taxa de timbru social a fost instituită în urmă cu opt ani, prin Ordonanţa de urgenţă 118/1999, de înfiinţare a Fondului de solidaritate. Taxa se aplică maşinilor noi din import cu o capacitate cilindrică mai mare de 2.000 cmc şi participanţilor la jocuri de noroc. În vara anului trecut, guvernul a aprobat un proiect de lege prin care a adus unele modificări ordonanţei din 1999, dar nu a renunţat la taxele percepute pentru maşini, deşi introdusese, în Codul Fiscal, taxa de primă înmatriculare.
Potrivit legislaţiei în vigoare, persoanele fizice sau firmele care cumpără maşini noi din import trebuie să plătească 1% din valoarea în vamă pentru a se putea înscrie la Registrul Auto Român (RAR). Reprezentanţii RAR condiţionează eliberarea documentelor pentru înmatricularea autoturismului de plata taxei de timbru social. Anterior înmatriculării, proprietarii maşinilor trebuie să vireze suma în contul deschis la Trezorerie.
De la 1 ianuarie, odată cu aderarea României la UE, noţiunea de import a fost redefinită pe relaţia cu statele membre şi redenumită achiziţie intracomunitară. Prin urmare, maşinile produse în Uniune nu sunt considerate importuri şi nu trebuie taxate cu 1%. Legislaţia românească nu aduce, însă, o precizare pentru aceste situaţii. Potrivit unor experţi din Ministerul Finanţelor, taxa contravine reglementărilor Organizaţiei Mondiale a Comerţului, pentru că este o barieră în circulaţia bunurilor, şi ar trebui eliminată.
Banii din taxa de timbru erau colectaţi, iniţial, într-un fond special de solidaritate şi erau folosiţi pentru plata unor ajutoare sociale.
După 2001, guvernul a schimbat destinaţia fondului şi a decis ca sumele să devină venituri la bugetul de stat. În bugetul pentru anul 2007, Ministerul Finanţelor a estimat că va încasa 36,25 milioane lei din taxa de timbru pentru autoturisme şi 766,8 milioane lei din taxa de primă înmatriculare a autoturismelor.
Taxa de înmatriculare pentru un autoturism nou de 2.000 cmc, dotat cu euro 4, este de 534 euro, iar pentru cel dotat cu euro 3 este de 918 euro. Pentru un autoturism nou de 2.500 de cmc, taxa de prima înmatriculare este de 956 de euro pentru motor euro 4 şi 1.721 euro pentru un motor euro 3.
1. taxa de prima inmatriculare
(mesaj trimis de adriana în data de 20.10.2007, 20:09)
ce stiti despre taxa la cele second-hand?SCADE SAU NU????