DUPĂ 100 DE ANI DE LA PREDICŢIILE LUI ALBERT EINSTEIN, AU FOST DETECTATE UNDELE GRAVITAŢIONALE Adrian Curaj: "O nouă fereastră către cunoaşterea Universului"

Ziarul BURSA #Miscellanea / 15 februarie 2016

Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, consideră că descoperirea experimentală a existenţei undelor gravitaţionale reprezintă o reuşită extraordinară pentru comunitatea ştiinţifică şi pentru omenire, care de azi înainte vor avea "o nouă fereastră către cunoaşterea Universului".

"Confirmarea experimentală a existenţei undelor gravitaţionale reprezintă pentru cunoaşterea umană un moment a cărui importanţă este greu de estimat. Este o reuşită extraordinară pentru comunitatea ştiinţifică şi pentru omenire, care de azi înainte vor avea o nouă fereastră către cunoaşterea Universului. Felicitări tuturor cercetătorilor care au participat la proiectul LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) - România sărbătoreşte acest moment alături de comunitatea internaţională!", a afirmat ministrul, pe pagina sa de Facebook.

Celebrul fizician britanic Stephen Hawking a afirmat că detectarea undelor gravitaţionale - ultima dintre predicţiile făcute de Albert Einstein în Teoria Relativităţii Generale care nu fusese dovedită practic - deschide calea "unei noi forme de a privi Universul", transmite EFE. "Capacitatea de a le detecta (undele gravitaţionale) poate revoluţiona astronomia", a declarat pentru BBC savantul de 74 de ani, expert în problemele legate de găurile negre, potrivit Agerpres.

Depistarea acestor unde, semnalele lăsate de marile cataclisme din Univers, constituie "prima dovadă a unui sistem binar de găuri negre şi prima observaţie a unor găuri negre în fuziune", a explicat Stephen Hawking.

"În afară de faptul că se confirmă Teoria Relativităţii Generale, putem spera să vedem găurile negre de-a lungul istoriei Universului. Am putea vedea chiar şi vestigiile Universului primordial, în timpul Big Bang-ului graţie undelor gravitaţionale", a estimat marele cosmolog.

Undele gravitaţionale, un concept lansat de Albert Einstein în 1916 în celebra sa Teorie a Relativităţii Generale, şi despre care nu existau până în prezent decât dovezi indirecte, au fost observate pentru prima oară direct de către oamenii de ştiinţă din cadrul experimentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory).

David Reitze, directorul executiv al Laboratorului LIGO Caltech, a anunţat săptămâna trecută, în cadrul unei conferinţe de presă organizate la Washington, că au fost detectate undele gravitaţionale generate de două găuri negre - două obiecte cosmice extraordinar de dense, a căror existenţă a fost, de asemenea, prevăzută de Einstein - care au intrat pe orbită una în jurul celeilalte şi apoi s-au ciocnit, eveniment care a desemnat naşterea unei găuri negre mai masive. Undele gravitaţionale sunt fluctuaţii în curbura spaţiu-timp care se propagă ca nişte unde, cu viteza luminii. Echipa de cercetători a descoperit că cele două găuri negre aveau o dimensiune de 29 şi, respectiv, de 36 de ori mai mare decât Soarele, situându-se la o depărtare de aproximativ 1,3 miliarde ani lumină de Pământ în momentul în care au fuzionat, mai arată sursa citată.

"Detectarea undelor gravitaţionale reprezintă începutul unei noi ere, câmpul undelor gravitaţionale fiind acum o realitate", a spus Gabriela Gonzalez, profesor de fizică şi astronomie în cadrul Universităţii de Stat Louisiana.

Conform relativităţii generale, două găuri negre care orbitează una în jurul celeilalte, pierd energie prin emisia undelor gravitaţionale, făcându-le să se apropie treptat una de alta de-a lungul a miliarde de ani, iar apoi mult mai rapid în ultimele minute. Pe parcursul ultimei fracţiuni de secundă, cele două găuri negre se ciocnesc la aproape o jumătate din viteza luminii şi formează o singură gaură neagră mai mare, transformând o porţiune a amestecării masei găurilor negre în energie, conform relaţiei de proporţionalitate a lui Einstein pentru echivalenţa dintre energie şi masă. Această energie este emisă ca o ardere finală puternică a undelor gravitaţionale, acestea fiind confirmate la data de 14 septembrie, anul trecut, de către cele două instrumente ale experimentului LIGO (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory).

Conform Reuters, descoperirea a fost realizată în cadrul experimentului LIGO, desfăşurat în două locaţii simultan, în statele americane Louisiana şi Washington, pentru a elimina eventualele erori de măsurare şi pentru ca rezultatele obţinute să poată fi verificate. Anunţul a fost făcut la Washington DC de cercetători de la Institutul Tehnologic din California (Caltech), Institutul Tehnologic din Massachusetts (MIT) şi din cadrul LIGO Scientific Collaboration.

După detectarea semnalului undelor gravitaţionale, oamenii de ştiinţă au transformat acest semnal în unde radio şi au putut asculta sunetul produs de ciocnirea a două găuri negre.

Fix la cos