Negocierile de aproape două ore, care au avut loc ieri între ministrul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Gheorghe Dobre, şi sindicatele de la Calea Ferată s-au încheiat fără nici un rezultat. Lucrătorilor din CFR nu li se vor majora salariile, spune în continuare ministrul de resort. Şi premierul, Călin Popescu Tăriceanu, a afirmat ieri, în cadrul unei manifestări, că pierderile ar fi prea mari, în cazul majorării cu 10,7% a salariilor din CFR, aşa cum cer sindicaliştii. Şeful Guvernului a mai afirmat că formele de protest ale sindicatelor din calea ferată impun reanalizarea strategiei de dezvoltare a transportului feroviar, întrucît, prin această mişcare, companiile din domeniu îşi reduc cota de piaţă în favoarea transportatorilor rutieri. Gheorghe Dobre a afirmat zilele trecute că efortul financiar pentru satisfacerea acestei solicitări ar fi de 1.550 de miliarde lei, statul neputînd suporta asemenea cheltuieli. Posibilitatea unei creşteri salariale la Calea Ferată este din ce în ce mai mică, întrucît pierderile provocate de grevă pînă în acest moment se ridică la 300 miliarde de lei, după cum ne-au declarat reprezentanţii biroului de presă din MTCT.
Greva începută acum 14 zile va continua, după cum au anunţat ieri, sindicatele de la Calea Ferată. Din data de 8 iunie, lucrătorii de la CFR Marfă şi CFR Călători se află în grevă. Acest lucru înseamnă că două treimi din trenuri nu au circulat. De ieri însă, între orele 7.00 şi 11.00, la CFR este grevă generală, sindicatelor greviste alăturîdu-li-se şi federaţiile sindicale din infrastructura feroviară. După informaţiile primite de la reprezentanţii CFR, 50.000 de muncitori de la Calea Ferată refuză să lucreze. Alţi 14.000 de salariaţi din cadrul federaţiilor sindicale CFR Marfă şi CFR Călători, ar putea intra în grevă, ceea ce înseamnă că nici controlorii de bilete, casierii şi magazionerii nu vor mai lucra. Mîine, justiţia va hotărî în ce măsură această mişcare este legală şi dacă va continua sau nu.
Cert este că lucrătorii din CFR sînt hotărîţi să-i convingă pe reprezentanţii ministerului de resort să le mărească salariile, însă şi ministrul Dobre este la fel de hotărît să nu le îndeplinească cererea. Toate aceste evenimente afectează însă şi alte sectoare din industria ţării noastre, după cum a declarat ministrul Economiei şi Comerţului, Codruţ Şereş. Unul dintre aceste domenii ar fi mineritul. Minerii ar putea să nu-şi primească salariile, deoarece produsele lor nu pot fi transportate.
În ciuda faptului că angajaţii companiei se află în grevă, CFR Marfă reprezintă o oportunitate interesantă pentru investiţiile străine, în opinia vicepremierului George Copos. Domnia sa a prezentat, ieri, reprezentanţilor companiilor austriece, la \"Viena Economic Forum\", lista cu oportunităţile de investiţii de la noi din ţară, CFR Marfă figurînd printre companiile listate. George Copos nu a precizat însă, cînd va fi lansată la privatizare această societate. De asemenea, CFR Marfă este inclusă pe lista companiilor ale căror active vor fi transferate la Fondul \"Proprietatea\".