Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a câştigat, ieri, procesul colectiv intentat împotriva Băncii Româneşti, pe clauze abuzive, după ce, recent, a învins, pe fond, OTP Bank, într-un proces similar.
Decizia publicată pe portalul Tribunalului Bucureşti arată: "Admite în parte cererea. Soluţia pe scurt: Admite în parte sesizarea. (...) Constată caracterul abuziv al clauzelor inserate (...) în contractele de credit (...), obligând pârâta la modificarea clauzelor considerate abuzive. (...) Aplică pârâtei sancţiunea contravenţională a amenzii de 400 lei. Respinge capătul 4 al cererii de chemare în judecată, constatând lipsa calităţii procesuale active. Cu recurs în 15 zile de la comunicare".
Clauzele declarate abuzive privesc dobânzile şi unele comisioane.
Avocatul Gheorghe Piperea ne-a spus că decizia justiţiei este foarte bună, fiind identică cu cea pronunţată în cazul ANPC vs. OTP Bank.
În respectivul proces, hotărârea justiţiei urmează să se aplice tuturor contractelor similare încheiate de Banca Românească, dacă va fi menţinută şi în ultimă instanţă.
"Faptul că sesizarea a fost admisă parţial înseamnă că ANPC nu va putea solicita restituirea sumelor plătite în baza clauzelor declarate abuzive, acest lucru putând fi făcut doar de fiecare consumator în parte, în instanţă", ne-a spus avocatul Piperea.
Potrivit lui Paul Anghel, directorul general al ANPC, procesul ANPC câştigat, ieri, împotriva Băncii Româneşti, vizează atât contractele de nevoi personale, cât şi contractele de credit bancar ipotecar şi pe cele de credit bancar cu garanţie imobiliară.
Printre clauzele care au fost declarate abuzive de instanţă se numără cea care vizează comisionul de monitorizare, aceasta subliniind: "Procentul calculat asupra soldului lunar al creditului se achită lunar împreună cu rata de credit".
Domnul Paul Anghel ne-a explicat: "Clauza prezintă indicii de clauză abuzivă deoarece în contracte nu exista o definiţie clară a acestui comision, cu atât mai mult cu cât aceste contracte au comision de administrare care a fost perceput la momentul acordării creditului şi în viziunea băncii acest comision de monitorizare este unul şi acelaşi cu comisionul de administrare" (vezi, în insert, clauzele declarate abuzive).
Decizia a fost pronunţată în primă instanţă, iar banca nu ne-a oferit un răspuns până la închiderea ediţiei, referitoare la acestă hotărâre.
• ACCBAR consideră că soluţia Tribunalului este incorectă
Asociaţia de Consiliere a Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România (ACCBAR) consideră că soluţia Tribunalului este incorectă, "având în vedere că procesul verbal de constatare contravenţie a fost încheiat la data de 30.10.2013, adică ulterior modificării Legii clauzelor abuzive, care, în forma nouă prevede: «Art. 13, 1) Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum şi să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale. (...), spre deosebire de forma veche: «Art. 13 (1) Instanţa, în cazul în care constată existenţa clauzelor abuzive în contract, aplică sancţiunea contravenţională conform art. 16 şi dispune, sub sancţiunea daunelor, modificarea clauzelor contractuale, în măsura în care contractul rămâne în fiinţă, sau desfiinţarea acelui contract, cu daune-interese, după caz».
Constatăm cu surprindere că instanţa judecă pe forma veche a L 193/2000 (n.r. care face referire la clauzele abuzive) şi dispune modificarea, în loc de eliminarea clauzelor constatate că fiind abuzive".
În opinia avocatului Gheorghe Piperea, prin "modificarea clauzelor" trebuie să se înţeleagă faptul că se va proceda la re-redactarea contractului, după eliminarea clauzelor abuzive, nefiind vorba despre o modificare a valorii dobânzilor.
ACCBAR a avertizat ANPC încă înainte de primul termen al acestor procese cu efecte erga omnes că a formulat greşit petiţiile, chemările în judecată fiind un mix de lege veche-lege nouă, subliniază reprezentanţii ACCBAR, adăigând: "ANPC ne-a ignorat şi nu a dorit să modifice chemările în judecată. În procesul cu o altă banca (OTP), în mod repetat judecătorul a întrebat jurista ANPC dacă îşi menţin cererea în forma în care a fost formulată şi răspunsul a fost categoric «Menţinem cererea». Credem că acelaşi lucru s-a întâmplat şi în acest proces, cu deosebirea că judecătorul nu a consultat probabil forma în vigoare a L193/2000. Dacă ar fi făcut-o, soluţia ar fi fost una cu efecte în toate contractele, nu doar în cele enumerate şi ar fi dispus eliminarea clauzelor, nu modificarea aceastora (de altfel, imposibilă, dacă ne uităm la jurisprudenţa CJUE)!".
ACCBAR mai subliniază că, potrivit L193/2000, calea de atac este apelul, nu recursul.
• Clauzele declarate abuzive care privesc dobânzile din contracte:
- La expirarea primului an contractual, dobânda va fi dobânda variabilă a băncii, la respectiva dată compusă din indicele de referinţă dobânda de referinţă a băncii la care se adaugă marja de... %, dobânda fiind revizuibilă în funcţie de evoluţia dobânzii de referinţă.
- Dobânda modificată este comunicată împrumutatului/ codebitorului prin notificare scrisă sau prin comunicare afişată de sediile băncii sau extras de cont sau prin alte mijloace. Împrumutatul este de acord că această metodă de notificare este suficientă, iar împrumutatul renunţă la orice plângere apare sau reclamaţie ulterioară cu privire la faptul că această metodă a fost nepotrivită sau inadecvată. În cazul în care, în urma modificării dobânzii de către bancă, împrumutatul nu va rambursa ratele scadente/restul din creditul angajat şi dobânzile aferente în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la data notificării modificării, se consideră că acesta a acceptat noul procent de dobândă.
- Pentru primul an de creditare s-a aplicat o dobândă fixă de... % şi variabilă ulterior, compusă din indice de referiţă LIBOR/EURIBOR/BUBOR 3M la care se adaugă marja de.. %, revizuibilă în datele de 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie în funcţie de indicele de referinţă. LIBOR/EURIBOR/BUBOR 3M determinat de baza monedei creditului conform valorii indicelui de referinţă valabil la data de 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie şi 15 decembrie. Dacă banca decide să modifice nivelul ratei dobânzii, ea va informa clientul despre noua valoare a ratei lunare de plată şi nouă rata de dobândă aplicabilă.
- O dobândă fixă pentru primul an de creditare, perioada care începe cu data primei trageri, după care va plăti o dobândă variabilă a Băncii care este revizuibilă în funcţie de politica de dobânzi a Băncii la respectiva dată, compusă din indice de referinţă dobânda de referinţă a băncii la care se adaugă marja de... %, dobânda fiind revizuibilă în funcţie de evoluţia dobânzii de referinţă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 02:50)
Felicitari.
Aceasta banca nu ar trebui inchisa pentru furt?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 09:03)
jos isarescu
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 09:04)
oprea si cu viorel luati-l si pe mugurel
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 09:07)
jegosu asta de isarescu a ingropat tara in datorii si a nenorocit o gramada de familii care au ramas in strada .demisia guvernatorului
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 10:44)
corect !
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 09:08)
urmeaza pireus bank
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 10:45)
pentru o banca 400 ron amenda ?
6. fără titlu
(mesaj trimis de chf în data de 06.11.2015, 12:02)
Atentie...nici erga omnes nu este acest proces,amenda este execrabila 400 lei,iar vizavi de modificarea dobanzii este cam dubios....cum modifica banca dobanda....???,pe legea 193 clauzele abuzive se elimina....castig identic ca la Otp ambigu
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.11.2015, 01:05)
banca romaneasca o sa si-o ia in bot rau de tot in curand...o sa vedeti...
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.11.2015, 06:22)
Am avut si eu credit la ei...si de anul trecut mi-au impus un comision de gestionare credit de 20 euro/ luna.....cand am cerut explicati o dadeau ca de la Bucuresti...reguli de banca....ideea este casunt nesimtiti...am facut refinantare si au cerut 500 ron inchidere de cont...oric nu-i recomand si imi pare rau ca am avut de aface cu ei.