Reporter: Când a fost identificată oportunitatea investiţiei în "Cargus"?
Cezar Scarlat: M-am alăturat "Abris Capital Partners" în luna mai, venind de la "Bridgepoint Capital" unde eram responsabil pentru România şi, ca atare, cunoşteam deja foarte bine această piaţă. Majoritatea oportunităţilor de investiţii aici sunt între 20 şi 70 de milioane de euro, foarte potrivite pentru un fond ca "Abris"-ul. "Bridgepoint" făcea achiziţii de peste 100 de milioane euro şi, ca atare, eram un pic "blocat" să fac deal-uri de lipsa unor business-uri interesante la această mărime.
Anul trecut, cu "Bridgepoint" am cumpărat indirect clinicile de dializă "Polisano" pentru "Diaverum", o companie din portofoliu, într-o tranzacţie semnificativ sub acest prag de 100 de milioane. (n.r. Familia Vonica a vândut clinicile de dializă din cadrul "Polisano", prin intermediul companiei nou create "Dialmed" SA, către operatorul numărul doi din Europa, "Diaverum", deţinut de fondul de investiţii "Bridgepoint").
În < private equity > este important să investeşti în domenii care îţi sunt cunoscute. Când am aflat despre "Cargus", mi-am dat seama că este foarte potrivită pentru "Abris", care mai investise de trei ori în acest sector. Imediat după mutarea la "Abris", în luna mai, l-am întâlnit pe Gian (n.r. Gian Sharp, ex. CEO "Cargus" şi DHL) şi am decis să facem un parteneriat pentru achiziţia companiei. Apoi am mers cu "toată viteza" înainte.
Pentru "Abris", este acum a patra oară când investeşte în acest sector, iar asta este foarte important pentru noi. Penultima achiziţie, afacerea "Siodemka", în Polonia - o piaţă relativ similară României, poate cu câţiva ani înainte ca dezvoltare - are foarte mare succes, mai ales în segmentul "business to consumer" (B2C) şi ne-am gândit că putem repeta povestea. În plus, îl avem alături de noi pe Gian Sharp şi restul echipei de management, care cunosc "Cargus" "din toate unghiurile". Alţi trei membri din managementul DHL ni s-au alăturat. Este o afacere care "face sens" pentru noi, cum spun englezii.
Reporter: Am văzut că "Abris" face investiţii în companii de 15 - 45 milioane euro.
Cezat Scarlat: Aş spune mai degrabă că limita de jos este de 20 de milioane de euro. Informaţiile de pe site cred că se referă mai mult la vechiul fond, care era mai mic. Fondul curent are o valoare de aproximativ 450 de milioane de euro. Preferăm dealuri de minim 20 de milioane de euro, dar putem merge chiar şi până la 100 de milioane de euro.
Reporter: În cât timp v-aţi gândit să vă faceţi exit-ul din "Cargus"?
Cezar Scarlat: Pot să vă spun că suntem aici pe termen lung. Avem o înţelegere cu DHL pentru trei plus doi ani, pentru a colabora în unele aspecte ale afacerii, pe care nu le putem comenta în detaliu. Avem încredere în business şi în această piaţă.
Reporter: Cum abordaţi afacerile în companiile pe care le preluaţi?
Cezar Scarlat: În general, ne plac afacerile care sunt numărul unu sau doi pe o anumită piaţă, cu potenţial de creştere. Noi urmărim să găsim managementul potrivit pentru aceste companii şi apoi susţinem financiar şi strategic acei manageri şi afacerea în sine pentru a o dezvolta. În cazul particular al "Cargus", având în vedere experienţa companiei pe care o deţinem în Polonia, putem transfera o parte din cunoştinţele şi practicile de acolo.
Reporter: Ne-aţi spus că vă mai aşteptaţi la 1-2 dealuri, anul viitor. În ce domenii?
Cezar Scarlat: Ca fond, suntem atenţi în mai multe direcţii, atât timp cât companiile respectă criteriile noastre. Nu suntem atât de pretenţioşi privind sectoarele. Însă, ar trebui să fie un domeniu pe care îl înţelegem bine şi unde, preferabil, am mai făcut tranzacţii. De exemplu, nu aş investi niciodată în imobiliare. Nu am făcut niciodată asta, nu ştim să o facem, nu suntem un fond de imobiliare. Ne plac afacerile operaţionale.
Reporter: Ne puteţi da câteva exemple de sectoare în care aveţi deja experienţă?
Cezar Scarlat: Avem investiţii în producţia de aliaje de aluminiu, avem două bănci poloneze, o companie de colectare de creanţe, un retailer de haine etc, desigur companii de curierat.
De asemenea, trebuie să aveţi în vedere că persoanele care conduc fondul au, la rândul lor, experienţă în alte fonduri şi au la activ zeci de tranzacţii şi experienţă din diverse domenii.
Reporter: Cum vedeţi mediul investiţional din România?
Cezar Scarlat: Dacă am investit aici înseamnă că suntem optimişti. Eu, ca român, deşi am fost plecat foarte mult timp, am mare încredere că lucrurile vor continua să se dezvolte într-o direcţie pozitivă.
Gian Sharp: Suntem la nivelul de bază acum. În 2008, am trăit vremuri "glorioase" de creştere fenomenală, urmată de o perioadă de scădere la fel de abruptă între 2010 şi 2011, când toată lumea a trebuit să-şi "lingă" rănile, dar cred că am depăşit momentul cel mai greu şi că acum este un moment bun de intrat în afaceri.
Lucrurile îşi revin, iar unele sectoare, cum ar fi "business to consumer", se bucură de creşteri anualizate chiar de 100% sau măcar de două cifre. Şi la asta ne aşteptăm în următorii ani.
Reporter: Sunteţi foarte optimist.
Gian Sharp: Cred că ce a fost mai rău a trecut.. Să ne uităm la structura afacerilor din România. Toată lumea s-a restructurat, aşa că revenirea are loc în contextul în care organizaţiile sunt mult mai curate. Am trecut prin acest proces cu DHL şi "Cargus" şi pot să spun că societăţile sunt într-o formă mult mai bună decât în urmă cu câţiva ani. Când vorbeşti cu managerii de companii, acum, nu mai sunt la fel de orientaţi spre tăiere de costuri, cum erau în anii trecuţi. Acum doi ani, se ocupau de managementul crizei, tăiau tot ce se putea.
Cezar Scarlat: Suntem aici pe termen lung, aşa cum am mai spus, şi nu ne speriem aşa de uşor. Nu vedem o problemă dacă economia se va mai contracta încă un an-doi. Dar credem că România se îndreaptă spre momentul când îşi va ocupa locul cuvenit în lume. Este a doua cea mai mare ţară din Europa de Sud Est după Polonia şi asta ar trebui să conteze pe termen lung.
Reporter: Cum vedeţi relaţia cu autorităţile şi cu factorul politic?
Cezar Scarlat: Ne place să credem că autorităţile înţeleg mediul privat şi beneficiile pentru ţară în general ale unor investiţii, precum cele pe care le facem noi, pentru că ele înseamnă, în ultimă instanţă, locuri de muncă şi taxe plătite la buget. Aşa funcţionează lucrurile.
Reporter: Domnule Gian Sharp, sunteţi co-investitor, alături de "Abris", la "Cargus". Ce a presupus această co-investiţie? Cât deţineţi din afacere?
Gian Sharp: Nu pot dezvălui acest lucru. Dar cred în companie, cred că are un viitor strălucit.
Reporter: Care este targetul dumneavoastră privind afacerile "Cargus"? De unde porniţi şi unde vă propuneţi să ajungeţi?
Gian Sharp: Evident, ştiu afacerea foarte bine, am fost director general şi înainte, mi-am făcut documentarea şi, ca om de afaceri, am văzut oportunitatea enormă pentru o investiţie în această companie. Căutăm să identificăm ariile unde putem să ne dezvoltăm, să aducem caracteristici din piaţa poloneză, unde sunt nişte soluţii IT uimitoare, soluţii pentru smartphone-uri, care nici nu există în prezent în România. Vom adopta cele mai bune practici de la Siodemka. Vom investi în segmentul "business to consumer", care credem că va creşte exponenţial. Avem o experienţă în segmentul "business to business" şi, desigur, o vom menţine.
Totul începe cu investiţii. În ultimii ani, în "Cargus" nu s-a pus atât de mult accent pe investiţii. Întreaga flotă va fi înlocuită în decursul a doi ani. Vom oferi noi servicii şi produse faţă de ce avem acum. Vom investi în întinerirea brandului, imaginii "Cargus".
Nu este niciun secret că "Fan Courier" (n.r. concurent al "Cargus") a făcut o treabă bună, le admir munca, în ultimii cinci ani. S-au adresat unei pieţe cheie, "B2C", înaintea oricui altcuiva, aşa că avem de recuperat, dar avem oameni buni, o echipă foarte bună de management şi chiar înţelegem afacerea.
Cezar Scarlat: Aş vrea să adaug că atunci când faci parte dintr-o corporaţie (n.r. DHL), este foarte greu să aduci un produs nou sau să schimbi strategia de produs. Cu noi, procesul este mult mai lin. Chiar dimineaţă (n.r. vineri), am avut o întâlnire cu un client, ne-a spus ce nevoie are, iar noi vom "desena" serviciul solicitat şi îl vom livra.
Gian Sharp: Iar asta se va întâmpla foarte rapid, în termen de câteva zile sau săptămâni, spre deosebire de o durată mult mai lungă într-o multinaţională.
Reporter: Cum veţi finanţa investiţiile?
Cezar Scarlat: După cum v-am spus, avem un fond de 450 de milioane de euro. Avem capacitatea să nu luăm bani din afacere. Banii produşi de companie vor fi reinvestiţi pentru dezvoltare. Ca investitor important în regiune, avem o relaţie foarte bună cu băncile şi, la un moment dar, am putea să apelăm chiar la acestea, pentru a aduce şi mai mulţi bani în companie.
Reporter: Ce ţinte aveţi pentru cifra de afaceri şi profitabilitate?
Gian Sharp: Avem un plan de afaceri pe cinci ani. Avem ţinte ambiţioase, nu vrem să le dezvăluim chiar acum. Vrem mai întâi să primim avizul Consiliului Concurenţei, apoi să demarăm planul nostru pentru primele 100 de zile şi abia după această perioadă să vă arătăm ce am făcut şi la ce lucrăm.
Reporter: Domnule Cezar Scarlat, cum vedeţi piaţa de "private equity" în România?
Cezar Scarlat: A fost cam linişte în ultima vreme. Cred că a fost o singură tranzacţie anul acesta. Oamenii au incertitudini legate de piaţă, de economia globală, reglementările nu sunt mereu cele mai prietenoase.Le spun prietenilor că cea mai mare certitudine legată de România este incertitudinea (schimbările rapide de reglementare). Dar noi, ca fond, avem încredere în această piaţă şi vom fi răbdători.
Cezar Scarlat: "Un lucru important în < private equity > este să investeşti în domenii care îţi sunt cunoscute".
•
Scarlat: "Nu aş investi niciodată în imobiliare".
•
Gian Sharp: "Avem un plan de afaceri pe cinci ani".
1. bataie de joc
(mesaj trimis de fost angajat cargus în data de 03.11.2012, 19:29)
Gian Sharp este o rusine pentru functia de CEO Cargus.Dupa achizitionarea firmei Cargus nu a facut nimic pentru eficientizarea acesteia,ci din contra a trecut la disponibilizari de personal,incepand cu directorii de zona printr-o rusinoasa cursa intinsa acestora.Pacat pentru aceasta firma,care inainte de vanzare iti era drag sa lucrezi pentru ea, si inpunea un respect numele acesteia,datorita seriozitatii.Am lurat 7 ani pentru aceasta firma si am fost multumit din punct de vedere financiar si al colaborarii cu toti angajatii din firma,ceea ce nu poti spune si despre colaborarea cu cei din DHL care sunt foarte aroganti si plini de ei.Gian Sharp in toata perioada de conducere la DHL nu a fost instare sa castige piata de curierat intern si a apelat la achizitionarea firmei Cargus,de aici vazandu-se incompetenta acestuia si al acolitilor acestuia.