Acţiunile Norofert (NRF), primul emitent din domeniul agriculturii care trece pragul Bursei de Valori Bucureşti (BVB), în piaţa AeRO, se tranzacţionau ieri, la ora 17:00, la 12,1 lei, cu 21% peste preţul de 10 lei la care s-a încheiat plasamentului privat din luna iulie a anului trecut, ceea ce dă o capitalizare a companiei de 24,27 milioane de lei.
Vlad Popescu, CEO şi Preşedinte al Consiliului de Administraţie al Norofert Group, a declarat, în cadrul conferinţei ce a marcat intrarea titlurilor NRF la tranzacţionare: "Recunoaştem că această listare a întârziat mai mult decât ne-am fi dorit. Venim în compensare cu un PER (n.r. Price to Earnings Ratio) extrem de atractiv, de 4,5, cu o politică de dividend care ne permite să păstrăm capitalizarea în companie, dar şi în avantajul investitorilor, şi cu posibilitatea de a deţine acţiuni într-o companie evaluată corect, cu un istoric solid de creştere şi, poate cel mai important, scalabilitate".
Este o afirmaţie ce vine în condiţiile în care, în memorandum-ul de listare al Norofert se menţionează intenţia conducerii companiei de a propune, pentru următorii ani, care reprezintă o etapă de relansare a afacerii potrivit noii strategii de piaţă şi de produs, o politică de reinvestire a profitului cu recompensarea acţionarilor prin acordarea de acţiuni gratuite, rezultat al operaţiunilor de majorare de capital social.
De asemenea, având în vedere evaluarea companiei în momentul plasamentului privat din 2019, raportul PER pentru acţiunile Norofert de aproximativ 4,5, este unul dintre cele mai reduse înregistrate de companiile listate la Bursa de Valori Bucureşti, în momentul de faţă.
Brokerii de la Goldring au asistat compania atât pentru plasamentul privat din iulie 2019 cât şi pentru admiterea acţiunilor la tranzacţionare prin piaţa AeRO.
Virgil Zahan, director geneal al casei de brokeraj din Târgu Mureş, a declarat: "Pentru noi, listarea Norofert este a cincea şi se încadrează în misiunea pe care ne-am asumat-o, de promovare a companiilor antreprenoriale româneşti. Norofert se încadrează pe un trend în continuă creştere pe care-l arată piaţa şi chiar dacă listarea de astăzi (n.r. ieri) corelată cu evoluţia burselor din ultima săptămână s-ar putea să nu fie în timingul perfect, acest trend de mă face să cred că evoluţia Norofert va fi foarte bună şi nu ar trebui să depindă de fluctuaţiile de moment ale pieţei".
În vara anului trecut, prin plasamentul privat, Norofert a atras 7,25 milioane de lei de la 71 de investitori activi în piaţa de capital. Oferta s-a închis în termen de opt ore de la lansare, devenind astfel cea mai rapidă ofertă privată încheiată cu succes la Bursa de Valori Bucureşti, din istoria recentă.
Capitalul atras prin operaţiunea de piaţă din vară a fost direcţionat către lansarea şi promovarea liniei Karisma, extinderea echipei cu 28 de membri noi, precum şi echiparea şi demararea operaţiunilor din noua fabrică din Filipeştii de Pădure, se arată într-un comunicat al Cornerstone Communications, compania ce s-a ocupat de relaţiile cu investitorii.
În urma investiţiilor, capacitatea de producţie a fabricii a crescut de zece ori, iar compania şi-a crescut portofoliul de produse de la 24 la peste 60, grupate în trei linii principale - Norofert Organics pentru agricultură ecologică la scară largă, Karisma pentru agricultura convenţională la scară largă şi Norofert Fito, pentru fermieri mici şi grădinărit. În perioada următoare plasamentului privat, compania a reuşit să-şi crească baza de clienţi de la 39 la 1 iulie 2019, la 402 clienţi la 31 decembrie 2019, se mai arată în comunicatul menţionat.
În urma plasamentului privat, familia Popescu deţine o participaţie de aproximativ 60% din Norofert, în timp ce free-float-ul companiei la bursă este de 40%.
Pentru anul trecut, Grupul Norofert a obţinut o cifră de afaceri preliminară de 14,8 milioane lei, în creştere de 59% faţă de cea din 2018, în timp ce profitul net s-a ridicat la 4,62 milioane de lei, cu 3% peste cel din anul anterior.
Grupul Norofert include trei entităţi, respectiv Norofert SA, Norofert Organics şi Norofert Fitofarma.
Înfiinţată în anul 2000 ca o afacere de familie, compania a cunoscut în ultimii doi ani o creştere rapidă după ce a dezvoltat o tehnologie proprie, numită BioChain. Norofert produce îngrăşăminte organice, produse fitosanitare organice, precum insecticide şi fungicide, tratamente pentru seminţe şi tratamente foliare. Compania deţine, în prezent, o cotă de aproximativ 30% din piaţa locală de inputuri pentru agricultura ecologică. La sfârşitul anului 2018, Norofert a început să se extindă în afara ţării nostre, semnând primele contracte cu distribuitori din Republica Moldova şi intenţionează să se extindă în continuare în Grecia, Bulgaria, Croaţia şi SUA.
Notă
Price to Earnings Ratio este unul dintre cei mai populari indicatori de analiză fundamentală şi ilustrează relaţia dintre preţul de piaţă al unei acţiuni şi câştigul pe acţiune obţinut de compania emitentă. Practic, PER indică preţul pe care trebuie să-l plătească un investitor pentru o unitate monetară din câştigul unei companii.