După ce a ridicat problema creşterii nejustificate a tarifelor RCA pentru 2010, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) propune câteva măsuri de eliminare a practicilor abuzive ale asiguratorilor şi îmbunătăţirea protecţiei asiguraţilor, precum şi a unor măsuri de îmbunătăţire a supravegherii şi controlului pieţei de asigurări din România.
ASSAI a atras atenţia asupra faptului că în ultimii 5 ani tarifele RCA au crescut de peste patru ori.
Susţinută de Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, din care face parte ca membru, ASSAI mai propune "eliminarea fenomenului de abuz asupra asiguratului din partea asiguratorilor rău-platnici, care profită de situaţia precară a asiguraţilor". În opinia Asociaţiei, ar fi nevoie, de asemenea, de crearea unui "mediu propice dezvoltării parteneriatului real dintre service şi asigurator, după modelul bunelor practici din statele membre UE".
ASSAI subliniază faptul că modul în care Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a supravegheat piaţa de asigurări din România a condus pe fundalul actualei crize economice la închiderea a peste 17% dintre service-urile auto cu capital privat din România, sector care a adăugat astfel un număr de peste 10.000 de persoane pe lista şomerilor, o povară în plus pentru bugetul ţării.
Potrivit ASSAI service-urile auto sunt direct afectate de modul în care unele societăţi de asigurări despăgubesc incomplet, cu întârziere sau deloc cetăţenii asiguraţi, fiind necesară o intervenţie în acest domeniu a CSA.
• Precizări CSA
Datorită rolului social pe care îl are, asigurarea obligatorie de răspundere civila auto RCA este practicată obligatoriu în toate statele din spaţiul economic european. Prin contractul de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule este acoperită răspunderea civilă delictuală a proprietarului sau a utilizatorului unui vehicul pentru prejudiciile produse unei terţe părţi prin intermediul vehiculului. Practic, în momentul poducerii unui accident, asigurătorul preia obligaţiile de plată ale şoferului vinovat către partea/părţile vătămate, conform contractului de asigurare RCA încheiate cu acesta.
Conform, Ordinului CSA nr.21/ 2009, art.36, despăgubirea se plăteşte de către asigurătorul RCA în maximum 15 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, solicitat în scris de către asigurator, sau de la data la care asigurătorul a primit o hotarâre judecatorească definitivă cu privire la suma de despăgubire pe care este obligat să o plătească.
Remarcăm faptul că pe parcursul anului 2009 numărul reclamaţiilor înregistrate la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor care au avut ca subiect contracte RCA, au fost în număr de 3977, ceea ce reprezintă doar 0,07% din numărul total de contracte încheiate în perioada menţionată. Majoritatea acestor reclamaţii reprezintă sesizări ce privesc modul de soluţionare al dosarelor de daună, aproximativ 80% din aceste reclamaţii fiind soluţionate favorabil. Prin urmare, atât partea vinovată cât şi partea păgubită/vătămată trebuie să furnizeze toate documentele necesare pentru completarea dosarului de daună deschis de societatea de asigurări, astfel încât să se scurteze perioada de soluţionare a dosarului şi să nu se ajungă din acest motiv la limita legală a termenului de 3 luni de zile.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor nu intervine în nici un fel în stabilirea tarifelor de primă pentru asigurarea RCA, rolul CSA fiind acela de a urmări respectarea cerinţelor impuse prin Norme şi desfăşurarea activităţii în condiţii de prudenţialitate şi profesionalism.
Subliniem însă faptul că normele în vigoare impun societăţilor de asigurare să stabilească tarifele pe baza unor calcule actuariale pentru limitele de despăgubire prevăzute în norme, cu respectarea criteriilor de prudenţialitate, precum şi să notifice către CSA aceste tarife.
Tarifele de primă sunt stabilite astfel încât să permită acoperirea tuturor obligaţiilor ce rezultă din emiterea acestor poliţe. Asigurătorii RCA îşi stabilesc tarifele de primă pentru fiecare categorie de vehicule, în baza unor calcule actuariale, ce utilizează informaţii deţinute despre propriul portofoliu. În acest fel, societăţile de asigurare au posibilitatea de a stabili tarife diferenţiate în funcţie de profilul clientului, respectiv: vârsta asiguratului, domiciliul acestuia, daunalitatea înregistrată, tipul vehiculului ş.a.
Astfel, tarifele de primă pentru RCA notificate de către societăţile de asigurare au crescut pentru anul 2010, comparativ cu 2009, în medie cu 15%.
Începând cu 1 ianuarie 2010, societăţile de asigurare au obligaţia de a aplica sistemul bonus-malus la tarifele de primă pe care le-au stabilit.
Sistemul bonus-malus presupune acordarea unor reduceri de primă, în situaţia în care asiguratul nu a înregistrat daune, sau aplicarea unor majorări asupra primei de asigurare în situaţia în care asiguratul a înregistrat daune.
Astfel, un asigurat care nu a înregistrat daune va beneficia de o reducere de 10% pentru o poliţă încheiată pentru un an, putând să ajungă la un bonus de 50% dacă timp de şapte ani nu înregistrează daune pe RCA.
Având în vedere numărul de dosare de daună avizate în temeiul poliţelor obligatorii RCA, rezultă că cei mai mulţi dintre asiguraţi, circa 90%, vor beneficia de bonus întrucât nu provoacă evenimente.
Unui asigurat care a înregistrat daune i se aplică o majorare a primei de asigurare, respectiv un malus. Malusul se aplică în funcţie de numărul de evenimente şi nu în funcţie de valoarea daunei. Procentul de majorare se aplică diferenţiat în funcţie de istoricul asiguratului, respectiv de numărul anilor anteriori fără daune, şi poate ajunge, în cazul unei daune, până la 30%.