Sistemul bancar din ţara noastră este sănătos, solid şi cu o capacitate ridicată de rezilienţă, este de părere Florian Libocor, economistul şef al BRD-Groupe Societe Generale. Bancherul spune că economia românească şi implicit societatea simt şocurile externe propagate din alte economii cu care sunt conectate, în cazul de faţă cea a Statelor Unite, dar ceea ce contează acum în primul rând este expunerea (la nivel de economie naţională) pe titluri de valoare cu venit fix denominate în dolari, care este de doar 8,4% din datoria publică.
Economistul şef al BRD ne-a transmis: "După un an 2021 bun, probabil cel mai bun din ultima decadă, şi un an 2022 în care sistemul bancar şi-a consolidat soliditatea şi nivelul de rezilienţă, urmează ca în acest an sistemul să demonstreze. Nu am nicio îndoială asupra capacităţii sale de a o face.
Conform raportărilor aferente anului 2022, sistemul bancar românesc este lichid (cu un nivel adecvat de lichiditate), solvabil (cu o solvabilitate de 21,4%, de 2,5 ori peste nivelul minim necesar), cu un nivel al creditelor neperformante de sub 3% şi un grad de acoperire cu provizioane de circa 65% (comparativ cu o medie europeană de 45%). Nu în ultimul rând, randamentul capitalului este de circa 2,5 ori mai mare decât media europeană de 7,7%. Altfel spus, unul dintre cele mai solide sisteme bancare din Uniunea Europeană. Este adevărat că nu avem aceeaşi anvergură. Suntem însă bine poziţionaţi.
Probabil îmi veţi spune că şi Troia a fost, într-un final, cucerită de către ahei. Aveţi dreptate, după un război de zece ani Troia a fost cucerită graţie ingeniozităţii lui Ulise care, precum susţine Homer, ar fi avut ideea de a construi celebrul cal troian.
Probabil că acest exemplu nu este cel mai bun, însă eu îl consider adecvat şi suficient pentru a muta discuţia în registrul impactului pe care şocul extern (al celui de-al doilea mare colaps bancar din istoria SUA) îl poate avea asupra mediului intern, a economiei şi societăţii româneşti. De ce adecvat şi suficient? Deoarece sintagma «cal troian» este utilizată pentru a defini o strategie prin care poziţiile adversarului sunt subminate din interior.
Economia românească şi implicit societatea simt şi vor simţi şocurile externe propagate din alte economii cu care sunt conectate (în cazul de faţă cea a SUA). Ar fi nefiresc să nu fie aşa. Ceea ce contează, în primă instanţă, în cazul de faţă, este gradul de expunere (la nivel de economie naţională) pe titluri de valoare cu venit fix denominate în dolari. În acest caz, trebuie menţionat că doar 8,4% din datoria publică (pe metodologie ESA) este denominată în dolari.
Pe de altă parte, în situaţii precum cea actuală, întotdeauna există o reacţie de autoprotejare la nivelul populaţiei şi nu numai. Însă, de prea puţine ori spre deloc, această reacţie este raţională. Drept urmare, ignorând informaţiile din surse credibile, reacţia de autoprotejare se manifestă şi se propagă exponenţial ca urmare a aşa-numitului «efect de panică». Altfel spus, «calul troian» care poate dezechilibra un sistem, indiferent cât de solid este acesta, există în interior.
Revenind, reiterând «definiţia» dată acestui an în discuţiile de anul trecut şi anume de «
anul rezilienţei», voi concluziona astfel:
Sistemul bancar este sănătos, solid şi cu o capacitate ridicată de rezilienţă, atât în ansamblul lui cât şi la nivel de instituţii bancare.
Şocul propagat din economia SUA se resimte şi în economia românească, amplitudinea fiind însă la cote mai joase.
Capacitatea de rezilienţă pe care economia românească o are trebuie demonstrată, iar pentru asta, calmul şi informaţiile din surse oficiale şi credibile sunt «ingrediente» absolut nesubstituibile.
În cele din urmă, mai trebuie menţionat că troienii au ignorant, la rândul lor, «vocile» precaute şi raţionale din cetate, inclusiv pe cele ale Cssandrei şi a lui Laocoon".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 08:12)
Doar 8% din datoria Romaniei este in dolari. De aceea datoria Romaniei nu e o problema. Cum? Se va plati cu lei printati de BNR in caz de ceva.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 09:18)
Nimeni nu ia in considerare urmatoarele inversari in piata financiara globala:
Pe DXY dolarul se duce crash in fata relativ cu alte valute (asta insemna ca si leul va cadea mai abrupt sub el) DAR nimeni nu vorbeste ca DOLARUL IN AUR URMEAZA LONG SA SE INTAREASCA DUPA O ULTIMA PANICA FINALA (daca o mai fi panica finala pe aur sau nu) ceea ce inseamna ca 8% datorie in dolari va aveam multiplu real de cat se intareste dolarul in aur!!!
Este invers corelata distractia, plus ca si leul se va cocoza sup dolarul tare in gram aur!
Despre asta nu vorbeste nimeni!
Despre un proces in fata de "deleverage".... ceea ce poate duce intern (daca nu punem euro sa mascheze circuatia) la expresii de carne 80-100-120-150 LEI per KG si chiar mai sus de ata la 1000---11000 lei.... adica posibil sa se intre in fata iar in deflatie cu expresie nominala in sus de etc scumpiri!
Asta este riscul... nu de alta dar am acordat cv atentie Greciei Ciprului si Italiei ce au avut un balon de datorie si au desumflat balonul prin trai nominal scump.. pai un exemplu este 1gk de branza in italia cu 1 gk de branza in romania... sau 1 kg de paine cu 1 kg de paine romania... vedem ca pe moment cosul de cumparaturi permit romanilor sa aibe excedent de bani ceea ce le permit sa faca credit! Cand loveste reversul scumpirea traiului si politicile de tazare va cocosa puterea de cumparare a "saraciilor". Din tot excedentu se vor trezi ca intra oamenii in panica pe deficite... exact can govurile se duc spre excedente... exact cand baloanele se desumfla de credit si bancile trag pe carca oamenilor cu rate inflate la valori vandute trecut deflate... da da... asta duce la ghetoiala pe regiuni si fuga de capital.
s c cret
2. traducere
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 08:27)
“ Sistemul bancar este lacom, perfid şi cu o capacitate ridicată de reziliență”
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 09:02)
Atunci așteptăm dividendele din profiturile realizate.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 09:59)
Comunicatul de azi dimineata "4. Aprobarea repartizarii profitului aferent anului 2022 in valoare de 1.285.937.894 LEI in rezultatul reportat. "
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 09:21)
Rusine breee... stergeti ce va doare?
s c cret
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 09:49)
la banca la care lucreaza el s-au transferat zeci de milioane din cateva clickuri in cont privat banii din administrarea fondului de pensii
rezilienta!
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 09:56)
am vazut ca ii deranjeaza unele comenturi !
au umblat in piata la gradul de supraindatorare si imi spun mie ca economia duduie; de ce umbla la gradul de indatorare daca activele sunt balon si economia arata ca veniturile nu se pot incadra la cerintele balon de creditare. Economia intarna nu produce real cat cer ei grad de indatorare si preturi specula pe unele regiuni.
foarte rezilient cu somaj pe minime si explozie in fata.
este a 5 a postare cu solid rezilient ridicat!
asta spune multe de dependenta sistemului nostru financiar de "altii".
Plus ca daca tin minte "PErurile" din 2007 aratau 35-40 si deci tare nu imi este mirarea ca BETul sa se desumfle inca la nivel corect; petentru ca perul din 2007 nu poate sa fie mintit... la o medie putem vorbi de depasirea lui corecta dupa crashul din 2026-2028 pe long.
s c cret
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.03.2023, 00:15)
Da banca e banca sau e fond de pensii? Tu ai terminat liceu sau scoala profesională?
6. fără titlu
(mesaj trimis de antonim în data de 16.03.2023, 10:04)
Libocor spunea în 2007 că euro ajunge sub 3 lei (fragment eliminat conform regulamentului).
Ștergerea comentariilor care descriu realitatea nu se încadrează la cenzură, ci MANIPULARE. Faceți din Libocor un înțelept al Legendelor Olimpului (fragment eliminat conform regulamentului)
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 10:24)
tin minte cum se faceau glume pe seama lui ca ajunge o dacie cat un mercedes la cum visa el leul paraleu
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 11:31)
Buna ziua,
O parte din comentariul dumneavoastra incalca prevederile regulamentului privind publicarea opiniilor pe site-ul Bursa.ro. Acesta este singurul motiv pentru care a fost eliminat.
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.2)
(mesaj trimis de antonim în data de 16.03.2023, 12:59)
Comentariul meu nu poate încălca niciun regulament de bun simț, atât timp cât textul corespunde cu poza pe care ați postat-o.
Publicarea referirilor lui Libocor la Cassandra, atât în 2008, cât și în prezent, ne conferă libertatea de a-i răspunde pe măsură lui Ferengi! Altfel, ar trebui să publicați și articolele conform prevederilor regulamentului.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 10:27)
Asa se formeaza panica,nu stim daca voit dar vedem clar pattern.Incep de dimineata pana seara personaje fara credibilitate sa urle'tovarasi,stati linistiti la locurili voastre',nu se intampla nimic,veghem noi
Noi=aia care am mai busit bancarul de cateva ori!
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 11:40)
Doar ca cetatenii de rand nu isi dau sema ca unele panici sunt artificial facute.
Tocmai de a isi atinge scopul tintit; de a isi scoate oamenii chipurile banii din banci si a ii baga in "ceva"; de preferat ce crezi?! supriza tot in imobiliare... si cum se intorc banii in imobiliare se intorc pe balanta pasiva a dezvoltatorului catre credit banca si pe urma pe balanta banci ce ii directioneaza in sobanzi mai mari la banca centrala sau gov.. si uite rocada prostelii populatie spre apropiere sfarsit de expansiune economica.
Tura asta se forteaza sa mai prosteasca populatia pentru ca cei in viata in 2007 stiu patania si vine alta in fata in 2025-2026 de o sa rupa dintii in 2028!! de aici gov si banca centrala este stresata ca nu poate sa mai agate prostime; de aici gov manipuleaza intentionat deblocarea politicilor de taxare anti productivitate si pro speculare ce restrange artificial oferta de terenuri si "locuinte" unde in realitate pe SOL / la pas oferta creste cat vezi cu ochii si culmea si "preturile cresc de parca u mancat spanac". Nu am vazut crestere de "oferta stocuri si pret mergand mana in mana decat cu mana in mana sarlatani la speculat creditare"
BRD ul umbla cu ocaua mica deja... pana in 2026 toate bancile vor umbla cu ocaua mica!
Gov partas la speculare si partas la tras teapa producatorilor de bunuri si servicii prin diferite manipulari de acces X3 credite acum 2 ani ca anul asta sa traga presul de "Ajutoare" se sub picioare. SI AICI domnu COMENTUR CRETINE A URLAT INCA DE ATUNCI CA GOV TRAGE TEAPA SI NIMENI NIMIC! Acum si in fata primii sunt producatorii ce vor trage nota de plata; dupa ei urmeaza si speculatorii si bancile... doar ca bancile muta nota tot pe carca populatiei... halal guvernare mioritica speculativa.
Sa imi spuna reprezentantul de la BRD cum ia dat "valoarea" la penthousul ala de la delta dunarii (economie cu venituri de saraci si generarea locala de venituri nu sustine pretul de bula); sau in baca, sau in botosani cum ia dat lui apreciere parabolica la cocioabe de la 10 16 40 80 100 de mii in 5 ani? cand veniturile regionale nu sustin asa cv.. nici maca nu mai sustin ipotecile de specla... cum domnule cum..?
SIMPLU: dupa 2025-2026 AVEM CLAR CRASH IN PIATA REALA! Crashul deja a inceput real din 2022 dar parabola nu a intrat total spre negativ, ea inca sa afla in rata de desinflatie in jumatatea pozitiva din acest motiv avem inca aberatii de postari cu "Stabil sigur tare" etc prostii...
in 2026-2028 masca de oxigen va rog sa aveti; chiar masca si tub de oxigen de apa nu de aer sa rezistati presiunii pietei reale.
Domnul din postare se face ca nu ii intra in ochi "Stocurile" speculative imobiliare din unele regiuni?! Chiar nu il deranjeaza sa priveasca mereu in timp ce merge cu masina "goliciuni imobiliare"?
Si cica ii e frica de bank run? Pai bank runul este un comportament sanatos financiar; curata puroiul si cancerul in formare ciclic.
s c cret
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de Acționar BRD în data de 16.03.2023, 14:34)
Ai dreptate, daca domnul de mai sus spune că sistemul bancar este ,, sănătos " și lichid, implicit și BRD-ul, atunci de ce profitul nu se da spre dividende și îl trec la rezultat reportat. Deci dl Florian Libocor ar trebui sa le propună celor din consiliul de administrație plata de dividende. Aștept replica donului Florian Libocor și a conduceri bănci.
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 14:49)
Pt că mănâncă rahat
7.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.03.2023, 16:36)
Simplu:
Vezi ce face " BKX index " pe Google...
Acela e motivul.
Pot sa iti mai dau eu alt motiv de pe indexurile mele intarnationale (de ce bancile etc... :
Comercialul are crash grav pe Europa (bonduri ipotecare = banci =randamente in prabusire =chirii in prabusire in unele sectoare dar preturi artificiale inca bonma; aici e bun cine ofera la plesneala preturi sub ce cer ei si la cap rate mai bun ca bondul gov sau dob bana centrala peste noapte) si in USA abea a inceput.
In europa e mai grav pentru ca are pondere mare pe index Tarile apropiate de Ucraina = Razboi =Panica =Distrugere rute comerciale =Inflatie sanatoasa =Cost Balon =exituri fortate - executari si etc...
Iar ca sa isi compenseze "pierderile la comercial" capseaza omul de rand la achizitii scumpe 4 pereti; 4 pereti in mama m..si... cat te costa sa faci 4 pereti cand ai langa mall gool ce intra in faliment si shaomerie tanca ce se inchide...
Ca si observatie comportamentala economica: oamenii au cam uitat ce inseamna "chibzuiala" si facutul de mancare in casa; au cam uitat ce inseamna sa iti cosi o gaura la ciorap sau chiloti; cam acolo trebuie sa se ajunga ca sa ii potoleasca. (de fel astea sunt ciclice; fiecare generatie prinde perioada cu doar barabule ochiuri si cusut gauri la haine)
Acesta este unul din motive :D.
s c cret
8. fără titlu
(mesaj trimis de Ionut în data de 16.03.2023, 16:30)
Va cred pe cuvant,camatarilor.asa au spus si aia din valea cu silicon.si tocmai fusesera auditati.totul iesise perfect!????????????