România are nevoie de o accelerare a procesului de digitalizare, într-un context global în care tehnologia redefineşte modelele economice şi administrative, potrivit unui comunicat transmis redacţiei. Studiul realizat de Ipsos pentru Edge Institute arată că 59% dintre români consideră digitalizarea benefică, iar 52% cred că aceasta are un impact pozitiv asupra calităţii vieţii. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre respondenţi percep ritmul digitalizării drept prea lent în administraţia publică, ceea ce subliniază necesitatea unor măsuri urgente pentru modernizarea serviciilor statului.
Pentru a sprijini tranziţia digitală, s-a lansat Edge Institute, un think tank format dintr-un grup independent de experţi care îşi propune să contribuie la creşterea productivităţii şi competitivităţii economice a României, prin soluţii strategice în domeniul digitalizării. Institutul îşi asumă rolul de facilitator al acestei transformări, reunind expertiză din mediul privat, academic şi administrativ pentru a oferi direcţii viabile de dezvoltare.
"Digitalizarea nu înseamnă doar tehnologie, ci soluţii care simplifică interacţiunea cu administraţia, sprijină antreprenoriatul şi cresc nivelul de educaţie digitală. România are un potenţial imens, dar fără o strategie coerentă şi o implementare eficientă, decalajele se vor accentua. Dacă goana după date este noua goană după aur, România are un avantaj unic în regiune - 25 de milioane de cetăţeni, acasă sau în diaspora. Acest potenţial ne oferă dreptul şi responsabilitatea de a avea ambiţii serioase pe termen lung. Astăzi ne dorim să urcăm din ultimele poziţii în clasamentele Decadei Digitale, dar, cu o strategie clară şi resurse bine direcţionate, România poate aspira la un rol de lider în Europa Centrală şi de Est în următorii 5-10 ani", a declarat Robert Berza, Director Executiv al Edge Institute.
Think tank-ul reuneşte lideri din tehnologie, economie şi inovaţie, printre care Bogdan Axinia (Director General eMAG Ventures), Diana Stafie (fondator FutureStation), Dragoş Stanca (antreprenor tech, investitor în digital media şi web3, fondator UPGRADE 100), Elisabeta Moraru (Country Director Google), Iulian Stanciu (Preşedinte Executiv eMAG), Mihai Matei (CEO Essensys Software & Vicepreşedinte Concordia), Oleg Roibu (Group General Counsel eMAG), Răzvan Rughiniş (profesor universitar la Universitatea Politehnică Bucureşti şi co-fondator Innovation Labs), Sergiu Manea (CEO BCR) şi Victor Guzun (consultant în transformare digitală şi fost ambasador al Republicii Moldova în Estonia), conform comunicatului.
Studiul Ipsos arată că, deşi românii susţin digitalizarea, există diferenţe semnificative între mediul privat şi administraţia publică. Dacă infrastructura digitală şi firmele private sunt percepute ca având un nivel ridicat de digitalizare, administraţia publică şi competenţele digitale ale populaţiei necesită îmbunătăţiri. Printre principalele bariere în calea digitalizării sunt menţionate competenţele digitale scăzute ale cetăţenilor (43%), ale angajaţilor statului (37%) şi corupţia sau interesele politice (36%).
Românii identifică şi principalele domenii care ar trebui digitalizate cu prioritate: plata taxelor şi impozitelor (45%), obţinerea actelor personale (37%) şi programările la spitalele publice (33%). De asemenea, 37% dintre respondenţi consideră esenţială digitalizarea accesului la reţete, adeverinţe şi trimiteri medicale.
Cu toate că există o dorinţă puternică pentru servicii digitale mai eficiente, studiul relevă şi îngrijorări legate de supravegherea excesivă şi securitatea datelor. Şase din zece români cred că digitalizarea ar putea facilita monitorizarea guvernamentală, iar 57% sunt preocupaţi de utilizarea neautorizată a datelor personale de către marile companii de tehnologie.
Edge Institute îşi propune să abordeze aceste provocări prin trei direcţii strategice: creşterea nivelului de educaţie digitală, digitalizarea serviciilor publice şi dezvoltarea unor politici eficiente pentru o economie digitală competitivă.
Opinia Cititorului