Traian Băsescu promitea, la începutul anului trecut, că va ajuta primăriile de sector să obţină un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru infrastructura edilitară a 1.200 de străzi secundare bucureştene. Se pare că edilul şef s-a ţinut de cuvînt pentru că în şedinţa de mîine a Consiliului General va prezenta primul proiect în acest sens.
Ioan Enciu, viceprimar general, ne-a declarat că studiile de fezabilitate realizate de pri-mă-riile de sector arată că extinderea reţelelor de apă şi canalizare şi a sistemului rutier pe străzile propuse pentru acest proiect cos-tă circa 450 milioane de euro.
Alături de acest program, primarul general va prezenta consilierilor municipali şi proiectul de buget al Primăriei Capitalei. Potrivit declaraţiilor domnului Băsescu, acesta prevede, pentru prima dată, un raport favorabil investiţiilor în detrimentul alocaţiilor pentru subvenţionarea regiilor RATB şi RADET.
Traian Băsescu susţine că bugetul are la bază o inversare aproape spectaculoasă a raportului consum-investiţii pentru că, dacă în anul 2003 valoarea fondurilor pentru investiţii a fost de 2.300 miliarde de lei, în 2004 aceasta ajunge la 8.186 miliarde de lei. Bugetul pentru consum este de 4.950 miliarde lei, adică 2.400 miliarde lei subvenţia pentru RATB şi 2.550 miliarde subvenţia RADET. Edilul şef a spus că mai ales RADET are o viteză scăzută de implementare a proiectelor în raport cu resursele puse la dispoziţie de primărie şi a arătat că, din cele 1.000 de miliarde excedent bugetar anul trecut, peste 800 miliarde de lei reprezintă returul regiei respective.
Proiectul prevede un buget al Municipiului Bucureşti din venituri proprii de 13.319 miliarde de lei, dar şi un buget consolidat în valoare de 17.008 miliarde lei, diferenţa reprezentînd fondurile contractate prin împrumuturi externe.
Din cele 1.995 miliarde de lei care se vor cheltui pentru repararea şi întreţinerea străzilor, 545 miliarde vor fi folosiţi pentru terminarea lucrărilor arterelor rutiere de pe linia tramvaiului 32, iar restul pentru lucrările la alte 50 de artere bucureştene. Primăria va mai utiliza 1.579 miliarde de lei pentru refacerea liniilor de tramvai 35 şi 12 după modelul "metrou uşor" şi reamenajarea depourilor Militari şi Alexandria. RATB va putea achiziţiona, cu 600 miliarde de lei, 100 de autobuze dintr-un program de 500.
Din rîndul investiţiilor noi mai fac parte şi implementarea unui sistem de management al traficului rutier pentru care au fost alocate 345 miliarde de lei şi începerea realizării proiectului de taxare cartelizată comună pen-tru RATB şi Metrorex. La acestea se adaugă şi continuarea programului de modernizare a sistemului de termoficare, care necesită 2.765 miliarde de lei.