Educaţia face paşi înainte, poate nu în ritmul aşteptat de principalii actori implicaţi în procesul de învăţământ, mai multe documente importante fiind aprobate sau se află în curs de aprobare. Ministerul Educaţiei a anunţat lansarea în consultare publică a Profilului de formare al absolventului din învăţământul preuniversitar, document adresat, cu prioritate, dezvoltatorilor de curriculum, precum şi tuturor actorilor educaţionali - profesori, elevi, părinţi sau tutori, unităţilor de învăţământ şi comunităţii, în ansamblu. Profilul absolventului este fundamentat pe competenţele-cheie, include un set de atribute prioritare, este un concept structurat care reflectă aşteptările exprimate faţă de absolvenţii diferitelor niveluri de învăţământ - preşcolar, primar, gimnazial, liceal. Documentul are ca referinţă profilul aprobat prin Ordinul ministrului Educaţiei nr. 3239/2021, care a orientat procesul de revizuire curriculară până în prezent. Potrivit ministerului: "La baza profilului absolventului din învăţământul preuniversitar se află un set de principii care promovează dezvoltarea integrală a persoanei care manifestă respect pentru sine, pentru cei din jur şi pentru mediul înconjurător, reprezintă fundamentul pentru cultivarea unei atitudini de implicare şi responsabilitate la nivel personal, local, naţional şi global, sunt integrate în toate experienţele de învăţare ale elevului, atât la nivelul clasei, cât şi în afara acesteia, prin interacţiunile sale zilnice".
Potrivit autorităţilor, elaborarea documentului, consultarea publică şi aprobarea Profilului de formare al absolventului sunt etape în cadrul elaborării curriculumului naţional în acord cu prevederile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023. Profilul absolventului a fost elaborat de specialişti şi cercetători din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie - Serviciul Dezvoltare Curriculum şi Unitatea de Cercetare în Educaţie, instituţie aflată în subordinea Ministerului Educaţiei, alături de alţi experţi în domeniu, reprezentanţi ai mediului preuniversitar şi universitar, precum şi ai societăţii civile şi este în acord cu prevederile Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 şi cu alte documente europene şi ale OCDE. În cadrul procesului de consultare publică este prevăzută o dezbatere care va avea loc pe 20 octombrie.