EDUCAŢIE Programe reevaluate, manuale schimbate, examene reformate!

OCTAVIAN DAN
Ziarul BURSA #Cultură / 4 mai 2017

Programe reevaluate, manuale schimbate, examene reformate!

Elevii şi profesorii vor avea parte de o nouă surpriză din partea Ministerului Educaţiei Naţionale, care reevaluează programele şcolare şi manualele şi pregăteşte un plan de acţiune legat de evaluările naţionale. Demersul este unul generos, vizează în principal eliminarea informaţiilor inutile, care îngreunează procesul de asimilare a informaţiilor, dar în cazul învăţământului, cel puţin în ultimii 27 de ani, iadul a fost pavat doar cu bune intenţii.

Ministrul Pavel Năstase a declarat, în cadrul unei dezbateri organizate de Ministerul Tineretului şi Sportului, că aceste schimbări vor avea loc în cel mai scurt timp posibil: "Am anunţat cu ceva timp în urmă un proces de reevaluare a programelor şcolare şi care va ajunge evident până la nivelul manualelor, vrem să simplificăm aceste manuale în sensul bun al cuvântului, adică nu vrem să renunţăm la conţinutul din manuale care setează foarte bine pe zona de competenţe, care a stat la baza realizării acestor manuale, dar vrem să eliminăm toate lucrurile redundante care încarcă foarte mult aceste manuale''. În următoarea perioadă va fi pus la punct un sistem care presupune resurse educaţionale deschise, urmând ca ele să fie publicate pe o platformă online: "Există un organism internaţional care licenţiază aceste materiale, astfel încât noi, ministerul, să putem plăti drepturi de autor celor care le produc iniţial, ministerul să preia şi să licenţieze aceste materiale ca fiind deschise, deci asta înseamnă că pot fi folosite atât de către elevi, cât şi de către profesori, de oricine".

Din nefericire, experienţa ultimilor ani demonstrează că demersul nu este atât de uşor de realizat, cel puţin în ceea ce priveşte tipărirea de noi manuale, unde există foarte multe interese, procedurile nu sunt deloc simple, iar din cauza numeroaselor discuţii şi contestaţii termenele nu sunt niciodată respectate. În 2014, la 15 septembrie toată lumea aştepta ca pe băncile elevilor claselor a I-a şi a II-a să se găsească noile manuale digitale. Din cauza unor neînţelegeri pe axa minister - edituri, întreg procesul a fost amânat cu luni bune, iar elevii au fost nevoiţi să se mulţumească cu vechile manuale. În decembrie 2014, Uniunea Editorilor din România (UER) acuza Ministerul Educaţiei Naţionale că a abandonat rezolvarea problemei manualelor noi pentru viitorul an şcolar. Ulterior, disputa s-a mutat la Direcţia Naţională Anticorupţie, care a fost sesizată cu privire la modul în care s-a desfăşurat licitaţia pentru manuale digitale. Au fost făcute 17 sesizări de către editurile care nu au câştigat licitaţia, care au fost depuse la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, la Autoritatea pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice şi la DNA. În cele din urmă manualele au ajuns la elevi, dar cu mari întârzieri, iar editurile au fost foarte nemulţumite de felul cum s-au desfăşurat lucrurile.

Conform declaraţiilor ministrului Educaţiei, tot la capitolul modificări va intră şi calendarul anului şcolar: "Trebuie să respectăm vacanţele şi sărbătorile legale care sunt prevăzute la nivel naţional prin lege. Un nou calendar pentru anul şcolar va fi realizat în viitor pe baza unor discuţii care vor fi la nivelul direcţiilor din Ministerul Educaţiei Naţionale şi pe baza analizelor care se vor face după experienţa anilor precedenţi. Nu putem să spunem că va fi la fel ca anul acesta sau la fel ca cel de acum doi ani de zile".

Pe de altă parte, Ministerul Educaţiei Naţionale, în parteneriat cu Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) şi UNICEF au prezentat un raport legat de evaluările şi examinările din educaţie. În acest context, premierul Sorin Grindeanu a transmis un mesaj în care consideră vital accesul copiilor la educaţie: "Ca ţară, putem progresa doar dacă toţi copiii au acces la educaţie de calitate şi finalizează cel puţin învăţământul obligatoriu, astfel încât să avem tineri bine pregătiţi, cu competenţe care să răspundă cerinţelor de pe pieţele europene şi nu numai. (...) Pe lângă acei elevi şi studenţi excepţionali, este foarte important să oferim tuturor copiilor, în special celor din comunităţile rurale şi marginalizate, din familii de romi şi copiilor cu dizabilităţi şansa de a absolvi cel puţin învăţământul obligatoriu, de a-şi dezvolta competenţele de bază pentru a deveni adulţi independenţi. Este nevoie de eforturile fiecăruia dintre noi şi ale întregii societăţi ca să îmbunătăţim evaluarea elevilor, a profesorilor, a şcolilor şi a sistemului de educaţie, astfel încât toţi copiii din România să beneficieze de educaţie incluzivă, de calitate şi să poată avea o viaţă frumoasă, iar România să progreseze. Avem nevoie de o strategie pe termen lung în domeniul educaţiei, de obiective concrete şi măsurabile, de mecanisme de monitorizare şi evaluare pentru a ne ajusta politicile publice în beneficiul tuturor elevilor şi, în special, a celor mai vulnerabili dintre aceştia".

Pavel Năstase a anunţat că pe baza acestui raport ministerul va elabora şi implementa un plan de acţiune menit să îmbunătăţească felul în care au loc evaluările naţionale: "Raportul a scos în evidenţă un lucru foarte important, pe care şi noi l-am intuit, şi anume că aceste evaluări din învăţământul preuniversitar trebuie privite ca având un caracter formativ, şi nu unul de clasamente. Elevii sunt într-o competiţie cu ei înşişi, nu sunt într-o competiţie la nivelul claselor din care fac parte. După aceste evaluări, fiecare cadru didactic, pentru elevii pe care îi are în clasa respectivă, ar trebuie să facă o fişă de parcurs pentru perioada următoare plecând de la aceste rezultate. Fişa aceasta să fie individuală pentru fiecare elev din clasa respectivă, să permită profesorului să îşi pregătească materialele şi tot procesul didactic astfel încât să completeze această pregătire de care elevul are nevoie pentru a ajunge la un anumit nivel. Pregătim deja trei proiecte pe învăţământul preuniversitar, care se referă tocmai la aceste aspecte, şi încă două proiecte pe învăţământul universitar. Anul acesta vom obţine finanţare şi dorim ca această componentă de evaluare a cadrelor didactice să fie acompaniată şi de revizuirea manualelor şcolare. (...) Echipa noastră pregăteşte deja mai multe proiecte europene care ne vor permite ca pe baza acestor recomandări, pe baza planului de acţiune să putem aduce acea plus valoare necesară, astfel încât copiii din România, elevii români să vină cu plăcere la şcoală, să nu mai avem această teamă de evaluările naţionale, care sunt foarte binevenite".

Ministrul a vorbit şi despre posibilitatea renunţării la evaluarea naţională de la clasa a VIII-a, apreciind că există şi argumente pentru păstrarea acesteia, dar că decizia finală se va lua în urma unei atente analize.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Totusi, atat timp cat "incluziunea" si "integrarea" persoanelor cu dizabilitati in societate si pe piata muncii se va face tot prin segregarea elevilor cu dizabilitati in scoli "speciale" si nu in scoli obisnuite laolalta cu restul copiilor, tot acest plan va fi doar vorbe.

    Atat timp cat in UE exista multe tari de la care Romania se poate inspira, si care au un sistem de invatamant mai bun decat al nostru, nu stiu de ce nu se doreste preluarea unor exemple din afara. Sigur, ar fi bine sa ne promovam in continuare cultura romana, dar din ea ar fi bine sa fie eliminate partile negative, de genul "Catelus cu parul cret, *fura* rata din cotet" si introducerea altor elemente pozitive care sa ii faca pe copii mai toleranti. 

    Daca banii din buget, strinsi cu de-a sila, s-ar aloca in tara, pentru scoli si gradinite, pentru educatia copiilor nostrii, nu pe cadouri politice in "tari surori sau alte rubedenii" sa dea bine la imagine, iar programa ar fi compusa de niste cadre educationale competente, ce ar pune ca baza de plecare ce a avut Romania in '89 si nu ce "filosofeaza america", poate am avea sansa sa vedem "o luminita la capatul tunelui" de intuneric din ultimii 27 de ani. Dar cum filosofia "conducatorilor lumii" este de a prostii si indobitocii noile generatii (sa fie usor de manipulat si condus), putin probabil sa se intample ceva bun in viitorul apropiat sau chiar cel indepartat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb