Elevii şi profesorii se pregătesc pentru simularea examenelor naţionale. Emoţiile sunt foarte mari, chiar dacă notele contează doar pentru statistici, realitatea ultimilor ani a demonstrat că la simulări se obţin rezultate mult mai slabe decât la examenele oficiale. Profesorii susţin că, elevii nu tratează cu foarte mare seriozitate simulările, tinerii sunt convinşi că la aceste "antrenamente" subiectele sunt mai grele şi din această cauză obţin note proaste. Părinţii cred că adevărul este undeva la mijloc şi că există şi interesul ca între simulare şi examenul propriu zis să existe diferenţe, tocmai pentru a "se demonstra" că se fac progrese, fie şi pe ultima "sută de metri".
Anul acesta simularea examenelor naţionale se va desfăşura în aceeaşi perioadă (13-17 martie), atât pentru elevii clasei a VIII-a, cât şi pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a. Calendarul detaliat pe clase şi discipline a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3150/2017. Simularea Evaluarii Naţionale pentru elevii clasei a VIII-a se va desfăşura după următorul program: 13 martie: Limba şi literatura română; 14 martie: Limba şi literatura maternă (pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă); 16 martie: Matematică; 31 februarie: afişarea rezultatelor. Simularea examenului naţional de Bacalaureat are următorul calendar: clasa a XI-a -13 martie: Limba şi literatura română - proba E) a); 14 martie: Limba şi literatura maternă - proba E) b); 16 martie: proba obligatorie a profilului - proba E) c); 31 martie: afişarea rezultatelor; Clasa a XII-a - 13 martie: Limba şi literatura română - proba E) a); 14 martie: Limba şi literatura maternă - proba E) b); 16 martie: proba obligatorie a profilului - proba E) c); 17 martie: proba la alegere a profilului şi specializării - proba E) d); 31 martie: afişarea rezultatelor.
Conform Ministerului Educaţiei, obiectivele simulării sunt familiarizarea elevilor cu rigorile unui examen real, respectiv optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale.
În 2016, rezultatele obţinute de elevii claselor a XI-a şi a XII-a la simularea examenului de Bacalaureat au fost foarte slabe. Dacă la elevii de clasa a XII-a procentul de promovabilitate a fost similar cu cel din 2015, la clasa a XI-a s-a înregistrat un recul absolut îngrijorător. Ponderea elevilor de clasa a XII-a care au obţinut medii ce asigurau promovarea examenului (6 şi peste 6) a fost de 38,39% (42.386 de elevi din 110.423 de elevi prezenţi). Pe probe, situaţia notelor peste 5 a fost următoarea: 64,6% la Limba şi literatura română , 80,8% la Limba maternă, 53,2% la proba obligatorie a profilului - Matematică sau Istorie , respectiv 60,8% la proba la alegere a profilului . Rata de promovare la clasa a XI-a a fost de 25,76%.
De la simulare până la examenul propriu zis rezultatele s-au îmbunătăţit considerabil. În 2016, în prima sesiune, rata de promovare a examenului de Bacalaureat a fost de de 66,7%. Astfel, au promovat 86.262 de candidaţi dintr-un total de 129.390 de candidaţi prezenţi. Rata de promovare în sesiunea I, în ultimul deceniu, a fost următoarea: 2005 - 84,68%, 2006 - 80,48%, 2007 - 82,08%, 2008 - 78,30%, 2009 - 81,47%, 2010 - 69,30%, 2011 - 45,73%, 2012 - 44,41%, 2013 - 56,44%, 2014 - 60,65%, 2015 - 67,9 %.