Provocările la care sunt supuse astăzi companiile prezente în piaţa locală a serviciilor de trade marketing şi recrutare de personal se acutizează tot mai mult din cauza creşterilor de preţ la utilităţi şi la produsele esenţiale. Este o perioadă pe care Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group - unul dintre cei mai mari jucători din acest domeniu - o consideră lipsită de predictibilitate şi foarte dificilă în noul context creat de valul patru al pandemiei de COVID-19. De altfel, ultima jumătate de an fost caracterizată de un lanţ întreg de scumpiri care au avut ca efect direct conturarea unor salarii mai mari inclusiv pentru angajaţii reţelelor din comerţul alimentar modern.
"Contractele cu partenerii noştri din retailul modern au fost încheiate acum un an sau doi şi, astăzi, suntem puşi în situaţia în care trebuie să cerem mai mulţi bani pentru salarizare şi carburant chiar dacă vânzările din supermarketuri nu au crescut anul acesta aşa cum au crescut anul trecut. Şi noi continuăm să ne confruntăm cu aceste scumpiri la utilităţi, la carburant, ceea ce creşte costul pentru deplasarea echipelor", spune Eugen Saulea.
Pentru ESSA Group, finalul de an nu înseamnă că aceste provocări vor dispărea, ci din contră, vor continua să persiste, cel puţin în primul trimestru din 2022. Cauzele se vor regăsi în noi scumpiri la utilităţi care se vor suprapune peste majorarea salariului minim, ceea ce duce la imposibilitatea de a contura un pachet salarial pe termen mediu şi lung pentru personalul din retailul alimentar, caracteristică manifestată şi în ultima parte a acestui an.
"Dacă ar fi să fac un calcul acum, faţă de luna august, pachetul salarial este cu circa 20% mai mare. Retailerii au nevoie de mai mulţi oameni şi, drept urmare, cei existenţi sunt extrem de solicitaţi. În prezent, salariul brut de încadrare pentru un lucrător comercial este de 3.300 de lei, cu un net de bază de 1.900 de lei şi 21 de tichete de masă de 15-17 lei", mai spune Eugen Saulea.
Este o criză de personal care s-a generalizat în ultima perioadă şi din cauză că mulţi români au migrat iarăşi afară, iar posibilitatea de a recruta din regiune nu este foarte uşoară printre altele din cauza pandemie. O soluţie ar putea fi recrutarea din Republica Moldova, o zonă peferată şi de marii retaileri prin prisma faptului că ar fi eliminată bariera de limbă, ceea ce nu se poate spune de personalul din zonele non-UE, la care apare problema comunicării.
În cazul ESSA Group mai există şi soluţia de a aduce lucrători din Sri Lanka, însă un răspuns pozitiv în acest sens a fost primit din partea unui singur retailer care, la rândul său, a considerat viabilă doar varianta angajării acestora în oraşele mari, unde sunt mai mulţi vorbitori de engleză decât în oraşele mici. Cu alte cuvinte, ariile în care aceştia pot fi delegaţi sunt foarte limitate, fiind potriviţi mai mult pentru zonele din depozite, pe partea de manipulare marfă sau în zona de servicii de curăţenie. Iar la modul general, cererile sunt mai mari pentru alte segmente precum casieri sau pe segmentele care presupun comunicarea directă cu clienţii.
Compania lui Eugen Saulea a cochetat şi cu ideea personalului din Sri Lanka încă din 2019, de dinainte de criza sanitară, şi chiar a negociat cu partenerii de acolo costurile acestui proces, care, într-o primă fază, erau cu mult peste un angajat din România. Ulterior, s-a ajuns la o diferenţă de circa 8% prin comparaţie cu angajaţii din România, chiar dacă în pachetul salarial negociat se calculează şi transportul, cazarea şi masa. În context, ESSA Group se limitează pentru moment la personalul din România, chiar dacă numărul celor care aplică este foarte redus.
În privinţa introducerii certificatului verde la locul de muncă, Eugen Saulea consideră că, deşi este pro-vaccinare, acest lucru nu ar trebui să fie un criteriu de angajare pentru că ar adânci şi mai mult deficitul de personal. "De exemplu, la 100 de aplicanţ pentru un job activ, am undeva la 30 care nu îmi răspund la telefon. Din cei 70 care rămân, 50% acceptă sa poarte o discuţie pâna la capăt pe pachetul salarial şi doar 10 din total rămân în echipă, deci e o rată de succes de 10%. Dacă aş mai introduce şi criteriul legat de vaccinare, probabil că acest 10% ar fi undeva la 2-3%. Astăzi, e un lux să fii selectiv în recrutare", spune Eugen Saulea.
În prezent, ESSA Group are parteneri de business pentru care urmează un vârf de vânzare, odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, iar atenţia companiei este îndreptată către contractele semnate pentru această perioadă. Mai concret, ultimul trimestru înseamnă undeva la 40% din cifra de afaceri totală a ESSA, într-un an. Compania are parteneriate pe termen lung cu mai multe reţele de tip hypermarket, supermarket şi cash&carry, asigurând serviciile în peste 2.000 puncte de vânzare.