Pe măsură ce Paştele 2025 se apropie, industria ciocolatei se confruntă cu o combinaţie de provocări economice şi incertitudini pe pieţele globale, potrivit unui comunicat eToro emis redacţiei. În timp ce rafturile magazinelor se umplu cu iepuraşi de ciocolată, preţurile ridicate la cacao şi noile tarife vamale impuse de administraţia SUA riscă să afecteze atât producătorii, cât şi consumatorii.
Analistul eToro, Bogdan Maioreanu, subliniază că, deşi preţurile la cacao au scăzut cu aproape 29% pe pieţele futures de la începutul anului, "în ultimii cinci ani, preţurile la cacao au crescut cu 280%, ceea ce a generat o presiune semnificativă asupra industriei." Această creştere a fost determinată în mare parte de "preocupările legate de producţia din Africa de Vest", un factor care a influenţat şi inflaţia din România, unde preţurile la cacao şi cafea au crescut cu 7,38% în ultimul an.
Chiar şi cu aceste provocări, majoritatea consumatorilor globali rămân loiali produselor de ciocolată. Conform unui raport Barry Callebaut, "66% dintre consumatori au menţinut acelaşi nivel de consum ca anul trecut, iar 18% au consumat mai mult." În ciuda creşterii preţurilor, piaţa globală a ciocolatei continuă să se extindă, cu vânzări de peste 130 de miliarde de dolari în 2024, iar estimările pentru următorii cinci ani arată o creştere anuală de 5,2%.
Totuşi, producătorii de ciocolată se confruntă cu o realitate complicată. Creşterea preţurilor la cacao şi costurile de producţie au determinat companii mari precum Hershey şi Mondelez să ajusteze strategii, "fie prin creşterea preţurilor, fie prin reducerea dimensiunii produselor." Pe de altă parte, "piaţa înregistrează o slăbire a cererii de cacao, ceea ce a condus la o scădere a preţurilor de la începutul anului."
Mai mult, noile tarife impuse de SUA la importurile de cacao din Coasta de Fildeş şi Ghana, de 21% şi respectiv 10%, "ameninţă să crească costurile de producţie pentru companiile americane de ciocolată", spune Maioreanu. Aceste tarife ar putea contribui la creşterea preţurilor pentru consumatori şi la presiuni suplimentare asupra lanţurilor de aprovizionare. În plus, răspunsul Coastei de Fildeş, care ar putea majora preţurile la cacao pentru a compensa noile tarife, "ar putea accentua şi mai mult presiunea asupra pieţei globale."
În faţa acestor obstacole, producătorii se concentrează pe inovaţie şi adaptare. "Companiile caută să minimizeze impactul prin oferte premium, care pot absorbi mai uşor costurile mai mari", explică analistul. În acelaşi timp, industria trebuie să ţină cont şi de reglementările viitoare ale Uniunii Europene, care vor impune surse de cacao sustenabile, ceea ce va adăuga o nouă complexitate gestionării lanţului de aprovizionare.
Astfel, industria ciocolatei se află într-o perioadă de ajustare, unde echilibrul între menţinerea calităţii şi gestionarea realităţilor economice va fi crucial pentru viitorul său. În ciuda presiunilor, consumatorii vor continua să aprecieze tradiţiile de sărbători, iar adaptabilitatea jucătorilor din industrie va determina succesul în faţa unui peisaj economic din ce în ce mai complicat.